به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران محمد علی مرادی، عضو هئیت مدیره شرکت راه آهن با بیان اینکه سرعت بازرگانی که یکی از شاخصهای مهم در حمل و نقل و از عوامل موثر در افزایش رضایت مشتریان است به طور جدی دنبال میشود گفت: یکی از این اقدامات، رصد روزانه توقف لکوموتیوها در بندر امام خمینی است که موجب کاهش توقف لکوموتیوها در بندر امام خمینی و میان دشت شده است.
مرادی بیان کرد: اعزام قطارهای باری کامل و برنامه ای، اقدام دیگری است که، چون قطارها به صورت مبدا- مقصدی اعزام میشوند کمترین توقف را در مسیر دارد.
وی ادامه داد: ترمز دار شدن واگنها و ممنوعیت سیر واگنها با شیر ترمز بسته نیز موجب کاهش مانور قطار و افزایش سرعت بازرگانی شده است.
وی تصریح کرد: مجموعه اقدامات انجام شده برای افزایش سرعت بازرگانی، موجب شده میانگین سرعت سیر قطارهای باری در این اداره کل در ۴۵ روز نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، از ۲۵ کیلومتر در ساعت به ۳۰ کیلومتر در ساعت برسد.
در ادامه حمید گوگوچانی در مراسم تقدیر از رویدادهای ایمنی با بیان اینکه ممنوعیت سیر واگنهای باری شیر بسته (بدون ترمز) در سال ۱۴۰۲، اظهار کرد: در حوادث راه آهنی حدود ۱۲ درصد کاهش را نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته ایم.
وی ادامه داد: سعی میکنیم امسال این کاهش به مراتب بیشتر باشد.
گوگوچانی در خصوص میزان سهم حوادث ریلی گفت: در بخش حوادث بسیار مهم و مهم به ترتیب کاهش ۱۲ و ۳۱ درصدی درسال ۱۴۰۲ ثبت شد.
مدیرکل ایمنی و نظارت بر شبکه راه آهن یادآور شد: در حوادث درجه یک افزایش ۶ درصدی، درجه ۲ کاهش ۲۵ درصدی و درجه ۳ کاهش ۱۷ درصدی را داشته ایم.
گوگوچانی همچنین از کشف ۱۲۳۱ مورد شبه حوادث در سال گذشته خبر داد و گفت: این میزان در مقایسه با سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۵ درصد افزایش یافته است.
وی در توضیح این موارد کشف شده اضافه کرد:به عنوان مثال همکاران بنده در راه آهن از سیر واگنی که ایراد فنی داشته جلوگیری کرده اند که جزو موارد شبه حادثه محسوب میشود.
در ادامه این برنامه سیدمیعاد صالحی در مراسم تقدیر از برترینهای حوزه ایمنی ریلی گفت: با تلاشهای مجموعه همکاران شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران، سوانح ریلی از هفتهای ۴.۵ مورد در سال ۱۳۹۹ به ۳.۵ مورد در سال رسیده ایم. کاهش سوانح ریلی حاکی از از تلاش، صرف بودجه، اولویتگذاری و عملیات شبانهروزی است.
وی با یادآوری سیر ۸۰۰۰ واگن باری بدون ترمز (شیر بسته) در شبکه ریلی طی سنوات گذشته و ممانعت از حرکت آنها توسط راه آهن، افزود: از این تعداد ۷۰۰۰ دستگاه واگن پس از رفع ایراد به شبکه سیر بازگشتند.