قرارگیری چهارمحال و بختیاری در صدر خشک‌ترین استان‌های کشور

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: این استان با بیشترین میزان کاهش بارش‌ها در صدر خشک‌ترین و کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور قرار گرفت.

معصومه نوروزی اظهار داشت: میزان بارش‌های استان در سال آبی جاری (یکم مهر سال ۱۴۰۲ تا ۱۰ خرداد ۱۴۰۳) در مقایسه با میانگین بلندمدت به میزان ۱۰۲ میلیمتر معادل ۱۶ درصد کاهش دارد که بنابر گزارش مرکز ملی خشکسالی، بیشترین میزان کاهش بارش‌ها در کشور بوده است.

وی افزود: این در حالی است که میانگین دمای استان در سال آبی جاری حدود ۱.۵ (یک و نیم) درجه سانتی‌گراد افزایش داشته که همین موضوع تبخیر منابع آب موجود در استان را تشدید کرده است و به خشکسالی در استان دامن می‌زند.

نوروزی با تاکید بر مدیریت منابع آب موجود در استان، اضافه کرد: نحوه مدیریت باید در سطح عالی باشد به طوری که در کنار رعایت الگوی مصرف در بخش‌های کشاورزی، صنعت و شرب، برای مهار آب‌های سطحی در استان نیز برنامه داشته باشیم.


بیشتر بخوانید


وی بیان داشت: با توجه به اینکه بارش‌های فصل بهار و تابستان به شکل باران و رگباری است و به صورت روان‌آب در سطح شهر‌ها شکل می‌گیرد از همین رو برای نفوذپذیری این آب‌ها به سفره‌های زیرزمینی باید برنامه و طرح داشته باشیم.

نوروزی با اشاره به افزایش ملایم دمای استان برای روز‌های آینده، گفت: افزایش دما برای دما‌های طول روز رخ می‌دهد و طی روز‌های آینده نوسانات دمایی خاصی برای استان پیش‌بینی نمی‌شود.

وی بیان داشت: در سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ چهارمحال و بختیاری شانزدهمین سال متوالی خشکسالی خود را پشت سر گذاشت.

نوروزی ادامه داد: افزایش دمای هوا و تبخیر آب نیز در وقوع این خشکسالی‌ها تاثیرگذار بوده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۱۱ خرداد ۱۴۰۳
دلیلش فقط سدسازی و انتقال آب میباشد این استان روزگارانی نه چندان دور هم پر بارش بود هم پر آب هیچگونه مشکل آبی نداشت