محرم کریمی دبیر کانون سراسری انجمن های صنفی کارفرمایی تولید کنندگان بتن آماده و قطعات بتنی، در مراسم رونمایی از ناوگان کامیون های بتنی با بیان اینکه بیش از ۱۵۰۰۰ واحد تولیدی در استان های سراسر کشور تولید بتن آماده و قطعات بتنی مورد نیاز صنعت ساختمان و سایر حوزه های عمرانی را به عهده دارند گفت: تامین ونوسازی ناوگان حمل ونقل جاده ای یکی از اصلی ترین نیازهای حملونقل عمومی کشور است که باید در دستور کار قرار گیرد.
وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد سیمان تولیدی کشور از طریق ناوگان بتنی کشور به یک محصول استراتژیکی تحت عنوان بتن آماده تبدیل می شود گفت: تولید کنندگان بتن کشور خودروهای تجاری برای توزیع محصولات خود در اختیار دارند که این ناوگان را می توان جزو بزرگترین مجموعه های حمل و نقل بخش خصوصی اعلام کرد.
کریمی بیان کرد: تعداد کامیون های حمل بتن آماده در کشور حدود ۱۵تا ۱۸ هزار دستگاه برآورد می شود که اغلب این تراک میکسرها سال های طولانی در حال فعالیت هستند و به نوعی می توان آنها را فرسوده محسوب کرد.
وی با تاکید بر ضرورت نوسازی ناوگان حمل بتن آماده، افزود: فرسودگی ناوگان حمل و نقل بتن آماده در مواردی آماده به کاری این ناوگان را با مشکل مواجه کرده و گاه می تواند موجب تاخیر و توقف حمل این ماده مهم و استراتژیک صنعت ساختمان شود.
کریمی با بیان این که فرسودگی ناوگان حمل بتن آماده بر کیفیت بتن مصرفی در صنعت ساختمان و سایر حوزه های عمرانی تاثیر منفی می گذارد، اظهار کرد: برای رفع این چالش، کانون سراسری انجمن های صنفی کارفرمایی تولید کنندگان بتن آماده و قطعات بتنی، برنامه نوسازی این ناوگان را در دستور کار قرار داد و پس از طی شدن فرآیند تحقیق و بررسی در مورد توانمندی های شرکت های کامیون ساز داخلی، در نخستین گام، با اعلام آمادگی شرکت آرین دیزل برای مشارکت در این طرح بزرگ، این شرکت به عنوان آغاز کننده این طرح انتخاب شد.
وی اظهار کرد: در این طرح، کانون نقش تسهیل گر فرآیند را به عهده دارد و بخشی از هزینه خرید کامیون های نو از محل فروش کامیون فرسوده و بخشی دیگر از محل تسهیلاتی که کامیون سازان ارائه می دهند، تامین می شود.
کاهش کیفیت بتن همزمان با فرسودگی ناوگان بتن
در ادامه این برنامه علیرضا رحمتی رئیس کمیته فنی کانون کانون سراسری تولیدکنندگان بتن آماده و قطعات بتنی اظهار کرد: زنجیره زیرساختهای تولید و توزیع بتن آماده اعم از ماشین آلات و خودروهای تولید، پمپاژ و حمل و نقل بتن آماده طی چند دهه اخیر به خوبی نوسازی نشده و به فرسودگی این تجهیزات و خودروها عادت کرده ایم. این درحالیست که فرسودگی این تجهیزات و خصوصا خودروهای حمل بتن آماده، میتواند موجب کاهش کیفیت بتن آماده شده و کیفیت و ایمنی ساختمانهای کشور را تحت تاثیر قرار دهد.
وی با تاکید بر توجه به تناسب قدرت موتور و قدرت پمپ بتن نصب شده روی تراک میکسرها افزود: این نکته در تراک میکسرهای کنونی بعضا در نظر گرفته نشده است.
رحمتی بیان کرد: خودروهای مخصوص حمل بتن باید به گونهای طراحی و ساخته شوند که کمترین نیاز را به تعمیر پیدا کنند و درصد آماده به کاری بالا و خرابی بسیار پایینی داشته باشند چرا که ماهیت بتن آماده به گونهای است که نمیتوان آن را به کارخانه برگشت داد و خرابی تراک میکسر نیابد مانع حمل آن شود.
همچنین سعید عباسی تولید کننده کامیون نیز در این مراسم با بیان این که این شرکت به نمایندگی از تولید کنندگان کامیون تفاهمنامهای با کانون سراسری تولیدکنندگان بتن آماده امضا کرده و با ارائه تسهیلات، ناوگان حمل بتن را نوسازی خواهد کرد، گفت: این همکاری موجب ارتقاء ناوگان حمل بتن، افزایش ایمنی حمل و نقل شهری و نمایشی از توانمندیهای صنعت کامیون سازی کشور است.
خبرنگار: محبوبه کباری