حجت الاسلام و المسلمین عابدینی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین در همایش استانی آیین بزرگداشت مقام معلم، ضمن تبریک هفته معلم گفت: سالروز شهادت معلم نمونه، اسوه و الگوی بزرگ و بابرکت علامه شهید مرتضی مطهری را گرامی میداریم و از خدای متعال درخواست میکنیم ایشان را مورد رحمت و مغفرت قرار بدهند، حتی آنها که خواندن و نوشتن هم نمیدانند از معارف نورانی این شهید بزرگوار و این معلم ربانی بهرهمند بودهاند.
امام جمعه قزوین عنوان کرد: ما در محفل معلمی قرار داریم، ما نگاه ویژهای به معلمی داریم، اگر بخواهیم نگاه کشورهایی که از فیض قرآن و ائمه (ع) بهرهمند نشدهاند را به معلمان ببینیم، باید ببینیم فرق مهندسی و ساختار معلمی در نظام ما با داشتن قرآن کریم، انبیاء و ائمه (ع) با جاهای دیگر چیست؟ این را از سیره و سنت شهید مطهری و همه بزرگان و علما بررسی کنیم.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین بیان کرد: آیه ۲ سوره جمعه، آیه ۱۶۴ سوره آلعمران و آیه ۱۵۱ سوره بقره نشان میدهد که ما تعلیم را از تزکیه شروع میکنیم، ما وقتی علم را در جانمان میریزیم ابتدا باید قلبمان را شستوشو بدهیم و پاک کنیم، یعنی باید «یُزَکّیهِم وَ یُعَلّمهم الکِتابه و الحِکمه» اتفاق بیفتد، این یک مطلب اساسی در ساختار دینی است.
وی عنوان کرد: همان طور که دل و جان ما، ظرف پذیرش حقایق، معارف و تعالیم است، عقل ما نیز همین طور است، عقل باید به عنوان یک کلیدواژه برای معلم و دانشآموز تعریف شود، تعریفی که نظام دینی ما برای این معنا دارد، با تعریفی که دیگران دارند متفاوت است.
حجت الاسلام و المسلمین عابدینی تأکید کرد: حیلهها و نیرنگهایی که معاویه به کار میبرد، باعث میشد در نظام جاهلیت به عنوان یک آدم عاقل مطرح شود، در این رابطه شخصی از امام صادق (ع) سؤال کرد عقل چیست؟ امام (ع) فرمود عاقل آن است که خدای رحمان را پرستش میکند، دنیا، هوای نفس خود و هوای نفس دیگران را نمیپرستد، این نشانه عقل است.
امام جمعه قزوین اضافه کرد: خدای متعال در آیه ۱۳۰ سوره بقره میفرماید «وَمَنْ یَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ إِبْرَاهِیمَ إِلَّا مَنْ سَفِهَ نَفْسَهُ وَلَقَدِ اصْطَفَیْنَاهُ فِی الدُّنْیَا وَإِنَّهُ فِی الْآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِینَ»، یعنی (و چه کسى جز آنکه به سبک مغزى گراید از آیین ابراهیم روى برمىتابد و ما او را در این دنیا برگزیدیم و البته در آخرت نیز از شایستگان خواهد بود).
وی یادآور شد: خدای متعال در این آیه میفرماید چه کسی از دین ابراهیمی روی بر میگرداند؟ آن کسی که عقل ندارد و سفیه است؛ بنابراین عقل آن است که انسان را به عبادت و بندگی بکشاند.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین اظهار کرد: آن کسی که عقل دارد به دنبال تحصیل بهشت است، هر کس خودش را با اهداف الهی هماهنگ کند هیچ چیز را در دنیا از دست نمیدهد، در حدیث نبوی آمده که حضرت فرمودند مردم سه دسته هستند، یک عده دنیا را میخواهند، اینها همیشه در رنج، عذاب و زحمت هستند، یک عده عقبی را میخواهند، اینها دارای درجات عالی هستند، یک عده خدا را میخواهند، اینها هم دنیا و هم عقبی را دارند.
حجت الاسلام و المسلمین عابدینی عنوان کرد: شما باید این موارد را در سر کلاسهای درس مدنظر قرار دهید، با وضو در کلاسهای درس حاضر شوید، نیت کنیم میخواهید با حضور در کلاسهای درس عبادت کنید.
وی بیان کرد: آن کسی که پیشتر ذکر شد که از امام صادق (ع) درباره عقل سؤال کرده بود، مجدد از امام (ع) پرسید پس این معاویه که امیرالمؤمنین (ع) را به چالش کشاند، مگر به این عقل نمیگویند؟ امام (ع) فرمود نه، این زشتی و پلیدی است، این شیطنت است.
امام جمعه قزوین اضافه کرد: شناساندن اینها به دانشآموزان کار شما معلمان است، اگر نسل گذشته یا آینده غیر از این باشند معلمان باید پاسخگو باشند.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین تأکید کرد: کلیدواژه حائز اهمیت بعدی علم است، علم فقط کتاب خواندن و جزوه حفظ کردن نیست، امیرالمؤمنین (ع) در نهجالبلاغه فرمود انبیاء آمدند گنجهای نهفته در فطرت انسانها را برآشوبانند؛ یکی از بزرگترین عوامل موفقیت علامه شهید مطهری همین نگاه بود.
وی گفت: تزکیه باعث میشود رفاقتهای دنیاطلبانه تبدیل به انسانیت، کرامت انسانی و فضای معنوی شود.
حجت الاسلام و المسلمین عابدینی یادآور شد: شهید مطهری میگوید رمز موفقیت شیخ انصاری این بود که متفکر بود، یعنی به جای اینکه محفوظات خود را افزایش دهد، این محفوظات را پالایش، تجزیه و ترکیب میکرد و با خلاقیت به چیزهای جدید میرسید.
وی عنوان کرد: آیتالله جوادی آملی میفرماید شاگرد باید شاگردی کند، اما باید حواسش را جمع کند که قرار است روزی استاد شود، یعنی شاگرد باید با معلم و استاد هممباحثه باشد و بعد هم با استاد خداحافظی کند و در مرتبه شاگردی نمانَد.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین بیان کرد: وظیفه شما معلمان این است که کاری کنید عقل دانشآموزان بیدار شود، دقیقاً همان کاری که رهبر حکیم انقلاب نسبت به جامعه نخبگانی و همه جوامع علمی دارند.