دهقانی: شهید رئیسی گفتمان روز دنیا را گفتمان علم و فناوری می‌دانست

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: شهید آیت الله رئیسی و شهید عبداللهیان باور داشتند که علم و فناوری مهم‌ترین محور گفتمان ما با دنیا است.

روح الله دهقانی فیروآبادی در آئین بزرگداشت« رئیس جمهور شهید و همراهنش »و تجلیل از خدمات رئیس جمهور در دانشگاه صنعتی شریف گفت: در سفری سه شبانه روزی که با آیت الله رئیسی رئیس جمهور شهید همراه بودم به سه کشور آفریقایی طی ۷۲ ساعت متداول سفر کردیم. همراهان ایشان از وقت آزادتری برخوردار بودند، اما رئیس جمهور شهید مدام در جلسات مختلف حاضر بودند و این سفر برای ما بسیار خسته کننده شده بود، آن شهید والامقام در جمع در طول ۷۲ ساعت کمتر از ۸ ساعت استراحت کردند.

دهقانی بیان کرد: من در این سفر به این نتیجه رسیدم که تنها چیزی که ممکن است باعث شود یک انسان ۶۴ ساله خستگی ناپذیر شود درد است. ایشان به معنای واقعی دردمند بود و در طول مدت کوتاه مدیریت خود به عنوان رئیس جمهور خدماتی را ارائه داد که حجت را بر ما تمام کرد. درحال حاضر در دنیا علم و فناوری قبل از اینکه ابزار افتخارآفرین یا ثروت‌افرین باشد، ابزار قدرت‌افرین و ابزار توفق افرین است و از این جهت رقابت در سال‌های اخیر بر سر به دست آوردن علم و فناوری ایجاد شده است.

او با اشاره به این سوال که چه اتفاقی افتاد که در چند سال اخیر حرکت شتابانی در کشور‌های همسایه ما شروع و شامل جذب دانشمندان، دانشگاهیان شد ادامه داد: مسئولان این کشور‌ها متوجه شدند ایران به دلیل اعتبارات علمی که به دست می‌آورد در دنیا مطرح است و به عنوان کشوری با رتبه بالای علمی و رتبه بالای فناوری شناخته و به ابزاری تبدیل شده که اقتدار و اعتبار به ایران می‌دهد. ۲۰ سال قبل مقام معظم رهبری بحث جنبش نرم‌افزاری را مطرح کردند در کشور‌های همسایه هیچ دستاوردی به دست نیامده بود، زیرا نگاه آنها به این بود که ایران می‌خواهد با کمک علم و فناوری ثروت به دست آورد، اما در کشور ما به اندازه کافی ثروت وجود دارد مثل نفت و منابع که به علم نیاز نداریم.

دهقانی تاکید کرد: شهید آیت الله رئیسی و شهید حسین امیرعبداللهیان باور داشتند علم و فناوری مهم‌ترین محور گفتمانی ما با دنیا است. محوری که همه دنیا روی آن اتفاق نظر دارند و ما روی آن دست برتر داریم و متکی به توان جوانان کشورمان هستیم. به همین دلیل در سیاست خارجی کشور در ۳ سال گذشته یک سفر خارجی و یک مهمان خارجی نداریم که رئیس جمهور در مورد گسترش همکاری‌های علمی و فناوری و برنامه عملی و منطقی و برنامه روی زمین صحبت و یا فعالیت نکرده باشد.

او در پایان تصریح کرد: برای رئیس‌جمهور شهید و وزیر امور خارجه شهید این باور وجود داشت، زبانی که ما باید با دنیا حرف بزنیم زبان عزت و افتخار ما است، زبان تسلیم و سازش نیست و زبان علم و فناوری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.