کشف ۵۰۰ میلیارد فرار مالیاتی در کردستان

مدیرکل امور مالیاتی کردستان گفت: در سال گذشته کل درآمد مالیاتی استان دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده که حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد آن، از محل شناسایی فرارهای مالیاتی بوده است.

مصطفی فعله‌گری درباره فرار مالیاتی طلافروشان، درخواست پرداخت هر گونه وجه طلا از طریق کارت به کارت یا واریز به حساب‌های شخصی دیگران را تخلف ذکر کرد و اظهار داشت: هیج جا مدینه فاضله و شرایط ایده‌آل است، کسی منکر فرار مالیاتی نیست، قطعاً در هر صنفی افراد به شیوه‌های مختلف فرار مالیاتی دارند، اما هدف سازمان امور مالیاتی نسبت به مودیانی که رفتار دقیق، درست و شفاف دارند، «تسهیل‌گری» است و در کم‌ترین زمان وضعیت مالیاتی آنها قطعی خواهد شد، اما مودیانی که رفتارهای فرار مالیاتی دارند تحت رصد و پیگیری قرار خواهند گرفت.

وی در پاسخ به این سؤال که سال گذشته و چندماه نخست چقدر فرار مالیاتی در استان شناسایی شده است، گفت: در سال ۱۴۰۲ کل درآمد مالیاتی استان دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده که حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد آن، از محل شناسایی فرارهای مالیاتی بوده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان کردستان درباره نگرانی اخیر طلافروشان مبنی بر اینکه دولت قصد افزایش مالیات بخش طلافروشان را دارد، تصریح کرد: صنف طلافروشان با سایر اصناف سطح شهر تفاوتی نداشته، دید و نگاه ما در سازمان امور مالیاتی، شغلی و صنفی نیست، همه در برابر قانون یکسان است اما نحوه محاسبه مالیات مشاغل مختلف به‌دلیل اختلاف میزان سود، متفاوت است چراکه قطعاً سود طلا فروش با سود پوشاک فروشی یکسان نیست.

وی با بیان اینکه مبنای محاسبه مالیات اصناف مختلف یکسان بوده اما براساس میزان درآمد و فروش مالیات در نظر گرفته می‌شود افزود: صنف طلا فروشان از اواخر سال گذشته به موجب قانون مکلف به ثبت‌نام در سامانه جامع تجارت شدند در حالی‌که این سامانه هیچ ارتباطی به سازمان امور مالیاتی نداشته و مربوط به سازمان صمت بوده، اما نمی‌دانم چرا به مالیات ربط دادند! 

فعله‌گری اضافه کرد: تکلیف مالیات تمام مودیان از جمله طلا فروشان در سامانه مودیان مشخص است. ثبت کد ملی خریدار طلا در سامانه مؤدیان الزامی نیست بلکه فقط الکترونیکی کردن فاکتورها مورد نظر ما است و ربطی به افزایش مالیات ندارد، لذا هر سامانه‌ای که برای هر صنفی به موجب قانون اتخاذ شود، اثر مالیاتی ندارد. مالیات قاعده و قوانین دارد و تکلیف تمام مودیان در سامانه مشخص است مگر اینکه عده‌ای از شفاف‌سازی نگران و بخواهند با ادعاهای واهی و تحریف‌کننده، دیگران را به سمت خود بکشند.

مدیرکل امور مالیاتی استان کردستان در پاسخ به این سؤال که آیا ادعای طلافروشان مبنی بر اینکه مالیات در نظر گرفته برای آنان، با درآمدشان همخوانی ندارد و بسیار بالاتر است، صحت دارد؟ اذعان کرد: میانگین مالیات طلا فروشان در کل کشور و در استان کردستان، نسبت به بسیاری از مشاغل پایین‌تر است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.