تخلفات منجر به توقیف خودرو و موتورسیکلت توسط پلیس راهور

پلیس راهور تهران بزرگ در سال ۱۴۰۲ بیش از ۹۷ هزار وسیله نقلیه را به دلیل تخلفات مختلف توقیف کرده است.

سرهنگ علی اصغر شریفی در برنامه زنده شهر امن گفت: روزانه هشت هزار شهروند تهرانی با پلیس راهور تماس می‌گیرند و درباره حوزه‌های تخصصی این پلیس سوال می‌پرسند. برخی نیز تخلفات و تصادفات را گزارش می‌کنند. یکی از موضوعاتی که همواره مورد سوال است، دلایلی است که منجر به توقیف قانونی وسیله نقلیه می‌شود.

 دلایلی که منجر به توقیف خودرو می‌شود
سرهنگ شریفی با اشاره به دلایلی که باعث توقیف خودرو از سوی پلیس راهور می‌شود، گفت: تصادفات منجر به جرح و فوت، عدم پرداخت جرائم معوقه بیش از ۱۰ میلیون ریال، دستور قضایی و رانندگی در حالت مستی یا استفاده از مواد مخدر و روان‌گردان از جمله دلایلی است که باعث می‌شود همکاران ما وسایل نقلیه را به پارکینگ منتقل کنند. همچنین، رانندگی با وسیله نقلیه فاقد پلاک یا پلاک غیرمجاز، رانندگی بدون گواهینامه و رانندگی بدون داشتن بیمه‌نامه شخص ثالث نیز از جمله مواردی است که منجر به توقیف خودرو خواهد شد.

 موارد خاص توقیف
وی افزود: بر اساس ماده ۷ رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی، اگر راننده‌ای به‌صورت همزمان دو تخلف حادثه‌ساز مانند سرعت غیرمجاز و سبقت غیرمجاز یا انجام حرکات مارپیچ و نمایشی را انجام دهد، وسیله نقلیه حداکثر به مدت ۷۲ ساعت توقیف خواهد شد. در همه موارد ذکر شده، راننده حضور دارد و پلیس در حضور راننده، وسیله نقلیه را توقیف و به پارکینگ منتقل می‌کند؛ اما در مواردی پلیس می‌تواند بدون حضور راننده نیز خودرو را به پارکینگ منتقل کند.

توقیف خودرو بدون حضور راننده
شریفی گفت: اگر وسیله نقلیه در اماکنی پارک شده باشد که توقف ممنوع بوده یا تابلوی حمل با جرثقیل در آنجا وجود داشته باشد و نیز در شرایطی که راننده در پیاده‌رو خودرو خود را پارک کرده باشد، پلیس می‌تواند بدون حضور راننده یا مالک، خودرو را به پارکینگ منتقل کند.

 دلایل توقیف موتورسیکلت
وی با بیان اینکه توقیف موتورسیکلت‌ها نیز از نظر قانونی دلایل خود را دارد، افزود: پلیس می‌تواند به ۹ علت موتورسیکلت‌ها را توقیف کند. این دلایل شامل حرکت در پیاده‌رو، حرکت خلاف جهت مسیر مجاز، ایجاد عمدی صدای ناهنجار، حمل بار غیرمتعارف، انجام حرکات مارپیچ و تک چرخ، حمل یدک، عدم استفاده از کلاه ایمنی و تردد در خطوط ویژه اتوبوسرانی است.

 آمار توقیف وسایل نقلیه
رئیس اداره اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: در سال ۱۴۰۲، بیش از ۴۹ هزار وسیله نقلیه به خاطر تخلفات حادثه‌ساز مانند سرعت غیرمجاز و سبقت غیرمجاز توقیف شدند. همچنین، بیش از شش هزار وسیله نقلیه برای تخلفات ساکن و ۳۳ هزار دستگاه وسیله نقلیه نیز برای تخلفات مربوط به پلاک به پارکینگ منتقل شده‌اند.

 توقیف به دلیل نقص مدارک و خلافی بالا
شریفی گفت: بیش از ۱۰ هزار دستگاه وسیله نقلیه فاقد مدرک بوده یا مدارکشان ناقص بوده است. این خودرو‌ها به همراه بیش از ۹ هزار وسیله نقلیه به دلیل داشتن خلافی بالا به پارکینگ‌ها منتقل شدند. در مجموع، در سال گذشته حدود ۹۷ هزار دستگاه خودروی سواری به دلیل تخلفات توقیف شده‌اند.

وی افزود: در دو ماه نخست سال ۱۴۰۳ نیز بیش از پنج هزار خودرو برای تخلفات حادثه‌ساز، بیش از سه هزار دستگاه وسیله نقلیه برای تخلفات مربوط به پلاک، بیش از هزار خودرو برای نقص در مدارک و بیش از هزار وسیله نقلیه به خاطر خلافی بالا به پارکینگ منتقل و توقیف شده‌اند. مجموعاً بیش از ۱۰ هزار خودرو در این مدت توقیف شده‌اند.

خبرنگار :عطیه رضایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار