اختصاص ۳ گروه برای مهار آتش‌سوزی احتمالی در مراتع بروجرد

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد گفت: سه گروه برای مهار آتش احتمالی در مراتع شهرستان در نظر گرفته شده است.

یحیی کریمی در جلسه شورای اداری بروجرد که در فرمانداری برگزار شد، اظهار کرد: با توجه بارش‌های فراوان، سطح پوشش گیاهی افزایش داشته و احتمال آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها زیاد است. باید تلاش کنیم از وقوع آتش‌سوزی در مراتع جلوگیری کنیم.

وی بیان کرد: ارتفاع گیاهان در برخی قسمت‌ها تا نیم متر رسیده است و باید پیشگیری لازم برای آتش‌سوزی انجام شود. تلاش می‌شود سطح حریق نسبت به سال قبل کاهش داشته باشد. سل گذشته ۱۳ فقره آتش‌سوزی در بروجرد به وقوع پیوست و امسال باید تلاش شود با اجرای برنامه‌هایی مانند آموزش از ایجاد حریق جلوگیری کرد.

او ادامه داد: عشایر بهتر است به مناطقی که پوشش گیاهی زیاد دارند، کوچ کنند تا از پوشش گیاهان اضافه برای چرای دام استفاده شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد اظهار کرد: مناطق بحرانی حریق در مراتع شناسایی شده‌اند و احداث آتش‌بر و گماردن دیده‌بان برای رصد آتش‌سوزی‌های احتمالی انجام شده است.

کریمی گفت: کسانی که اقدام به آتش‌افروزی در جنگل‌ها و مراتع کنند، از ۳ تا ۱۰ سال حبس می‌شوند. آتش زدن کاه و کلش مزارع نیز باعث آتش‌سوزی در مراتع می‌شود. در صورت حریق همه باید کمک و از امکانات و تجهیزات استفاده کنند تا آتش کنترل شود. البته لازم است اعتبار برای ایجاد پاسگاه حفاظتی در بخش اشترینان لحاظ شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد بیان کرد: ایجاد آتش‌بُر در کنار راه و پارک شهید بهشتی ضروری است. همچنین کشاورزان از آتش زدن کاه و کلش زمین‌های زراعی خودداری کنند، چون به بافت خاک آسیب می‌زند.

کریمی ادامه داد: باید همه طبیعت را حفظ کنند و این امانتی است که باید به آیندگان تحویل دهیم. کاشت نهال یکی از اقدامات در این زمینه است و در این راستا ۷۰۰ هزار نهال تولید شده است.

وی گفت: شهرستان بروجرد در لرستان کمترین حجم جنگل را دارد و برای افزایش جنگل، اقداماتی انجام شده است. ۵۰۰۰ اصله نهال جنگلی در پادگان ۲۴ بعثت نیروی زمینی سپاه غرس شده است و به‌زودی در دامنه تپه شهدا نهال بلوط غرس خواهد شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد افزود: سطح آب‌های زیرزمینی کاهش یافته است و بحران آب داریم. در این راستا سه بند در حال ساخت است که می‌طلبد خیران وارد کار شوند، چون باید در آبخیزداری کمک شود.

 

برچسب ها: آتش سوزی ، لرستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.