به مناسبت سوم خرداد؛

سمفونی «حماسه خرمشهر»؛ اثری فاخر برای گرامیداشت آزادسازی خونین‌شهر + فیلم

سمفونی «حماسه خرمشهر» یکی از آثار فاخر استاد مجید انتظامی برای آزاد‌سازی خونین‌شهر است.

یکی از مهم‌ترین وقایع در تاریخ ایران، آزادسازی خرمشهر در تاریخ سوم خردادماه سال ۱۳۶۱ بود که از ماندگارترین رخداد‌های تاریخ جنگ ایران و عراق و نقطه عطف این جنگ نابرابر به شمار می‌آید. 

بدون شک، در فهرست آثار هنری که برای آزادسازی خرمشهر خلق شده‌اند سمفونی «حماسه خرمشهر» ساخته استاد مجید انتظامی ماندگار شده و به همین مناسبت، او در بخشی از صحبت‌های خود در خصوص این اثر بیان کرده است: «خرمشهر را من قبل از آزادسازی این شهر نوشتم و در واقع من خرمشهر را در موسیقی قبل از آزادسازی‌اش، آزاد کردم؛ «خرمشهر» را زمانی نوشتم که هنوز این شهر آزاد نشده بود. من وقایع جنگ را در هر بخش از موسیقی آوردم. در بخش اول که مردم در آرامش درحال زندگی کردن هستند و در بخش بعد حمله انجام می‌شود و بخش‌هایی از کشور از بین می‌رود.

در ادامه هم، که مردم با مقاومت شهر را پس می‌گیرند و در نهایت هم شادی مردم از آزادسازی روایت می‌شود. آقای چمران در آن زمان در ستاد احیای آثار و ارزش‌های دفاع‌مقدس بودند و متولی این کار شدند. طبعاً این موسیقی‌ها، ضبط‌های پرهزینه‌ای دارند؛ چرا که همه صدای ساز‌ها با دقت ضبط می‌شوند و تعداد زیادی نوازنده درگیر می‌شوند. البته آن زمان، هزینه‌ها بسیار کمتر از الان بود. درواقع، این کار شروع‌کننده یک روندی شد که بعد‌ها موسیقی فاخر نام گرفت.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار