استشمام عطر گل محمدی از بام ایران+ تصاویر

برداشت گل محمدی از ۲۸ هکتار گلستان‌های شهرستان فارسان در استان چهارمحال و بختیاری آغاز شد.

گل محمدی یکی از گیاهانی است که در کشاورزی برخی مناطق ایران مورد توجه قرار گرفته است.

محصول عمده این گل خوش‌بو و خوش عطر، عموما گلاب، اسانس و گلبرگ خشک است که که از آن‌ها در صنایع دارویی، عطرسازی، فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی و صنایع غذایی استفاده می‌شود.

گفتنی است مصرف گلاب بیشتر در ایران و کشور‌های هم‌جوار رایج است و اسانس این محصول به طور گسترده در کشور‌های اروپایی، امریکا و کانادا مصرف می‌شود، همچنین بیشترین کارگاه‌های تولید گلاب دنیا در ایران برپا هستند.

نزدیک به ۵۷۰ هکتار از اراضی استان به کشت گل محمدی اختصاص داده شده است؛ از هر هکتار میانگین سه تن برداشت گل محمدی وجود دارد که بیشتر محصول برداشت شده به صورت تَر و کیلویی به استان اصفهان (کاشان) و یزد ارسال می‌شود.

اقای کوچکی رییس جهاد کشاورزی فارسان گفت: میانگین برداشت در هر هکتار سه تن پیش بینی شده است؛ برداشت تا اواسط خرداد در این شهرستان ادامه دارد؛ ۷۰ تن گل محمدی برداشت و به کاشان ارسال شد.

شهرستان فارسان در فاصله ۴۵ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

استان چهارمحال و بختیاری هزار و ۴۰۰ گونه گیاهی دارویی، صنعتی و خوراکی دارد، گیاهانی که اگر سرمایه‌ها به سوی آن‌ها سوق داده شود می‌توانند توسعه و بهبود شرایط اقتصادی را برای استان به ارمغان آورند.


بیشتر بخوانید


برای کشت گونه‌های موثر گل محمدی در استان مرکز تحقیقات ژنوتیپ‌های جدید و گونه مقاوم به خشکی را شناسایی کرده و کشت بافت در بروجن نیز فعال است.

برچسب ها: گل محمدی ، گلاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسیان
۱۶:۱۷ ۰۲ خرداد ۱۴۰۱
استان چهارمحال و بختیاری دارای ظرفیت‌های بسیاری در زمینه گیاهان دارویی و پرورش گلها و گیاهان دارویی است امیدواریم صنایع تبدیلی و کشت و صنعتهای بسیار بزرگ و پیشرفته ایی هم با تلاش مسولان و نمایندگان و بخش خصوصی در استان بام ایران ساخته شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۱ ۰۲ خرداد ۱۴۰۱
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم