آغاز هوارنشینی مردم روستاهای منطقه ثبت جهانی شده اورامانات

کارشناس ثبت میراث فرهنگی ناملموس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه از آغاز هوارنشینی مردم روستاهای منطقه ثبت جهانی شده اورامانات خبرداد و گفت: این نوع از سبک زندگی خاص مردم این منطقه است.

عزیز مصطفایی با اشاره به شروع فصل کوچ هوارنشینی در منطقه ثبت جهانی شده اورامانات، گفت : هوارنشینی نوعی سبک زندگی است که خاص منطقه اورامانات است و  در جاهای دیگر وجود ندارد.

وی با بیان اینکه شروع و پایان این سبک از زندگی همراه با جشن است، افزود: از حدود ۴۵ روز پس از آغاز فصل بهار یعنی زمانی که بارش‌های بهاری تقریبا به انتهای خود رسیده، مردم روستاهای منطقه اورامانات، با برگزاری جشنی به نام «کومسای» یا «میرآب» هوارنشینی خود را آغاز می‌کنند.

این کارشناس ثبت میراث فرهنگی ناملموس کرمانشاه تصریح کرد: هوارنشینی که مردم منطقه اورامانات انجام می‌دهند، با نوع کوچ‌نشینی عشایر که در مناطق مختلف کشورمان مرسوم است، تا حدود زیادی متفاوت است، چرا که کوچ عشایر به شکل افقی، اما  در هوارنشینی کوچ به شکل عمودی یعنی از دامنه به بالادست کوه انجام می‌شود.

وی افزود: در کوچ‌نشینی عشایر فاصله بین قشلاق و ییلاق به حدود چند هفته و حتی یک ماه می‌رسد، اما در کوچ هوار نشینی این فاصله تنها حدود سه تا چهار ساعت است .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.