خراسان رضوی در انتخابات ۱۴۰۲ چهار میلیون و ۷۰۰ هزار نفر واجد شرایط رای دارد که ۲۰ هزار نفر آنان دانش آموزان رای‌اولی هستند و برای نخستین بار فرصت نقش‌آفرینی سیاسی را به دست آورده‌اند.

حضور و مشارکت رای اولی‌ها از آن نظر مهم است که این قشر نخستین حضور انتخاباتی خود را در اعتلای کشور تجربه می‌کنند و می‌توانند مسوولیت‌پذیری در قبال جامعه و نقش‌آفرینی در تعیین سرنوشت کشور را با حضور در پای صندوق‌های رای به نمایش بگذارند، تجربه‌ای که شیرینی و طعم جدیدی به عنوان یک فرد بالغ از نظر سیاسی و اجتماعی برای هر یک از آنان خواهد داشت.

خراسان رضوی با بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دانش‌آموز، دارنده حدود ۹ درصد جمعیت دانش آموزی کشور است که امسال طبق برآورد‌های اولیه ۲۰ هزار دانش آموز رای اولی دارد و به گفته مسوولان آموزش و پرورش استان بیشترین جمعیت رای اولی‌ها را امسال می‌توان در میان دانشجویان و سربازان نظام وظیفه پیدا کرد.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری جمعه ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ در کشور برگزار می‌شود و نامزد‌های این انتخابات برای دستیابی به ۲۹۰ کرسی قوه مقننه و ۸۸ کرسی مجلس خبرگان رهبری با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

حضور و مشارکت مردم در انتخابات مختلف نماد و نشانی از برقراری دموکراسی و احترام به حقوق ملت است که به تبع این امر بهره‌بردن هر یک از افراد دارای شرایط شرکت در انتخابات از این حق، تلاشی در راستای نقش آفرینی در آینده کشور و مشارکت در تصمیم سازی‌های کلان به شکل غیرمستقیم است.

رای دادن حق ما است
در تمامی دوره‌های انتخابات، حضور چهره‌های جوان و نوجوانی که برای نخستین بار در پای صندوق‌های اخذ رای حاضر شده‌اند، از جمله جلوه‌های بدیع، امیدبخش و مشوق دیگران برای شرکت در انتخابات است.

در این میان شماری از دانش آموزان رای‌اولی  ادای دین خود به نظام، انقلاب، کشور و شهدا را علت ذوق خود برای شرکت در انتخابات دانستند و از شور و اشتیاق خود برای نقش آفرینی و مشارکت سیاسی در سرنوشت کشور گفتند.

حتی دانش آموزانی که امسال به سن ۱۸ سال تمام نمی‌رسند و امکان شرکت در انتخابات را ندارند با ذوق و شوق در میان گفتگو‌ها از علاقه قلبی شان برای تمرین مشارکت گفتند و دوستان بزرگتر خود را به انتخاب اصلح دعوت کردند.

ابوالفضل قدیمی که یکی از این دانش‌آموزان است و سال دیگر به سن قانونی برای شرکت در انتخابات می‌رسد به گفت: خیلی دوست دارم در انتخابات شرکت کنم و خودم نماینده مورد نظرم را انتخاب کنم.

او افزود: به شدت بر این باورم که همه افرادی که امکان شرکت در انتخابات را دارند برای بهبودی اقتصاد کشور و حل مشکلات باید در انتخابات شرکت کنند.
رای دادن حق ما است
این دانش آموز خطاب به همکلاسان خود که شرایط شرکت در انتخابات را دارند، ادامه داد: افرادی را انتخاب کنید که دارای مدارج عالی تحصیلی و تخصص کامل در رشته خود باشند و علاوه بر این با ایمان، صادق و رهرو ولایت فقیه باشند.

محمد فرخ‌زاد، یک دانش آموز ۱۶ ساله، اما به شدت علاقه‌مند به شرکت در انتخابات رمز موفقیت کشور را در بالا بودن مشارکت مردم در انتخابات دانسته و گفت: به تمام ۱۸ ساله‌ها توصیه می‌کنم به فردی رای دهند که به توانمندی‌اش ایمان دارند.

او افزود: پدر و مادرم را برای شرکت در انتخابات تشویق می‌کنم و می‌گویم به فردی که مطمئن باشند، رای بدهند.

معین مکمل یکی دیگر از دانش آموزان مشهدی که امسال برای نخستین بار به سن قانونی شرکت در انتخابات می‌رسد، گفت: امسال اولین سالی است که می‌توانم رای دهم و برایم بسیار مهم است که به چه کسانی رای بدهم.

او با اشاره به شاخص‌های مد نظر خود برای رای دادن، افزود: فرد منتخب من باید فرد خداشناس باشد، چهره مهربانی داشته باشد و روحیه انقلابی گری‌اش مشخص باشد.

این دانش آموز در خصوص چرایی ضرورت مشارکت مردم در این دوره از انتخابات ادامه داد: مردم باید در هر دوره از انتخابات، شرکت موثر داشته باشند، چون در کشوری زندگی می‌کنیم که حق مشارکت را برای ما قائل شده اند و باید از این حق بهره کافی ببریم.

مکمل رای اولی به همه افرادی که می‌توانند رای بدهند توصیه کرد که به میدان بیایند و با شاخص‌های مد نظر خود اقدام به انتخاب نامزد‌های خود کنند.

یکی دیگر از دانش‌آموزان رای اولی در مشهد که امیررضا فاطمی مقدم نام دارد، از ملاکهایش برای انتخاب نمایندگان مجلس عنوان کرد و گفت: اگرچه هنوز نامزد‌های مدنظرم را پیدا نکرده‌ام، اما در انتخاب خوب، دین‌داری و تخصص را به عنوان ۲ شاخصه اصلی در نظر دارم.

او شرکت در انتخابات را حق خود دانست و افزود: «باید» در انتخابات شرکت کنیم، زیرا این ما مردم هستیم که باید تصمیم بگیریم چه کسی به مجلس راه پیدا کند.

این دانش آموز به همه مردم توصیه کرد که در انتخابات روز یازدهم اسفندماه شرکت کنند، چون حقشان است و باید از این حق استفاده کنند.

احمدرضا حسینی یک دانش آموز دیگر گفت: امسال برای اولین بار است که می‌توانم رای بدهم و این مساله باعث خوشحالی من شده است.

او با بیان اینکه انتخابات و شرکت در آن حق مردم است، افزود: ما با شرکت در انتخابات می‌توانیم در تعیین سرنوشت کشور مشارکت کنیم.

این دانش آموز: دشمنان ما در بیرون کشور، چشمشان به صندوق‌های رای روز ۱۱ اسفندماه دوخته شده است.

منبع:ایرنا

برچسب ها: انتخابات ، رای اولی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.