عطر گلاب گل‌های محمدی در بروجرد نمی‌پیچد

عطر گلاب مزارع گل‌های محمدی به دلیل نبود صنایع تبدیلی در بروجرد نمی‌پیچد و در دیگر استان‌ها پراکنده می‌شود و بر مشام مردم بروجرد نمی‌رسد.

عطر مزارع گل‌های محمدی به دلیل نبود صنایع تبدیلی در شهرستان بروجرد نمی‌پیچد و در دیگر استان‌ها پراکنده می‌شود و بر مشام مردم بروجرد نمی‌رسد. 
برداشت گل محمدی در مزارع شهرستان بروجرد حدودا از اوایل خرداد تا اواسط تیرماه انجام می‌گیرد و در هر منطقه ۳۰ تا ۴۵روز مرحله برداشت به طول می‌انجامد. 
گل‌های محمدی پس از باز شدن، دوام کمی روی شاخه دارند و اگر تاخیر در برداشت صورت گیرد طی ۲۴ ساعت رنگ آن سفید شده و می‌ریزد.
به منظور دستیابی به محصول کیفی و درآمد پایدار و اقتصادی در کشت و تولید گل محمدی شناخت و رعایت مسائل فنی در برداشت این محصول بسیار حائز اهمیت است. 
این مهم با توجه به ظرافت و حساسیت گل‌ها در شرایط بعد از برداشت و حفظ بسیاری از مواد موثر و تولید محصولات جانبی و فرآوری شده و در نهایت رقابت در بازار‌های اقتصادی مشاهده می‌گردد. 
بسیاری از تولید کنندگان و کشاورزان به علت عدم آشنایی با شیوه‌های فرآوری، بخش قابل توجهی از تولیدات اولیه خود را از دست داده و یا اینکه محصول فرآوری شده آنها قابلیت رقابت در عرصه‌های تجاری را ندارد. 
عمده باغداران گل محمدی یا محصول خود را به دیگر استان‌ها برای فروش می‌فرستند و یا به صورت سنتی اقدام به گلاب‌گیری می‌کنند که محصول نهایی آنها به صورت سنتی تولید می‌شود. 
در این میان ایجاد کارخانه‌های صنایع تبدیلی در کنار گلستان‌ها با سطح زیر کشت قابل قبول و به گونه‌ای که بتواند مواد اولیه این صنایع را تامین نماید ضروری است. 
همچنین اطلاع از روش‌های فرآوری و دیگر محصولات شامل گل خشک، غنچه، مربای گل محمدی و بسیاری محصول متنوع دیگر مستلزم ایجاد صنایع تولیدی برای تولید کنندگان است.
یکی از تولید‌کنندگان گل محمدی در اشترینان گفت: نبود صنایع تبدیلی از جمله کارخانه‌های گلاب‌گیری باعث شده ارزش افزوده گل محمدی به جیب دلالان در دیگر شهر‌ها و استان‌های کشور می‌رود. 
خانم قناد افزود: گل محمدی باید بعد از برداشت به صورت روزانه به فروش برسد، اگر فروش دیر شود اسانس آن از بین می‌رود و ارزشی ندارد، چون کارخانجات گلاب‌گیری در استان لرستان و شهرستان بروجرد وجود ندارد مجبور هستیم محصول گل محمدی را به کاشان ارسال کنیم. 
وی اظهار داشت: کرایه حمل گل محمدی به کاشان گران است و نمی‌شود روزانه این کار را انجام داد، مجبوریم محصول را به دلالان با قیمت ارزان بفروشیم. 
وی بیان کرد: با توجه به اینکه باید مزد کارگر را نقد پرداخت کرد، فروش گل نیز باید نقد باشد ولی متاسفانه کارخانه گلاب گیری در کاشان فقط ۲۰ درصد نقد پرداخت می‌کند و مابقی به صورت چکی از مهرماه به بعد پرداخت می‌شود، ما هم به همین دلیل محصول را به دلالان می‌فروشیم. 
تولید کننده گل محمدی گفت: جای خالی کارخانه گلاب گیری در لرستان خالی است، اگر بخش خصوصی حمایت شود و یک کارخانه گلاب گیری در لرستان احداث شود ارزش افزوده تولید گل محمدی به تولیدکننده می‌رسد.
رئیس جهاد کشاورزی بروجرد گفت: شهرستان بروجرد دارای ۸۱ هکتار مزرعه گل محمدی است که برداشت آن آغاز شده است. 
جواد گودرزی افزود: از هر هکتار مزارع گل محمدی ۲/۵ تن گل برداشت می‌شود، به دلیل نبود صنایع تبدیلی گل‌های محمدی در کاشان و استان‌های دیگر کشور به فروش می‌رسد. 
وی اظهار داشت: با توجه به کیفیت خوب گل‌های محمدی در مزارع شهرستان بروجرد نیاز احداث کارخانجات صنایع تبدیلی ضروری است، در این راستا بخش خصوصی می‌تواند سرمایه‌گذاری کند. 
رئیس جهاد کشاورزی بروجرد گفت: قسمت اعظم مزارع گل‌محمدی شهرستان بروجرد در اشترینان است، از گل محمدی می‌توان گلاب، غنچه خشک، مربای گل و محصولات دیگر تهیه کرد.
به گزارش خبرنگار فارس از بروجرد محصول گل محمدی شهرستان بروجرد از کیفیت بالایی برای تولید گلاب برخوردار است، و اگر برای احداث صنایع تبدیلی از جمله گلاب‌گیری توسط بخش خصوصی اقدام شود، باعث رونق تولید و اشتغال در این بخش خواهد شد. 
برگزاری جشنواره گل و گلاب در اشترینان که بیشترین مزارع گل محمدی را دارد باعث معرفی آن به کشور و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی خواهد شد. 
منبع:فارس

برچسب ها: گلاب ، گل محمدی ، لرستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۷ ۰۹ خرداد ۱۴۰۳
سرمایه داران بومی می‌توانند در این زمینه ورود کنند و سرمایه گذاری کنند گرچه که احتمالا خوشایند یکسری نقاط خاص نیست