رضا مراد صحرایی گفت: نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده و امروز اجرای این نقشه یک تکلیف ملی است.

هم‌زمان با سالروز شهادت شهید مطهری و  روز معلّم، جمعی از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور صبح چهارشنبه (۱۴۰۳/۰۲/۱۲) با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.

یکی از موضوعاتی که در این دیدار مورد اشاره رهبر انقلاب قرار گرفت اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پروش بود: «ما در گذشته، چند سال این سند تحوّل را گذاشتیم در کشور، درش را هم بستیم! هیچ تحرّکی انجام نگرفت،  ضرر کردیم. آن چند سالی که سند تحوّل جدّی گرفته نشد، پیشرفتی پیدا نکرد، ضرر کردیم. خب حالا بحمدالله شنیدم که سند هم مورد بازنگری قرار گرفته که رو به اتمام است و در حال نهایی شدن است، هم «نقشه‌ی راه» برای اجرای آن آماده شده، که اینها همه مهم است. بخصوص این نقشه‌ی راه برای اجرای سند خیلی مهم است؛ بدانیم این سند را چه جوری بایستی عمل کنیم که در تمام سطوح آموزش‌ و پرورش اثر خودش را ببخشد؛ این خبر خوبی است. نگذارید وقفه ایجاد بشود و کار را به طور جدّی پیش ببرید.»

به همین مناسبت رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش گفت: این سند، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، نه تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش. یکی از بازیگران این عرصه خود وزارت آموزش و پرورش است. فصل هشتم سند که نگاشت نهادی سند است، در بخشی تأکید دارد که همه‌ی دستگاه‌ها و نهادها بویژه رسانه ملّی در اجرای این سند تکلیف دارند.

وی افزود: وزیر آموزش و پرورش مکلف بوده‌ است که سالی یکبار در شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره اقدامات سایر دستگاه‌ها درباره سند گزارش بدهد. سال گذشته وقتی به شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارش دادم به من گفته شد این نخستین گزارش وزرای آموزش و پرورش از اجرای سند است.

صحرایی ادامه داد: در آن‌جا از نداشتن چهار نگاشت سند بعنوان مشکلات اجرایی گفتم. نگاشت نهادی، چراکه در سند گفته است که باید نگاشت نهادی داشته باشد؛ نگاشت مدرسه‌ای، یعنی سند وقتی به مدرسه می رود آنجا قرار است چه اتفاقی بیفتد؛ نگاشت حقوقی و قانونی و تقنینی، اجرای این سند به حدود ۲۰ قانون آیین‌نامه یا مقرره نیاز دارد و یک نگاشت رسانه‌ای هم لازم داشته است. در این سالیان هیچکدام از اینها متأسفانه تهیه نشده بود یا اگر هم تهیه شده بود جنبه قانونی پیدا نکرده بود.

او ادامه داد: کاری که ما انجام دادیم و تأکید شورای عالی انقلاب فرهنگی هم بود تهیه نقشه بود. نقشه مبتنی بر همه تجربه‌های پیشین است. برای تهیه آن سندی نبوده است که موجود باشد و از آن بهره نبرده باشیم. از همه وزرا پس از تدوین سند تحول بنیادین هم مستقیم و غیرمستقیم در نشست‌ها مشورت گرفته‌ام و همه آنها دغدغه‌مند تحول بودند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نقشه راه اجرای سند تحول در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده و امروز اجرای این نقشه یک تکلیف ملی است افزود: سازمان اداری و استخدامی هر سال بر مبنای این نقشه دستگاه‌های همکار نظام تعلیم و تربیت را ارزشیابی خواهد کرد. سازمان برنامه و بودجه برمبنای این نقشه تخصیص اعتبار خواهد داد و این نقشه، راه را برای ما روشن کرده و اولویت‌های هر سال مشخص شده است.

وی افزود: ترمیم سند هم لازم است و ضمیمه‌ای برای این کار پس از اجرا در دوره‌های یک‌ساله پیش‌بینی شده و توجه به فناوری‌های نوین از جمله هوش مصنوعی در نقشه راه در نظر گرفته شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۰:۰۹ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
لطفاً یه وزیر با سواد بزارید که آموزش و پرورش قوی بشه این وزیر بی سواد اصلا بلد نیستش صبحت کنه
چه سند تحویلی آخه اینا الکی هستش هیچ کدوم هم اجرا نمیشه
دانش آموز و معلم دارن نابود میشن
آخه سیستم آموزش هم آنقدر سیاسی بازی
تو بیست سال 17تا وزیر و سر پرست عوض شده
مسئول سوپر مارکت هم آنقدر عوض نمیشه
معلم نا امید شده
معلم خانه ندارد
معلم پول ندارد
معلم ماشین ندارد
معلم امید ندارد
معلم بیمه تکمیلی ندارد
معلم فوق العاده ندارد
معلم و‌‌‌‌..... ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۵ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
زمانی که حاج بابایی شد وزیر فاتحه اموزش و پرورش خوانده شد زمان می برد بدانیم چی شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
تحول بنیادین یعنی اینکه کلاسا ده نفره بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۱ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
لطفا در پرداخت های شاغلین و بازنشستگان عدالت را رعایت فرمایید . خدا گواهه با صرفه جویی در هزینه ها ده روز آخر برج خرجی نداریم. هزینه ی درمان ما را یکی از فامیل داد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۶ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
چه تحولی
من به عنوان معلم میگم
با این سیاست هایی که پیش گرفته شده یه جورایی روز به روز دانش آموز بیسوادتر بار میاد
عملا جوری شده دانش آموز ، مدرسه و کلاس و معلم و درس رو هیچ حساب نمیکنه فقط میاد یه دست با دوستاش صحبت و بازی میکنه و می‌ره خونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۱ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مثلاً در تحول بنیادین چه کار میخواهند انجام دهند بعد از 45 سال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
نظام آموزشی از بی عدالتی در تمام مراحل آن رنج می برد.
اجرا نشدن اصل ۳ و اصل ۳۰ قانون اساسی
بی عدالتی در پرداخت ها
نظام طبقاتی
و و و و
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کدام تحول؟ آموزش و پرورش چند ساله که عملا نابود شده. تنها پوسته ای از آن باقی مانده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
در حد وزارت آموزش وپرورش نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۵ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
سال ۱۴۰۰ بازنشست شدم حکم رتبه بندی صادرشده ولی اجرا نمی شود آیا اجرای این حکم تکلیف نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۸ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
هاشمی رفسنجانی معتقد بودند که معلمان و آموزش و پرورش مصرف کننده هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۵ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
پرداخت معوقه رتبه بندی ۱۴۰۰
پرداخت حق الزحمه کارآموزی هنرآموزان
براقراری فوق العاده ویژه
پرداخت رفاهیات و معوقه آن
استیضاح وزیر
مطالبه همه فرهنگیان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
فقط از طرف خودت حرف بزن‌. هیچ کدام از فرهنگیان موافق استیضاح جناب صحرایی نبوده و نخواهند بود. بهترین وزیر هستند تو این ۴۵ سال.