دعایی که امام صادق (ع) برای بهترین مردم تاریخ توصیه کرد

گاهی پشت چراغ قرمز تنها به اندازه چند ثانیه‌ای به فکر فرو می‌روید که در شرایط کنونی جامعه چگونه می‌توانید از دینتان حفاظت کنید؟ راهکار این موضوع در حدیث امام صادق (ع) نهفته است!

برخی اوقات هنگامی که با خودتان خلوت می‌کنید، نفس اماره‌تان را پای میز محاکمه می‌نشانید، به عبارتی دیگر با خودتان کلنجار می‌روید که صبح تا شبتان چقدر بر مدار رضای الهی و اهل بیت (ع) چرخیده است. شاید این دغدغه شما باشد که در این دنیای مادی که گاهی اوقات ارزش‌ها با ضد ارزش‌ها جایشان عوض می‌شود، چگونه از دینتان محافظت کنید و به تمام کلمه، منتظر خوبی برای حضرت حجت (عج) باشید؟ 

این موضوع را از رئیس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه و امام جمعه موقت شهرضا حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق کفیل پرسیدیم تا راهکار‌هایی را برای این دوره از زندگی ما ارائه دهد، آن هم با توجه به دعای غریق امام صادق (ع) که فرمودند برای تثبیت اعتقاد در زمان دوری از امام معصوم (ع) و در امان ماندن از خطرات شبهات و تزلزلات اعتقادی و عملی آن را بخوانیم «یَا اللَّهُ یَا رَحْمَانُ یَا رَحِیمُ یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَى دِینِک‏»، ‏ با ما همراه باشید:

پر صواب‌ترین دوره برای دین

حجت‌الاسلام کفیل می‌گوید در لسان روایات درباره معنی دوره آخرالزمان، برداشت‌های مختلفی ارائه شده است، یک معنی دوره آخرالزمان، دوره بعد از نبی خاتم (ص) است. به یک معنا گفته‌اند امت پیامبر (ص) به تعبیری امت آخر الزمان است. یک معنای دیگر دوره آخرالزمان، دوره غیبت است، همچنین معنای دیگر آخرالزمان، دوره قبل از ظهور است، البته بعضی هم دوره بعد از ظهور گفته‌اند. جدای از روایات آخرالزمان، روایاتی اشاره می‌کند سخت‌ترین دوره دینداری، دوره غیبت است. 

در ذیل همین روایت داریم که پر صواب‌ترین دوره برای دین دوره غیبت است؛ یعنی کسی که در این دوره دیندار است و دغدغه ظهور دارد، این فرد از اصحاب پیامبر (ص) بالاتر است و ثواب شهید بدر و احد را دارد. 

او با اشاره به معنای دعای غریق می‌افزاید: مطابق این از خداوند متعال یک نکته اساسی می‌خواهیم، «ثَبِّت قُلوبَنا عَلی دینِک»؛ یعنی مقام ثبات را می‌خواهیم. پس عملاً در این دوره، آنچه که انسان باید از آن مراقبت کند، ماندن در دین است. ماندنی که بسیار سخت است.

چرا امتحان‌های آخرالزمان سخت‌تر است؟

اگر به انسان‌های اطراف خودتان نگاه کنید، می‌بینید کم نداریم انسان‌هایی که متدین هستند، ولی در بحران‌هایی که رخ می‌دهد و در امتحاناتی که می‌شوند، دین خود را می‌فروشند و از دین جدا می‌شوند. وقتی گفته می‌شود این دوره، دوره فتنه، آزمایش و امتحان است، تکیه بر یک اصل مهم در دوران غیبت امام عصر (عج) دارد، «یَمتَحَن الشّیعه»، یعنی به خاطر امتحان و غربال شدن ما است تا معلوم شود چند نفر پای دینشان می‌ایستند. 

این کارشناس مهدویت در ادامه راهکاری را فراروی ما قرار می‌دهد و می‌گوید انسان باید برای حفظ دین برنامه‌ریزی کند، به طور مثال در دوران ویروس منحوس کرونا همان گونه که برای سلامت جسم خود برنامه‌ریزی و از آن محافظت و مراقبت کردیم تا به سمت مریضی نرویم و ماسک زدیم، هم اکنون در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که در آن، ویروس‌های جدی برای از بین بردن دینمان به کار گرفته شده است و به سمت ما می‌آیند. بله! در چنین روز‌های ما نیاز به یک برنامه‌ریزی مبتنی بر تقویت، بصیرت و آگاهی جدی داریم.

اشتباهاتی که به دین ضربه می‌زند

یک قسم این برنامه‌ریزی بر محور تقوای عبادی است که عملاً افراد این توجه را گاهی دارند؛ اما متدیّنین، در موضوعات سیاسی به آن توجه ندارند. همان گونه که در حجابمان تقوا داریم، در نمازمان تقوا داریم و نمازمان ترک نمی‌شود، باید بتوانیم در مسائل سیاسی، مسائل حاکمیتی و مسائل حکومتی نیز تقوا داشته باشیم، چرا که تقوا یک شاخصه مهم است. 

حجت‌الاسلام کفیل بیان می‌دارد گاهی فرد فکر می‌کند در موضع حکومت به هر گونه‌ای می‌تواند عمل کند یا هر جمله‌ای را می‌تواند بگوید، هر قدمی می‌تواند بردارد؛ غافل از اینکه گاهی همین اشتباهات، به دین لطمه می‌زند. 

یعنی شما وقتی در تاریخ نگاه می‌کنید، می‌بینید افرادی صبر و تحمل سخن امام را نداشته‌اند، آرام آرام از اصل دین جدا شدند.

شاخصه استقامت در دین

این در حالی است که ما گاهی فتنه‌های عبادی را خوب متوجه می‌شویم، مراقبت و مواظبت می‌کنیم، اما در مسائل سیاسی گاهی این توجه را نداریم، این مسأله، خود مقدمه جدایی از دین است، به همین دلیل است که انسان باید یک شاخص داشته باشد. «وَ أن لَوِ استَقاموا عَلی الطَریقَهِ لأسقَیناهُم ماءً غَدَقاً» (جن/۱۶) قرآن می‌گوید باید استقامت بر ولایت امیرالمؤمنین (ع) داشته باشید. 

این کارشناس دینی با توجه به آیه «إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا» می‌گوید اینکه فقط بگویید خدا، هیچ فایده‌ای ندارد، بلکه باید استقامت داشته باشید. باید وقتی مشکل و بحرانی پیش می‌آید، با یک اتفاق از دین جدا نشویم. گاهی فردی با یک اتفاق یک مجموعه دینی را زیر سؤال می‌برد؛ اصل انقلاب را زیر سؤال می‌برد؛ اینها را باید خیلی مراقب باشیم.

آیا در دوره قبل از ظهور باید بی‌تفاوت باشیم؟

اینکه امام صادق (ع) از ما می‌خواهد در دعای دوران غیبت بخوانیم «ثَبِّت قُلوبَنا عَلی دینِک» برای این است که قلبمان، اعتقاداتمان و اندیشه‌مان ریشه توحیدی را بروز دهد. 

حال شاید شما هم به یک دسته از روایاتی برخورد کرده باشید که شیعیان را به خانه‌نشینی توصیه کرده و آنها را قبل از تحقق علایم ظهور، از شرکت و همراهی با قیام‌هایی که خود را مرتبط با قیام حضرت مهدی (عج) و یا زمینه‌ساز آن می‌دانند، نهی کرده است. 

حجت‌الاسلام کفیل در رابطه با چنین روایاتی اظهار می‌دارد این یک روایت برای موارد خاص و آدم‌های خاص بوده و عمومیت ندارد و این بدان معناست که امام، مصداقی این جمله را به فردی خاص گفته‌اند. دوم اینکه روایات مخالف این روایت، بسیار زیادی داریم. در بعضی از مقاطع اهل بیت (ع) تشخیص دادند که ورود بعضی‌ها به تبلیغ دین و حرکت آنها برای احیای دین، به ضرر دین تمام می‌شود. البته اصل دین، اصل حرکت است، در روایات متعددی داریم، خود اهل بیت (ع) به بعضی از افراد امر به سکوت می‌کردند، خودشان ساکت نبودند، یعنی خودشان در هر جا که می‌شده، قدم بر می‌داشتند و حرکت می‌کردند.

بهترین دوره تاریخ از منظر پیامبر (ص)

شاید برایتان جالب باشد که پیامبر (ص) دوره ما را از بهترین دوره تاریخ توصیف کردند و به اصحابشان فرمودند «یَا عَلِیُّ اَعْجَبُ النَّاسِ اِیمَاناً وَ اَعْظَمُهُمْ ثَوَاباً قَوْمٌ یَکُونُونَ فِی آخِرِ الزَّمَانِ لَمْ یَلْحَقُوا النَّبِیَّ وَ حُجِبَ عَنْهُمُ الْحُجَّةُ فَآمَنُوا بِسَوَادٍ عَلَی بَیَاض»؛ یا علی! عجیب‌ترین مردم از جهت ایمان و عظیم‌ترین ایشان از جهت یقین گروهی هستند که در آخرالزمان زیست می‌کنند، زیرا ایشان به دیدار پیامبر نپیوسته‌اند، و حجت از ایشان غائب است، ولی به نوشته‌ای (کتاب‌های روایات معصومین) ایمان آورده‌اند. 

حجت‌الاسلام کفیل درباره مهم‌ترین کار دوره آخرالزمان می‌گوید قرآن کریم می‌فرماید «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ»؛ یعنی پیامبران آمده‌اند تا ما قیام به عدل و داد کنیم. وظیفه ما در این دوره عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی است. اصلاً حرکت ما، در دوران غیبت این است که دینداری در دوران غیبت یعنی ظلم‌ستیزی و استکبارستیزی، یعنی عدالت‌جویی اینها مبانی دین است.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۴ ۱۱ خرداد ۱۴۰۳
اللهم عجل لولیک فرج
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم