اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در ۴۰۰۰ هکتار از اراضی استان

سامانه‌های نوین آبیاری در چهار هزار و ۲۸۸ هکتار از مزارع استان اصفهان اجرا شده است.

 مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: اجرای این مساحت از سامانه‌های نوین آبیاری در یک سال گذشته در استان اصفهان صرفه جویی بیش از ۱۴ میلیون متر مکعب آب را به دنبال داشته است.


غلامرضا عشاقی افزود: تاکنون ۱۳۷ هزار و ۱۴۶ هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان به سامانه‌های جدید آبیاری مجهز شده و میزان صرفه جویی در مصرف آب را به بیش از ۴۵۲ میلیون متر مکعب رسانده است.


او  با بیان اینکه در این استان ۲۱۲ هزار هکتار ظرفیت اجرای سامانه‌های نوین آبیاری است، پیش بینی کرد: در قالب برنامه هفتم ۲۵ هزار هکتار از مزارع استان به این سامانه‌ها مجهز شود.


عشاقی افزود: اعتبارات مصوب ریاست جمهوری در سال مالی ۱۴۰۱ از منابع ملی و استانی برای طرح‌های مدیریت آب و خاک سه هزار و ۸۷۸ میلیارد ریال بود که تاکنون بیش از ۲ هزار و ۸۳۴ میلیارد ریال آن اختصاص یافته است.


او گفت: چنانچه بیش از ۱۰۲ هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی، ملی و مولدسازی طرح‌ها اختصاص یابد (با احتساب حداقل تورم هر سال ۲۰ درصد) زیر ساخت‌های مورد نیاز برای طرح‌های آب و خاک از جمله سامانه‌های نوین آبیاری در چهار سال و متناسب با پیش بینی‌ها تا پایان برنامه هفتم توسعه، ایجاد خواهد شد.


مجموع اراضی زراعی قابل‌کشت استان اصفهان حدود ۴۸۵ هزار هکتار است که در سال‌های نرمال از حیث بارش، حدود ۷۰ درصد آن به کشت محصولات زراعی مانند انواع غلات، حبوبات و محصولات علوفه‌ای، جالیزی و انواع سبزی و صیفی اختصاص می‌یابد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.