پاک‌آیین در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

شهید امیرعبداللهیان می‌تواند الگویی برای همه دیپلمات‌ها باشد

سفیر سابق ایران در جمهوری آذربایجان گفت: شهید امیرعبداللهیان دیپلماتی انقلابی بود و می‌تواند الگویی برای همه دیپلمات‌های ما باشد.

پاک‌آیین دیپلمات سابق کشورمان در باکو در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به شهادت امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: شهید امیرعبداللهیان در بعد فردی دیپلماتی متدین، با برنامه، مدبر و معتقد به عزت و اعتلای نظام اسلامی بود.

وی ادامه داد: شهید امیرعبداللهیان تلاش می‌کرد تا روابط ایران در عرصه‌های خارجی ارتقا پیدا کند و در حوزه های چند جانبه و دو جانبه از فرصت‌هایی که وجود دارد استفاده کند.

پاک‌آیین اظهار کرد: مشخص بود در دوره وزارت امور خارجه خود برنامه داشت و مهمترین آن مربوط به غرب آسیا با محوریت مسئله فلسطین و تقویت محور مقاومت بود.

دیپلمات سابق کشورمان در باکو ادامه داد: او در اولویت بخشی به موضوع آزادی فلسطین به عنوان اولین مسئله جهان اسلام تلاش کرد. او ارتباطات بسیار نزدیکی با محور مقاومت  ایجاد کرد.

وی افزود: شهید امیرعبداللهیان پیش از این در حوزه عربی و آفریقا، معاون وزارت خارجه و دبیر کل ستاد حمایت از فلسطین بود و ارتباطات نزدیکی با محور مقاومت داشت. در دوره امیرعبداللهیان ارتباطات هدفمند و با برنامه در وزارت خارجه دنبال شد و ارتباط نزدیکی با شهید سلیمانی داشت. 

پاک‌آیین اظهار کرد: همکاری شهید امیرعبداللهیان  با نیرو‌های مستشاری و نیرو‌های میدانی در دوره سردار قاآنی هم ادامه یافت و این از ویژگی‌های درست او در زمان تصدی سکان وزارت خارجه بود.

وی افزود: پرونده‌ دیگری که امیرعبداللهیان دنبال می‌کرد، رویکرد نگاه به شرق بود. برای ایجاد تنوع دوستان ایران و افزایش کسانی که با آن‌ها می‌توانیم رابطه دوستانه داشته باشیم. این رویکرد در دو بعد، یکی جغرافیایی بود یعنی شرق ایران و شرق آسیا و نگاه دوم یعنی کشور‌هایی که مخالف یک جانبه‌گرایی آمریکا بودند. در این دو مفهوم جغرافیایی و سیاسی امیرعبداللهیان ارتباطات خود را با کشور‌های آمریکای لاتین و آفریقایی و خصوصا با روسیه و چین به عنوان دو کشور عضو شورای سازمان ملل  تقویت کرد و شاهد روابط خوب و نهادینه شده و رو به رشدی بودیم.

پاک‌آیین گفت: پرونده مهمی دیگر در دوران شهید امیرعبداللهیان بحث همکاری با همسایگان و تقویت روابط بود. احیانا چنانچه کشورمان با همسایگان خود اختلافاتی را داشت، شهید امیرعبداللهیان تلاش می کرد صبورانه و مدبرانه با تاکید بر اشتراکات، اختلافات را کاهش دهد؛ مثال آن بهبود روابط با عربستان و جمهوری آذربایجان است.

کارشناس بین الملل گفت: در عین حال که با کشور‌هایی اختلافات کمتری داشتیم بر اشتراکات تاکید می‌شد و اکنون می‌بینیم که با همسایگان روابط مناسبی داریم و در بعد اقتصادی می‌شود از این روابط استفاده کرد.

وی تصریح کرد: نکته دیگر دوران وزارت شهید امیرعبداللهیان که از روز‌های آغازین به آن تاکید داشت، بحث مذاکره با ۴+۱ برای لغو تحریم‌ها بود. او در حالی که اعتقاد داشت مدیریت تحریم‌ها از مسیر فعال سازی اقتصادی باید باشد، میز مذاکره را هم ترک نکرد و به صورت مقتدرانه و بدون انفعال وارد میز مذاکره شد و این مسیر را ادامه داد، اما با عدم پایبندی طرف مقابل به تعهدات شاهد آن هستیم که پیشرفتی در مذاکرات نداشتیم.

پاک‌آیین گفت: شهید امیرعبداللهیان  دیپلماتی انقلابی بود و می‌تواند الگویی برای تمامی دیپلمات‌های ما باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۷ ۰۷ خرداد ۱۴۰۳
بی شک یکی از مقتدر ترین و باهوشترین وزیر خارجه در طول تاریخ عصر معاصر بودن، خدا رحمتشون کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
خداوند روحتون شاد کنه عزیزان ایران عزیز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
دهم تیر هزار و چهار صدو سه میشی چهلم این عزیزان شهید جمهور و همرهان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
خداوند رحمتتتون کنه دهم تیر چهلم شهید جمهور و همرهان هست روحشون شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
خداوند متعال رحمت کند...
آخرین اخبار