توضیحات میراث فرهنگی درباره دو اتفاق هفته گذشته

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در خصوص تخریب اثر تاریخی بیمارستان مسیح و اشیای دزدیده شده از تکیه بیگلربیگی این شهر توضیحاتی ارائه داد.

داریوش فرمانی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با یادآوری حواشی بوجود آمده در خصوص تخریب بیمارستان مسیح به عنوان یکی از بنا‌های تاریخی که به ثبت ملی رسیده است، گفت : بیمارستان مسیح سال ۱۳۸۰ ثبت ملی شد، اما مالک شخصی با پیگیری‌هایی که انجام داد آن را در سال ۱۳۹۰ از فهرست آثار ملی خارج و اقدام به تخریب یک سوم بنا کرد، این بنا در سال ۱۳۹۹ هم دچار آتش سوزی شد.

وی افزود: با تلاش وزارت میراث فرهنگی این ملک مجددا در سال ۱۴۰۰ به فهرست آثار واجد ارزش ملی رسید، اما متاسفانه مالک خصوصی آن هیچگونه همراهی برای بازسازی انجام نداد و حاضر نشد آن را به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار کند حتی بنیاد شهید هم برای تملک پای کار بود، اما مالک موافقت نکرد.

فرمانی اضافه کرد: پس از کش و قوس فراوان در نهایت آبان ماه سال گذشته مالک بیمارستان مسیح کرمانشاه موفق شد رای دیوان عدالت اداری را به نفع خود برگردانده و بنا را از فهرست میراث فرهنگی خارج کند، اما صدور این حکم بدون اطلاع میراث فرهنگی و حتی حضور نماینده وزارتخانه بوده است.

وی تصریح کرد: در جلسه دیوان عدالت اداری باید از نماینده میراث فرهنگی دعوت می‌شد، اما این اتفاق نیفتاد و خود ما هم طی ۲ هفته اخیر از صدور چنین حکمی آن هم پس از تخریب بنا مطلع شدیم.

فرمانی در خصوص اظهارات مدیران شهرداری کرمانشاه گفت: شهرداری به استناد رای دیوان عدالت اداری مجوز بهره برداری برای مالک صادر کرد و اینکه گفته می‌شود میراث فرهنگی در جریان صدور حکم قضایی بوده است، باید مستند ارائه کنند.

وی در خصوص وظیفه ذاتی و مسوولیت میراث فرهنگی در مرمت اینگونه بنا‌های تاریخی گفت: بودجه وزارتخانه تکافوی مرمت همه بنا‌ها و آثار را ندارد و فقط می‌توانیم تسهیلات واگذاری آنها به بخش خصوصی را فراهم کنیم .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.