خلبان شهید مصطفوی متعهد، متخصص و الگو بود

معاون هماهنگ کننده ارتش ضمن تسلیت شهادت خادم الرضا (ع) و جمعی از خدمتگزاران کشور، با اشاره به شهادت سه خلبان شهید در حادثه سقوط بالگرد رئیس‌جمهور، از خلبان شهید مصطفوی یاد کرد و گفت: وی از نظر تعهد، تخصص و مهارت، یک الگو بود.

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در مراسم گرامیداشت سوم خرداد در شیراز ضمن گرامیداشت یاد شهدای خدمت به خصوص رئیس‌جمهور شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی و هیات همراه، گفت: شهادت حق خادم شهداء بود. 

او با بیان اینکه ارتشی‌ها آیت‌الله آل‌هاشم را می‌شناسند، زیرا سال‌ها در عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران خدمت کرده است، ادامه داد: هرگاه آیت‌الله آل‌هاشم به محضر مقام معظم رهبری می‌رفتند، رهبری سلام ویژه به پدر ایشان می‌رساندند.

امیر سیاری، خوش‌اخلاقی و معنویت، ارتباط دلی با عموم افراد، هوش سرشار و به اسم کوچک صدازدن فرمانده گردان‌ها، ارتباط با قشر جوان، کارگران، رفت‌و‌آمد با وسایل نقلیه عمومی را از ویژگی‌های شخصیتی این روحانی بزرگ عنوان کرد.

معاون هماهنگ کننده ارتش با اشاره به شهادت سه خلبان شهید در حادثه سقوط بالگرد رییس‌جمهور، از خلبان شهید مصطفوی یاد کرد و گفت: وی از نظر تعهد، تخصص و مهارت، یک الگو بود؛ اما ویژگی‌های دیگر هم داشت، وی برادر شهید است و در زمان قبر برادر شهیدش یک قبر برای خود پیش‌بینی می‌کند و امروز در همان قبر آرام می‌گیرد.

سردار سیاری با گرامیداشت خلبان دریانوش، پاکی، ایمان، تعهد و تخصص وی را همچون خلبان مصطفوی دانست و با اشاره به جانبازی پدر این شهید بزرگوار، ادامه داد: همسر این شهید هم دختر شهید است.

او با اشاره به تعهد، ایمان و مخلص شهید قدیمی، این شهید را دارای تخصص و علم و دانش بالا در مسائل فنی پروازی مهندس پرواز دانست.

امیر سیاری با یادآوری ایام عملیات بیت‌المقدس، به نقل ویژگی‌های مهم این عملیات پرداخت و گفت: یکی از ویژگی‌های مهم این عملیات، کوتاه بودن زمان برای آمادگی اجرای عملیات بود، زیرا اول تا دهم فروردین ماه ۱۳۶۱ عملیات بزرگ فتح‌المبین را داشتیم و آمادگی برای بیت‌المقدس، یک ماه بعد یعنی در اردیبهشت ماه آغاز و بلافاصله اجرایی شد.

معاون هماهنگ کننده ارتش دومین ویژگی عملیات بیت‌المقدس را وسعت منطقه عملیاتی با ۶ هزار کیلومتر مربع دانست و افزود: سومین ویژگی این عملیات، عملیات عبور از رودخانه است، زیرا یکی از مهمترین و پیچیده‌ترین کار در زمان یک عملیا‌ت، عبور از رودخانه است.

امیر سیاری با اشاره به اینکه تداوم عملیات به مدت ۲۵ روز در گرمای شدید خوزستان، از دیگر ویژگی‌های مهم عملیات بیت‌المقدس است، تاکید کرد: این مورد هم در عملیات‌های جنگی دنیا بی‌بدیل است.

او، عبور از رودخانه با استقرار ۵ تا ۶ پل روی آن توسط مهندسین در کمترین زمان را یکی از شاهکار‌های تاکتیکی نظامی در این عملیات عنوان کرد و گفت: یکی دیگر از اقدامات شاخص در این عملیات، زدن پل بین خرمشهر و عراق بود که خلبان اسکندری و زمانی این پل را زدند و این باعث شد ما بتوانیم محاصره خرمشهر را کامل کنیم و اسیر زیادی هم بگیریم.

امیر سیاری تصریح کرد: از اقدامات ارزشمند و ویژه دیگر این است که نیروی هوایی ما موفق شد ظرف یک شب تا صبح در ۱۹ اردیبهشت، ۶ هزار نفر را از مشهد به اهواز برای تجدید نیرو ترابری و منتقل کند.

معاون هماهنگ کننده ارتش، حرکت لشکر و تیپ‌های مستقل نیروی زمینی با اتحاد و انسجام و وحدت فرماندهی و کلمه و همدل بودن را از اقدامات ویژه و افتخارات نیرو‌های مسلح در این عملیات دانست و ادامه داد: دستاورد‌های این عملیات هم قابل توجه است و اولین دستاورد آن آزادی ۶ هزار کیلومتر مربع از خاک وطن است و دشمن کامل به مرز‌های خود عقب رانده شد.

او با اشاره به گرفتن ۱۹ هزار اسیر عراقی و کشته شدن ۱۶ هزار عراقی در این عملیات، گفت: ما در این عملیات ۶ هزار شهید دادیم با اینکه ما حمله کردیم و این یک معجزه است؛ زیرا ما که حمله کردیم باید شهید و اسیر و خسارت بیشتری می‌داشتیم. 

امیر سیاری با اشاره به غنیمت تعداد زیادی ادوات و ماشین‌آلات نظامی، به بیانات امام راحل (ره) مبنی بر "خرمشهر را خدا آزاد کرد" اشاره کرد و گفت: این جمله یعنی اگر توکل نبود، و اگر در راه خدا و برای حفظ نظام و انقلاب و دفاع از ناموس و تمامین ارضی نمی‌جنگیدید و اگر خدا نمی‌خواست، موفق نمی‌شدید.

معاون هماهنگ کننده ارتش، دستاورد بعدی را شناخته شدن جایگاه دفاع و توان بازدارندگی نظامی ما در عرصه بین‌الملل عنوان کرد و افزود: آن دشمنی که روز ۲۹ شهریور ۱۳۵۹ به کشور ما حمله کرد، فکر نمی‌کرد که ما اینقدر آمادگی داشته باشیم که تا پایان عملیات بیت المقدس، یعنی سوم خرداد ۱۳۶۱ بتوانیم دشمنی که از مرز‌های زمینی ما کیلومتر‌ها وارد کشور شده و بعضی از شهر‌ها را تصرف کرده، در کمتر از ۲ سال عقب رانده و مرز‌ها را آزاد کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار