محمد صادق مهرجو کارشناس ارشد اقتصاد انرژی گفت: برای حل ناترازی بنزین یک راه حل این است که تولید را افزایش دهیم تا این تولید نیاز داخل را به طور کامل تامین کند ولی باید ببینیم که این افزایش تولید تا چه بازه زمانی میتواند دوام داشته باشد. از سوی دیگر میتوانیم اقدام به پالایشگاه سازی کنیم.
مهرجو با بیان اینکه پالایشگاه سازی راهکار بالا بردن راندمان تولید است ولی نیازمند زمان زیاد و سرمایهگذاری زیاد است توضیح داد: با توجه به شرایط تحریم کشور برای جذب سرمایهگذار خارجی و ورود ارز به کشور مشکلات زیادی پیش روی ما قرار دارد.
وی در ادامه بیان کرد: یک پترو پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکهای ۱۲ میلیارد دلار سرمایهگذاری میخواهد تا به تولید برسد. اما پالایشگاههای نفت خام ما پالایشگاههای قدیمی هستند و درجه اکتان موجود در بنزین تولیدی آنها بالا است.
مهرجو بیان کرد: از سوی دیگر پالایشگاههای قدیمی ما علاوه بر اینکه بنزین با اکتان بالا تولید میکنند از نظر میزان آلایندگی نیز بنزین تولیدی آنها عناصر نامطلوب مثل گوگرد دارد. اولین پالایشگاه ما پالایشگاه آبادان بوده که سال ۱۳۰۰ تا ۱۳۰۵ تاسیس شده است که هم اکنون در حال جایگزینی با پالایشگاه جدید طرح تثبیت و افزایش کیفیت محصولات تولیدی پالایشگاه آبادان است.
این کارشناس انرژی ادامه داد: پالایشگاه تهران برای سال ۱۳۴۷ است که این پالایشگاهها در آن زمان استانداردهای آلایندگی و درجه اکتان بالایی را به ما نمیدادند و بعدها در دولت نهم و دهم طرح مهر ماندگار برای افزایش کیفیت و بالا بردن درجه اکتان بنزین و سایر محصولات پالایشی کلید خورد و اجرایی شد.
مهرجو افزود: با بهرهبرداری از طرحهای مهر ماندگار پالایشگاه تهران و پالایشگاه اصفهان طرحهایی در آنها برای بالا بردن کیفیت بنزین تولیدی اجرا شد. به عنوان مثال پالایشگاه اراک با اجرای این طرح روزی ۸ تا ۱۰ میلیون لیتر بنزین با کیفیت و با استاندارد یورو ۴ و با اکتان بالا به ما تحویل میداد.
این کارشناس انرژی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر بنزین یورو ۵ نداریم و حقیقتا بنزین یورو ۴ هم خیلی کم تولید میکنیم. یک راه حل این است که برای غلبه بر ناترازی بنزین این است که بحث افزایش تولید را در پیش بگیریم و واحدهای جدیدی را ایجاد کنیم.
مهرجو با بیان اینکه اما تا این طرحها به بهرهبرداری برسد خیلی طول میکشد توضیح داد: برای حل این ناترازی تنوع سبد سوختی کشور در بحث حمل و نقل حائز اهمیت است و فشار را از روی بنزین برمی دارد. توسعه زیر ساخت های سوخت سی ان جی باعث می شود که روزانه ۱۰ میلیون لیتر جلوگیری از افزایش مصرف بنزین را داشته باشیم.
خودم پراید دارم ماشینم رو CNG کردم ولی چون در راه ورودی هوا از دریچه گاز نسبت براساس بزنین هوا هست با گاز سوز کردن این نسبت به هم خورده و از ۱۵ به ۱ در بنزین شده ۹ به ۱ در سیستم گاز سوز.
حالا وقتی ماشین رو گاز هست همه چیز خوبه اما به محض انتقال به بنزین به علت نبودن اکسیژن کافی (تنگ شدن ورودی هوا توسط مخلوط کن گاز) موتور شروع به خامسوزی می کند که باعث خسارات زیر می شود:
۱- آلودگی هوا
۲- خامسوزی و خرابی سنسور اکسیژن به علت درگیری بیش از حد
۳- خرابی کاتالیست خودرو به علت افزایش حجم دوده
۴- خرابی سنسور دریچه گاز که مدام درحال افزایش دهانه دریچه گاز برای ورودی بیشتر هواست
۵- خرابی استپر موتور
۶- بعد از گرفتگی کاتالیست و اگزوز باعث افزایش فسار منیفولد و خرابی کاسه نمد های موتور میشه
و
و
و
و
البته اعصاب راننده را نیز خراب می کند.
بهترین کار خریدن خودرو دوگانه سوز فابریک است.
امیدوارم مفید بوده باشد.
باتشکر که بنده را تحمل فرمودید