اصلاح الگوی کشت متضمن امنیت غذایی

با اجرای طرح اصلاح‌ الگوی کشت علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب، امنیت غذایی نیز تامین می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان گفت: در این طرح که دو سال قبل به استان ابلاغ شده، کشت محصولات پُرآب بر از چرخه زراعت خارج و محصولات کم آب بر و مقاوم به تنش آبی در دستور کار قرار گرفته است.
زاهدی با بیان اینکه با ابلاغ طرح الگوی کشت، آرایش زراعت در بعضی از مناطق تغییر کرده افزود: در اجرای این طرح محصولات راهبردی من جمله گندم، جو، چغندر قند، سیب زمینی، گلرنگ و ذرت علوفه‌ای توصیه می‌شود و کشاورزان نیز باید محصولاتی زراعت کنند که هم آب کمتری مصرف شود و هم اینکه خرید تضمینی داشته باشد.

او ادامه داد: از این رو به کشاورزان توصیه می‌شود کشت محصولات کم آب بر را در دستور الگوی زراعت قرار دهند تا با کاهش سطح زیر کشت، منابع آبی هم حفظ شود.
کارشناس جهاد کشاورزی استان هم با اشاره به اینکه اجرای الگوی کشت به اقلیم هر منطقه، بافت خاک، منابع آبی، سازگاری با منطقه و بر اساس نیاز محصول بستگی دارد، گفت: تأمین و توزیع کود‌های یارانه‌ای من جمله فسفات، پتاس و ازت همچنین توصیه‌های فنی و نظارت بر مزارع توسط شبکه مراقب و اعطای یارانه و تسهیلات از جمله حمایت‌هایی است که برای ترغیت و تشویق کشاورزان به اجرای طرح الگوی کشت می‌شود.
او افزایش بهره وری، افزایش درآمد کشاورزان، حفظ منابع آب و خاک و ثبات در بازار محصولات کشاورزی و امنیت غذایی را از جمله مزایای اجرای طرح الگوی زراعت عنوان کرد.
سال گذشته با همکاری کشاورزان ۹۵ درصد از برنامه ابلاغ الگوی کشت به استان محقق شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.