برداشت بیش از ۳۸ تن سیب زمینی از یک هکتار زمین

متوسط برداشت سیب زمینی از هر هکتار زمین‌ کشاورزی، ۳۸ تن و نیم در هکتار است.

 

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: متوسط تولید سیب زمینی در هر هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی ۵/۳۸ تن در هکتار است گرچه حدنصاب -رکورد- تولید تا ۱۰۰ تن در هکتار نیز ثبت شده است.

مدیر زراعت با اشاره به این موضوع که بالغ بر ۹۰ درصد مزارع سیب زمینی استان مرکزی به صورت مکانیزه کشت می‌گردد و شیوه آبیاری مزارع استان نیز در چند سال اخیر برای افزایش راندمان آبیاری بیشتر به صورت آبیاری با نوار تیپ انجام می‌شود، افزود: همه ساله حدود ۳۰ هزار تن از محصول سیب زمینی استان مرکزی به بازار‌های مصرف داخلی در سایر استان‌های کشور ارسال می‌شود.

آن طور که علیرضا کیشانی می‌گوید: کشت سیب زمینی همه ساله به صورت بهاره و با مساعد شدن شرایط آب و هوایی انجام می‌شود. اکنون نیز کشت سیب زمینی در استان آغاز شده است.

به گفته کیشانی ۲۵۰۰ هکتار از اراضی زراعی استان امسال زیر کشت محصول سیب زمینی می‌رود. به ۱۰ هزار تن بذر اصلاح شده با کلاس‌های SE، E، A، B و گواهی شده برای کشت نیاز داریم. سالانه افزون بر ۸۵۰۰ تن بذر در کلاس‌های مختلف توسط کشاورزان در مزارع استاندارد و تحت کنترل کارشناسان مرکز تحقیقات کشاورزی استان تولید و توزیع می شود.

کیشانی گفت: حدود ۷۵ درصد سطح زیر کشت سیب زمینی در استان مرکزی از ارقام اصلاح شده مانند آگریا، چلنجر، ساگیتا، کولومبا، آگریا، چلی، یانته، ساگیتا و فابولا است و بقیه ارقام محلی است.

استان مرکزی با تولید افزون بر ۹۷ هزار تن محصول سیب زمینی، رتبه ۱۶ تولید این محصول را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

با احتساب ۴۵ کیلو گرم مصرف سرانه نیاز استان ۶۴ هزار تن براورد می شود و مازاد تولید به سایر استان‌ها ارسال می‌شود. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.