محرومیت از تحصیل ۱.۴ میلیون دختر افغانستانی

نهاد هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد اعلام کرد حدود ۱.۴ میلیون زن و دختر نوجوان در افغانستان از حق آموزش محروم هستند.

ادم ووسورنو، یک مقام نهاد هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) می‌گوید طالبان حدود ۱.۴ میلیون زن و دختر نوجوان را در افغانستان از حق آموزش و تحصیل محروم کرده‌اند.

ووسورنو پس از سفر چهار روزه‌اش به افغانستان در یک نشست خبری گفته است که وی نگرانی جامعه جهانی را در این زمینه با مقام‌های طالبان در میان گذاشته است.

وی افزوده است: «محدودیت‌های اعمال‌شده توسط طالبان بر زنان مددرسان افغانستانی‌ لایه‌ای از پیچیدگی را بر روند کمک‌رسانی در افغانستان اضافه کرده است. همچنان حدود ۱.۴ میلیون زن و دختر نوجوان هنوز زیر ممنوعیت تحصیل هستند.»

طالبان به ووسورنو گفته‌اند که آنان برای فراهم‌سازی زمینه آموزش و تحصیل دختران در کشور نیاز به زمان بیشتر دارند.

ووسورنو خاطرنشان کرده است: «ما وقت نداریم. هر چه بیشتر منتظر بمانیم، میلیون‌ها کودک بیشتر تحت تأثیر قرار خواهند گرفت و تأثیر بیشتری بر جامعه خواهد گذاشت.»

این مقام اوچا همچنان اذعان کرده است که نهادهای مددرسان در زمینه کمک‌رسانی از طریق زنان در افغانستان با محدودیت‌هایی از سوی طالبان روبه‌رو هستند.

ووسورنو از این گروه خواسته است تا محدودیت‌های آموزشی و کاری علیه زنان و دختران در کشور را لغو کند.

این نهاد بین‌المللی همچنان بر حمایت جامعه جهانی از مردم افغانستان تاکید کرده است.

براساس اطلاعات اوچا، در حال حاضر بیش از ۱۵ میلیون تن در افغانستان با سطوح بالایی ناامنی غذایی مواجه هستند و سیلاب‌های اخیر مرگ‌بار در شمال کشور به این چالش افزوده است.

پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، این گروه در گام نخست دختران بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مکتب ممنوع و سپس دروازه دانشگاه‌ها را نیز به روی زنان و دختران بسته کرده‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۰۴ خرداد ۱۴۰۳
الان دیگه مثل عهد دقیانوس نیست و با اینترنت و اینهمه سی دی فیلم آموزشی نیاز چندانی برای حضور در کلاسای تئوری نیست