رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اشکذر گفت: آب انبار بی نظیر حسین آباد به دلیل تعداد بادگیر رتبه اول در کشور را دارا است.

جمالیان رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اشکذر در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: آب انبار هفت بادگیر حسین آباد به سبب برخورداری از دو مخزن، دو ورودی جداگانه و هفت بادگیر از جمله آب انبار‌های منحصر به فرد کشور محسوب می‌شود.

او بیان کرد: آب انبار‌های حسین آباد و عصرآباد از نظر تعداد بادگیر در بین آب انبار‌های کشور در رتبه اول قرار دارد همچنین این دو تنها آب انبار‌های هفت بادگیری هستند که دارای دو مخزن هستند.

جمالیان تصریح کرد: آب انبار حسین آباد رستاق در زمینی به مساحت یک هزار متر مربع احداث شده و دو مخزن در میانه این سازه در کنار هم قرار دارند و بادگیر‌ها اطراف خزینه را احاطه کرده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اشکذر اظهار داشت: ارتفاع بادگیر‌های حسین آباد حدود ۶ متر است و چهار منفذ در هر ضلع دارد.

او گفت: بادگیر‌ها به شکل زیبایی بنا شده و قسمت فوقانی آن‌ها با آجر‌های شرقی و تزئینات دندانه موشی مزین شده است.

جمالیان بیان کرد: آب انبار دو ورودی جداگانه دارد که با آجر تزئین شده و هر ورودی ۲۳ پله دارد که یکی از آن‌ها به سمت قبله و جنوب غرب باز می‌شود و مسلمانان از آن استفاده می‌کردند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اشکذر افزود: ورودی دیگر این آب انبار نیز به سمت شمال شرقی بوده و مخصوص اقلیت دینی و زرتشتیان بوده است.

او بیان کرد: آب انبار هفت بادگیری حسین آباد مربوط به دوره پهلوی است که در تاریخ ۱۰ خرداد سال ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۹۱۳۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جمالیان تصریح کرد: این آب انبار منحصر به فرد در روستای حسین آباد رستاق از توابع بخش مرکزی شهرستان اشکذر واقع شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.