قیمت‌گذاری اجاره‌بها به کمک مستاجران می‌آید

همزمان با تعیین فرصت یک هفته‌ای برای اعلام قیمت‌های اجاره مسکن می‌توان امیدوار بود که بازار اجاره بهای مسکن امسال با آرامش بیشتری همراه باشد.

همزمان با نزدیک شدن به فصل جابه جایی‌ها و افزایش حجم میزان معاملات مسکن در کشور شاهد برنامه ریزی‌های از سوی دولت برای کنترل این بازار هستیم به طوری که روز گذشته همزمان با برگزاری ۱۷ جلسه شورای عالی مسکن دولت تصمیماتی را برای کنترل بازار اجاره مسکن گرفت.

یکی از مهم‌ترین تصمیماتی که دولت برای کنترل بازار اجاره بهای مسکن گرفت مربوط به تعیین سقف اجاره بها در استان‌های مختلف بود به طوری که مقرر شد شورای عالی مسکن استان‌ها  ظرف ۴۸ ساعت سقف قیمتی اجاره خود را متناسب با نرخ تورمی که بانک مرکزی در استان‌ها اعلام می‌کند به دبیرخانه شواری عالی مسکن کشور ارائه کنند.

تعیین سقف اجاره بها برای اولین بار اجرایی می‌شود 

در همین رابطه مهردادبذرپاش وزیر راه وشهرسازی  در حاشیه جلسه  شورای عالی مسکن  با اشاره به قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها که از مجلس شورای اسلامی به دولت ابلاغ شد و در دستور کار قرار گرفت، گفت: به شورای مسکن استان‌ها اختیار داده شد که سقف اجاره بها را طبق این قانون تعیین و به شورای عالی مسکن اعلام کنند تا ظرف یک هفته پاسخ به آنها داده شود و شاهد مداخله منظم و قانونی در بازار مسکن باشیم.

وی یادآور شد: طبق اعلام رئیس بانک مرکزی تورم نقطه به نقطه اردیبهشت ماه در بخش مسکن کاهشی است و امیدوارم این روند کاهشی ادامه یابد.

بذرپاش با اشاره به اینکه برای اولین‌بار دولت می‌تواند سقف اجاره‌بها تعیین کند، اظهار کرد: اگر در استانی تورم بیش از ۳۰ درصد باشد شورای مسکن می‌تواند ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تورم نسبت به تعیین سقف اقدام کند.  

وزیر راه و شهرسازی  با بیان اینکه این قانون جزئیات دیگری دارد که به مردم اعلام می‌شود؛ این قانون دست دولت را برای مداخله در بازار باز می‌کند که در پی آن می‌توانیم شاهد بازاری آرام‌تری برای مسکن اجاره‌ای طی امسال باشیم گفت:  نظام‌مندتر کردن مداخله‌گران بازار مسکن و اجاره هم در این زمینه صورت خواهد گرفت.

بذرپاش با بیان اینکه تاکنون چنین قانونی در دست نبود و در زمان کرونا فقط در یک مقطعی رشد ۲۵ درصدی مصوب شد گفت: قانون ساماندهی بازار زمین و مسکن  بسیار قانون خوبی است، جا دارد از مجلس شورای اسلامی که در روز‌های پایانی این قانون را ابلاغ کرد قدردانی کنم، زیرا این قانون دست دولت را برای مداخله بیشتر در بازار باز می‌کند که بتوانیم امسال یک بازار آرامتری را شاهد باشیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: بخش دیگر این قانون ساماندهی سکو‌های مجازی برای مدیریت بازار است و بخش دیگر آن، نظام‌مندتر کردن مداخله‌گران در بازار مسکن و اجاره است که امیدواریم بتوان این کار را انجام داد.

براساس این گزارش تقویت بازار اجاره از طریق ارائه مشوق به موجران، استفاده از ظرفیت شهرداری‌ها برای شناسایی خانه‌های خالی و هزینه این بخش از مالیات برای احیای بافت‌های فرسوده شهری و ساخت خانه‌های ارزان‌قیمت برای اشخاص بی‌بضاعت، الزام تمامی دستگاه‌های اجرایی برای ارائه رایگان اطلاعات موردنیاز در سامانه ملی املاک و اسکان و پیش‌بینی ضمانت‌های اجرایی برای عدم درج اطلاعات در سامانه و خوداظهاری در سامانه ملی املاک و اسکان از جمله  موارد مهم مسکنی در این قانون است.

تقویت سامانه ملی املاک و اسکان جهت شناسایی خانه‌های خالی

همچنبن تقویت سامانه ملی املاک و اسکان جهت شناسایی خانه‌های خالی، تکمیل سامانه ملی املاک و اسکان و درج معاملات در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور و ضمانت اجرایی برای ثبت قرارداد‌ها و ارائه راهکار‌هایی برای الزام‌آور شدن این راهکار‌ها از دیگر مواردی است که در این لایحه به آن توجه جدی شده است.

بر اساس بند‌هایی از این طرح، تمامی قرارداد‌ها اعم از اجاره و خریدوفروش باید در سامانه ثبت شوند و با اخذ کد رهگیری امکان ارزیابی آنچه در بازار مسکن می‌گذرد وجود دارد.

با تصویب و ابلاغ طرح در استان‌هایی که نرخ تورم عمومی سالانه بیش از ۳۰ درصد باشد شورای‌عالی مسکن مکلف است تا نسبت به تعیین سقف حداکثر افزایش اجاره‌بها و قرض‌الحسنه به میزان ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تورم عمومی سالانه اقدام کند.

حمایت از مستأجران از طریق پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن و افزایش آن در سال جدید با توجه به تورم و همچنین نظارت بر پرداخت تسهیلات توسط بانک‌های عامل بخش دیگری از این طرح به شمار می‌رود.

تعیین سقف اجاره بها  تنها در مناطق با نرخ  تورم  بالای ۳۰ درصد امکان پذیر است

 در ادامه  فرشید ایلاتی  کارشناس سیاست گذاری مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه تعیین سقف قیمت گذاری در قانون ساماندهی بازار زمین و مسکن برای مناطقی است که نرخ تورم در آنها بیش از ۳۰ درصد است، گفت: طبق قانون ساماندهی بازار مسکن و تعیین سقف اجاره برای مناطقی که تورم زیر ۳۰ درصد باشد وجود ندارد و ممکن است حتی موجر قیمت‌های بیش از نرخ تورم  تا ۴۰ درصد در آنها تعیین کند.

وی ادامه داد: براساس قیمت دفترچه‌ای املاک قیمت هر منطقه براساس نرخ تورم استخراج شده و اگر نرخ تورم حدود ۳۰ درصد باشد نرخ‌های اجاره بین ۱۵ تا حداکثر ۳۵ درصد در نظر گرفته می‌شود.

کارشناس سیاست گذاری مسکن با بیان اینکه وزارت اقتصاد و دارایی و وزارت راه و شهرسازی براساس تقویم املاک در مناطق مختلف حد نصاب و الزامات قانونی را تعیین می‌کنند، گفت: طبق قانون ساماندهی زمین، مسکن و اجاره مستاجر می‌تواند تا ۵ سال شکایت کند و جرائم بازدارنده دیگری هم در این بخش تعیین شده است.  اجرای کامل این طرح نیاز به گذر زمان دارد و ممکن است در سال اول اجرای آن تا ۵۰ درصد محقق شود و ممکن است سال آینده و سال‌های بعدی به صورت کامل و ۱۰۰ درصدی این طرح اجرا شود.

قیمت گذاری دستوری در بازار اجاره مسکن جوابگو نخواهد بود

این در حالی است که  داود بیگی نژاد نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه به طور معمول اقدامات و کار‌های دستوری اثر گذاری چندانی در بازار اجاره مسکن نخواهد داشت گفت: تجربیات زیادی از اقدامات دستوری در بازار مسکن  داشته ایم که حاکی از آن بود که این اقدامات چندان اثر گذار در بازار مسکن نبود.

وی ادامه داد: مسکن مهم‌ترین عامل در افزایش نرخ تورم کشور به شمار می‌رود که در اردیبهشت ماه این نرخ تورم خود را نشان داد از سوی دیگر در دوران کرونا که سقف قیمتی برای نرخ اجاره بها تعیین شده بود شاهد آن بودیم که  بازار تبعیتی از این موضوع نداشت.

بیگی نژاد اظهار کرد: مشاوران املاک در اجرای این طرح بلاتکلیف هستند چراکه ممکن است توافقاتی بین موجر و مستاجر صورت گیرد که بیش از نرخ تعیین شده اجاره  پرداخت کنند در این بین مشاور املاک بین قیمت توافق شده موجر و مستاجر  و قانون می‌ماند.  ابزار‌های نظارتی و ضمانت نامه‌های اجرایی چندان نمی‌تواند در این بخش موثر باشد و تنها باعث افزایش پرونده‌های مسکنی در شورای حل اختلاف می‌شود.

او تاکید کرد: حدود ۳۱ درصد نرخ تورم در اردیبهشت ماه است که ۱۵ درصد از این نرخ تورم مربوط به بخش مسکن است که براساس قانون ساماندهی بازار زمین و مسکن نرخ تورم اگر بیش از ۳۰ درصد باشد سقف اجاره را باید شورای عالی مسکن تعیین کند که در این بین با توجه به نرخ ۳۱ درصد قیمت گذاری باید صورت گیرد.

براساس این گزارش حال با توجه به آنکه این طرح در راستای کمک به مستاجران و بازگشت آرامش به بازار مسکن اجرا شده است باید دولت برنامه ریزی لازم را برای اجرای هرچه بهتر این طرح در دستور کار خود قرار دهد تا بازار مسکن به ویژه بازار اجاره بها با رشد قیمتی مواجه نشود و مستاجران بتوانند بازار آرام تری را امسال تجربه کنند.

خبرنگار: محبوبه کباری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۰۸ خرداد ۱۴۰۳
باید همه مشاور املاکهارو جمع کنید و همه را دولتی کنید همه چیز درست می‌شود چون همشون دلال هستند واکثر شان چندتا زمین و خانه را ندارند و همینها بخاطر افزایش قیمت ملاک‌های خودشان روزانه چند نفر را تبلیغ یه گرانش نمی‌کنند بخاطر استفاده خودشان و دوم سایت دیوار لطفا رسیدگی بشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۷ ۰۸ خرداد ۱۴۰۳
سلام انجام دهید قانون درهرجا باشد خوب است مخصوصا در زمین خانه واجاره هرچه سریعتر اقدام کنید متشکرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۰۷ خرداد ۱۴۰۳
به نظر من خود سایت دیوار باعث افزایش قیمت مسکن شده مالکین در قیمت بالا گذاشتن رقابت میکنند اگر دیوار قیمت نجومی آگهی نکنه این همه قیمت ها بالا نمیره خود من صاحب خانه جوابم کرده میگه مثل ملک من سه برابر توی دیوار آگهی کردن دیواریکی دیگه از دلایل افزایش قیمت شده کافی برای شروع از دیوار شروع کنید
Iran (Islamic Republic of)
عادل شاه محمدی
۱۰:۰۶ ۰۷ خرداد ۱۴۰۳
چرا قیمت خونه ها چند برابر شده ولی هنوزهم بعد چند سال پول پیش مستاجر هر یی میلیون ۳۰هزار حساب میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۰۷ خرداد ۱۴۰۳
بله کرایه با قیمت تورم ودلار هست ولی پول پیش با ریال باید اصلاح بشه
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۳:۲۹ ۰۸ خرداد ۱۴۰۳
چون زمین وخانه درآمدش همان تورم هست که بدون زحمت وخرج واستهلاک هرماه دست کم 100 ملیون به قیمتش اصافه می‌شود بسه دیگه چی از مستاجر بدبخت میخواهید چی اصافه کنید
Iran (Islamic Republic of)
پروین میرزاآشتیانی
۰۳:۵۸ ۰۷ خرداد ۱۴۰۳
درزمان پهلوی به بنیادپهلوی اعتراض میشد تازمانی که بنیادها وسازمان های موازی باوزارت خانه ها جمع نشوندوبودمه آنان قطع نگرددهیچ فایده ای
نداردمثلاوقتی وزارت مسکن وشهرسازی وجود دارد
وجودبنیادمسکن چه معنی دارد.
بابامردم خسته شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۴ ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
به مسکن وخودرو فکر هم نمی کنم چون از دسترس امثال من خارج شده اند حداقل قیمت سایر کالاها را که دست دولت هست کنترل کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۳ ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
مگر سامانه برای ثبت‌ قراداد رهن اجاره‌ مشخص نشده‌؟
پس چرا شورای حل اختلاف و دادگاه به‌ مالکین برای حکم تخلیه‌ به‌ مدارک قولنامه دستي بسنده می کنند و قولنامه دست نویس به‌ عنوان‌ مدرک می پذيرند!؟
وقتي قانون شده‌ بايد همة قراداد های رهن اجاره‌ توی سامانه ثبت‌ شوند ديگر کسی نمی تواند خارج از عرف قيمت تعیین کند و شوراي حل اختلافم به‌ موارد حکم تخلیه‌ قولنامه دست نویس اعتنا و بی اعتبار بشوند اين وسط همه مالکین‌ بالجبار برای اینکه در آینده از شر مستأجری که‌ تخلیه‌ نمی کند گرفتار نشوند قراداد توی سامانه با قيمت متعادل ثبت‌ می کنند
قانون که‌ تصویب شده‌؛ثبت‌ قراداد ها هم که‌ توسط دفاتر املاک مجازه به‌ صورت‌ سامانه ای همراه کد پیگیری
فقط بايد حکم‌ تخلیه‌ به‌ قراداد های دست نویس نداده از درجه‌ اعتبار خارج شود
اين وسط مالک بماند با مستأجری که‌ تخلیه‌ نمی کند
چرا لقمه دور سرتون می چرخونید طرح های بیخود و به‌ مبالغ وام‌ اجاره‌ اضافه می شود!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۸ ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
خدا شر صاحب خانه‌های دندان گرد و پول پرست رو از شر ما مستأجران حفظ بفرما امیدوارم این طرح زودتر اجرایی بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۸ ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
این خانه از پای بست ویران است.لعنت خدا بر اون مسولان ناکارامد قبلی دولت حالا بعداز ۴۰ سال از خواب شدند. اگر دولت بعنوان متولی اصلی در هر استان و شهرستانها وازارت خانه هاب صمت و مسکن وشهرسازی از همان اول مثل دوران جنگ تحمیلی قیمت زمین و مصالح ساختمانی بصورت حواله و ارزان میداد و با نظارت دقیق و کنترل کردن به مردم در ساخت وساز کمک می‌کرد الان قیمت مسکن و اجاره ها اینقدر بی حد بالا نمی‌رفت...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
باید مسکن دولتی ساخته شود و به قیمت فوق ارزان به مردم اجاره داده سود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
شما دست روی هر چیزی گذاشتید جز ویرانی عایدی دیگر نداشته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
شما تا چند وقت دیگر بیشتر وزیر نیستید اگر این کاره بودید قیمت مسکن در زمان وزارت شما چندین برابر نمیشد شما فکر خودتان هستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
شما تورم را کنترل کنید قیمت مسکن و اجاره هم کنترل میشه مردم را چی فرض کردید ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
چرا هیچوقت نظر منو انتشار نمیدین فقط دربافت الکی میکنین؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
بیشتر گرانی ها برای بنگاه های املاک هست، حتی نصفشون هم میری برای شکایت پیگیری نمیکنن، چون خودشون هم بنگاه املاک دارند و نمیان پیگیری کنند، شما یکبار به عنوان گزارشگر ناشناس برید اتحادیه املاک تهران ببینید چه خبره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
ان شاءالله که خیر باشه

مهمترین مسئله بعضی موجر هایی هستن که اصلا اصلا رحمی ندارن
نمیدونیم اینا چطوری میخوان ملکشون رو با خودشون تو قبر ببرن
که اینقدر طمع سیری ناپذیر دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
مردم خودشون مشکل دارن اونایی که مستاجر هستن به این شرایط عادت کردن بهتره بگم در واقع دوست دارن جایی خونه بگیرن که به محل کارشون نزدیک باشه و بتونن یک ساعت بیشتر بخابن حتی اگر تمام حقوقشون رو هم بخان بابت کرایه بدن من خودم زمین خریدم تو شمال خونه ساختم و رفت و آمد میکنم تا محل کارم صبح زودتر میرم غروب هم دیرتر میام اما حد اقل کار نمیکنم که سر ماه کل پول رو تقدیم یکی دیگه بکنم اونایی که مستاجر هستن در واقع کار میکنن برای صاحب خونه الآنم زمینهای شمال قیمتش ارزونه میشه راحت با دو تا سه میلیارد زمینهایی با متراژ پونصد متر خرید و خونه ساخت اما مردم حال ندارن به خودشون سختی بدن حاضر هستن تو بیست متر جا زندگی کنن و دو سوم حقوقشونم بدن بابت کرایه اما حظر نیستن دو ساعت زودتر از خواب بیدار بشن و در عوض صاحب خونه صد متری باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
من خودم خونه دارم اصلا این احمقانست که بیاید قیمت گذاری کنید من که هرگز مستاجر نداشتم و نخواهم داشت اما دیدم کسانی رو که میرن بنگاه و بخاطر مالیات هم که شده با مستاجر قرارداد مبلغ پایین می‌بندم به صورت کتبی ولی شفاهی یه کرایه بالاتر از مستاجر میگیرن و مستاجر هم مجبوره چون برای اون تعهد شفاهیش یک چک مبلغ بالا میده دست صاحب خونه مثلا تو قرارداد میگن ماهی یک تومن ولی توافق پشت پرده میشه ماهی بیست میلیون تومان بخاطر همین هم یک چک میگیرن به مبلغ یک ساله مثلا ۲۰۰میلیون که اگر مستاجر زد زیر قرارداد شفاهی چک می‌ره اجرا و پول میشه یا طرف می‌ره زندان پس این کارای دولت درآمد دولت رو از مالیات کم می‌کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
خدا ازتون نگذره . انشاالله نه خیر نمیبینید با این وضعیت که برای ما درست کردید . جهنم رو برای ما شبیه سازی کردید در این دنیا .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
چرا به مستأجران زمین روستایی نمیدهید????????
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
در قیمت گذاری قیمت ویزیت پزشکان و کرایه تاکسی و قیمت خودرو که خون مردم رو توی شیشه کردید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
همه اونایی که اجاره هارو زیاد کردن از خود همین مردم هستن از نزدیکان خودمون هستن. فامیل دوست اشنا. از فضا که نیومدن. ماها خودمون به هم نوع خودمون رحم نمیکتیم از دولت چه انتظاری داریم. میشه یکی جواب یده؟!؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
برای یه لونه موش ۴۵ متری که رهن کامل کردم ، فقط پنج میلیون هزینه املاکی دادم . قشنگ معلوم بود هیچ قانونی براشون محدودیت نذاشته ، بهم می گفت پنج میلیون خوبه دیگه به نظرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
مگراینکه همنوع تو پول رنگ ساختمان وکاغذدیواری وهابیت وشیرالات و...نمیدهد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
قیمت اجاره بها با عرضه وتقاضا معلوم میشه نه با قیمت دستوری شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
جناب بنگاهی تشریف دارید اره
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۳۵ ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
بهتره برنامه ای طراحی شود و براساس محدوده و قدمت و امکانات ملک قیمت تقریبی تعیین شود و سقف قیمت در نظر گرفته شود و بالاتر ممکن نباشد و هرگونه قرارداد خارج از سامانه نیز مردود باشد درد دادگاه و غیر قابل رسیدگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
نمی تونید مسولین مسکن نمی تونید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
اونوقت چطور قیمت گوشت قرمز ۸۵۰تومنه وکرایه تاکسی رو ۴۵درصدافزایش دادید؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
نمی خواهد کاسه داغ تر از آش شوید وضعیت بازار گوشت ولوازم ضروری راسامان دهد .
عرضه ندارید تورم را کنترل کنید وفقط وفقط گیر دادید به اجاره که مالیات بگیرید .بابا از مردم شرم کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
اگه تونستید سایت دیوار رو کنترل کنید که شده جای دلال بازی هنر کردین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
یعنی چی؟ یعنی مثلا در تهران موجر مجاز است بین پنجاه تا صد در صد اجاره خانه را افزایش دهد؟ این الان شد حمایت از مستاجری که خودتان افزایش حقوقشو 35 درصد اعلام کردید؟ ایولا ماشالا چشم نخورید ایشالا!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
جان من متن روبادقت بخون ۵۰تا۱۰۰درصدتورم نه اجاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۴ ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
مستاجرا برن یقه بابا ننشون بگیرن بگن تو که نداشتی چرا منو به دنیا اوردی به صاحب خونه بیچاره چه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
ببین خدا کی و کجا جوابتو بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
حال تو رو هم خدا میدونه چطور بگیره

مطمئنی روزی مستاجر نمیشی ؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۳ ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
بانک مرکزی طلاشو با قیمت دلار ازاد بیرون به مردم میفروشه بعد میخواد برا خونه مردم تصمیم بگیرن که کمتر از ارزشش اجاره بدن :)) برو بابا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
وقتی که از اقتصاد کلان سر در نمی یاره و پاشو میخواد تو کفش بزرگان بکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۷ ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
همه میدانند که این طرح مثل خیلی از طرح های دیگر نشدنی است و هزار راه در رو .
مشکل جای دیگری است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۴ ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
واقعا کمک کنید به مستاجرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۷ ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
املاکیها را حذف کنید خوب میشه اینها نمیزارن پایین بیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
این طوری باید بنگاه‌های ماشین وقصابی ها و.....حذف شود
باید تورم کنترل شود وسیاست خارجی اصلاح تا پول ملی تقویت شود
وقتی درسال ۹۳ هرشونه تخم مرغ ۵هزارتومان بود والان هردونه تخم مرغ ۵ هزارتومانه یعنی اداره کشور افتصاح.
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۱:۲۳ ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
باید تمام مجاری دلالی را حذف کرد. چرا که انسان اگر قانون نباشه سیری ناپذیر است. لطفا موجرها هم خودشون رو جای مستاجر بذارن و منصفانه اجاره بگیرن و نگن که همه چی گرون شده و ما هم باید گرون بدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
این صنف بدون نظارت ترین صنف هست، عامل گرانی تا حد بالایی هم بنگاه املاکی ها هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۷ ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
آره خیلی آرامش پیدا میکنیم
آخرین اخبار