داور بخش اصلی جشنواره پژواک اعلام کرد که آثار مستندسازان در سومین دوره از جشنواره پژواک نسبت به دورههای گذشته پیشرفت محسوسی داشته و داوران در این دوره شاهد تنوع ژانرها و تعریف درستی از گونههای مستند و خط روایی بودند.
به گزارش ستاد خبری پژواک رادیو، سعید معدن کن، برای سومین دوره متوالی که داوری جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک را بر عهده دارد و این دوره هم داور بخش اصلی است، در پاسخ به این پرسش که کیفیت آثار در این دوره از جشنواره چگونه است؟ گفت: مسلما آثار نسبت به دورههای گذشته پیشرفت محسوسی داشته و ما شاهد تنوع ژانرها و تعریف درستی از گونههای مستند و خط روایی بودیم. در واقع برنامه سازان به درک درستی از مستند رسیده اند؛ به طوری که مستندهای متنوعی به دست ما رسید.
وی با اشاره به مولفههایی که در داوری لحاظ شده است، افزود: اول از همه توجه ما در داوری به مولفههایی بود که توسط دبیرخانه جشنواره در فرمهایی تهیه شده بود. اما هر داوری متر و معیارهایی دارد و با توجه به آنها داوری آثار را بر عهده میگیرد. توجه به وجوه هنری و زیباشناسی آثار، زوایه دید متفاوت، پرداخت به سوژه جدید و تازه، پرداخت خلاقانه و جذاب از مولفههایی بود که در داوری لحاظ کردم. البته پژوهش محور بودن، تناسب داشتن، بهره بردن از آرایههای صوتی درست و آرایههای هنری را جداگانه توجه داشتم. ما در میان آثار، بویژه اگر از لحاظ امتیاز نزدیک بودند بیشتر به مواردی که گفته شد، توجه داشتم و اینها بسیار راهگشا بود.
معدن کن معتقد است: این دوره تنوع ژانری خوبی را شاهد بودیم. اگر بخواهیم کلیت این دوره از جشنواره را بگویم میتوان گفت، این دوره نشانههای متفاوت و جایزهای خودش را دارد و تعریف مشخصی از دوره داده شد.
داور بخش اصلی جشنواره پژواک با بیان نقاط قوت برنامه سازان در ساخت مستند، افزود: در این دوره تعداد آثاری که در ذهن میماند، بیشتر از گذشته بود. برنامه سازان در این دوره بیشتر به شاخصههای داوری توجه داشتند. بی شک آموزش ها، کلاسها و کارگاههایی که معاونت صدا قبل از شروع رقابت برای برنامه سازان برگزار کرد، بی تاثیر نبود و ما نتیجه آن را در آثار ارسالی برنامه سازان مشاهده کردیم.