به نقل از شهرداری قم،محمدرضا انگشتباف، مدیرعامل سازمان قطار شهری قم در گفتوگویی اظهار کرد: سازمان قطار شهری قم در سال ۸۷ بهمنظور ایجاد پروژههای ریلی در شهر قم احداث شد.
وی با اشاره به فرایندهای پیگیری پروژههای ریلی در قم، افزود: از سال ۱۳۹۷ با مصوبات قانونی، ۳۵ کیلومتر خط ریلی مصوب ازجمله دو خط مترو و یک خط منوریل را در بودجه لحاظ کردیم.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم خاطرنشان کرد: قرارداد خط یک مترو سال ۱۳۹۰ منعقد شد، اما به این دلیل که همزمان پروژه منوریل قم فعال و منوریل جزو پروژههای مهر ماندگار بود طرح مترو تا سال ۱۳۹۳ اعتبار نگرفت.
انگشتباف با بیان تغییرات قیمت ارز در جریان اجرای پروژه، تصریح کرد: سال ۱۳۹۶ برای نخستینبار پروژه متروی قم به شورای عالی فنی رفت که به دو فاز تقسیم شد. طبق این مصوبه، دو ایستگاه مسافری و چهار ایستگاه ایمن و شش کیلومتر از مسیر در فاز نخست باید تکمیل میشد.
وی با اشاره به اینکه متروی قم بار دیگر به موضوع شورای عالی فنی کشور تبدیل شد، اضافه کرد: سال ۱۴۰۱ مجموعه مدیریت شهری به وزارت کشور قول داد که تا سال ۱۴۰۲ فاز نخست را آماده میکنیم، مشروط به اینکه واگن از طریق وزارت کشور تأمین شود.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم تأکید کرد: در حال حاضر شهرداری قم به قول خود برای تکمیل فاز نخست تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی عمل کرده است و درصورتیکه واگن تأمین شود امکان راهاندازی آن تا ایستگاه مطهری وجود خواهد داشت.
انگشتباف با بیان اینکه دو روش استقراض از دیگر شهرها و خرید از شرکت چینی درباره واگن متروی قم پیگیری شده است، ادامه داد: وزارت کشور این مسئله را پیگیری میکند و در صورت پرداخت قسط اول به شرکت چینی، طی مدت ۹ ماه واگنهای متروی قم ساخته خواهد شد.
وی با اشاره به تمرکز مجموعه مدیریت شهری روی خط یک مترو، گفت: در سال ۹۶ و پس از تجدید نظر شورای عالی فنی کشور، خط یک مترو به طول ۱۴ کیلومتر و ۱۴ ایستگاه از شمال به جنوب شهر قم در دو فاز تعریف شد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با اشاره به اینکه تمام خط اول متروی قم ۱۴ ایستگاه دارد، گفت: در فاز یک شش ایستگاه تعریف شده است که دو ایستگاه راهاندازی و به مرور به پروژه اضافه خواهد شد.
انگشتباف اضافه کرد: ایستگاه متروی میدان مطهری با ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی و ایستگاه بلوار کشاورز با ۹۷ درصد پیشرفت آماده بهرهبرداری است.
وی نبود واگن را مهمترین دلیل تأخیر در راهاندازی مترو دانست و تأکید کرد: به محض رسیدن واگن خط یک، متروی قم آماده راهاندازی و مسافرگیری است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۷۷ درصدی ایستگاه معصومیه، اظهار کرد: طی سالهای آینده با توجه به مطالبات مردم و افزایش تقاضا، ایستگاههای دیگری همچون ایستگاه معصومیه به مدار فاز یک مترو اضافه خواهد شد.
انگشتباف ادامه داد: فرایند طراحی و تولید واگن دو سال زمان میبرد و تأمین واگن یکی از مهمترین و حساسترین اقدامات در حوزه قطار شهری است که مسئولان استان قم ازجمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی، استاندار و شورای شهر این مسائل را به طور جدی پیگیری میکنند.