«خبرهای جعلی» و شایعات از جمله آسیبها و آفتهای رسانه هستند که توسط رسانههایی تولید میشود که خود را به عنوان سایتهای رسانهای واقعی نشان میدهند، اما اطلاعات نادرست یا گمراهکنندهای را منتشر میکنند که برای فریب مردم طراحی شدهاند.
اخبار جعلی با هدف جلب نظر مخاطب تولید میشوند و دقیق و صحیح نیستند. خوب است بدانید بسیاری از سایتهای دیجیتال در اخبار نادرست تخصص دارند، بنابراین مصرف کنندگان اخبار باید با درک این موضوع، علاوه بر یادگیری نحوه قضاوت در مورد سایتهای خبری، از خود در برابر اطلاعات نادرست محافظت کنند.
در عصر دیجیتال، مخاطب رسانه باید درباره منابع خبری شک و تردید داشته باشد و به راحتی هر خبری را باور نکند.
از انبوه اطلاعات گمراه کننده، غلط و غیردقیق که بگذریم، ما با سیل گسترده و نامنظم اطلاعات مواجه هستیم، اطلاعاتی که صحیح هستند، اما آنقدر زیادند که گاهی ما را سرگردان میکنند.
برای تشخیص سریعتر و دقیقتر خبر جعلی و خبر واقعی از هم، این مطلب را تا انتها بخوانید:
راههای تشخیص اخبار جعلی:
۱. دامنه یا URL مشکوک دارد (ممکن است به چیزی مانند.com.co ختم شود).
۲. تنها به یک منبع یا هیچ یک اشاره نمیکند.
۳. گزارشها پیرامون حدس و گمان تدوین میشوند.
۴. گزارشها در مورد یک نظر واحد شکل میگیرند، نه اینکه همه طرفها از دیدگاههای مختلف داستان باشند (تک صدایی به جای چند صدایی).
۵. زبان احساساتی و یا تزئین شده است.
۶. حالتها یا وضعیتهای نظریههای توطئه داشتن.
۷. تعصب حزبی سنگین.
۸. هیچ خبرنامهای در مورد آنها گزارش نشده است.
۹. تاریخ و زمان انتشار قدیمی یا اصلاً هیچ یک را یادداشت نمیکند.
۱۰. سرخط خبرهای جعلی اغلب جالب و جذاب هستند.
راههای تشخیص اخبار واقعی:
۱. منابع مختلف را از دیدگاههای مختلف ذکر میکند.
۲. زبانش ساده است.
۳. حقایق، با گزارش یا آمار اثبات میشوند.
۴. «حقایق جایگزین» را ذکر نمیکند.
۵. تیتر حقایق را بیان میکند و منعکس کننده داستان است.
۶. شامل تمام عناصر یک داستان است؛ نه فقط اجزای انتخابی.
۷. حداقل تعصب حزبی.
۸. روزنامهنگار دارای سابقهای معتبر از گزارشهای منصفانه است.
۹. تاریخ و زمان انتشار اخیر است.
منبع: فارس