دژکام:

صفحه تاریخ انقلاب به نفع مردانگی شهدای ۱۵ خرداد ورق خورد

امام جمعه شیراز به قیام تاریخی ۱۵ خرداد اشاره کرد و گفت: پانزده خردادی‌ها با شهادت، جان رهبر انقلاب اسلامی را در آن زمان نجات دادند و صفحه تاریخ را به نفع دیانت، معنویت و مردانگی ورق زدند.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه امروز شیراز با بیان اینکه همه باید باور داشته باشیم که شفاعت شافعین هم در روز قیامت مشمول انسان‌های باتقوا می‌شود، از این جهت تقوا زاد و توشه ما برای سفر آخرت است، گفت: اگر از تقوا بهره نداشته باشیم مسیر آخرت ما مقرون به سعادت نخواهد بود.

او با اشاره به سیاست‌های کلی نظام و وضعیت کنونی کشور با فردی که باید برای ریاست جمهوری انتخاب کنیم، افزود: ائمه جمعه به صورت مصداقی تعیین فرد نمی‌کنند، اما اینکه چه ویژگی‌هایی باید کسی داشته باشد تا رئیس جمهور شود را یادآور می‌شوم.

امام جمعه شیراز ادامه داد: این انتخابی که ما خواهیم داشت و ریاست جمهوری که ۴ سال امور اجرایی کشور را به عهده خواهد گرفت دقیقا مواجه شده است با اجرای برنامه ۵ ساله هفتم توسعه و برنامه هفتم در زمان آیت‌الله رئیسی با پیشنهاد لایحه از طرف دولت ایشان و بررسی که در مجلس انجام گرفته مصوب شده است و برنامه دقیق و واضح روی میز است.

دژکام بیان کرد: ۶ برنامه تاکنون اجرا شده استف ولی هر برنامه‌ای نگاه می‌کنیم متاسفانه ۳۰ تا ۴۰ درصد آن بیشتر اجرا نمی‌شود، یعنی وقت مجموعه برنامه‌ریزان کشور صرف می‌شود و برنامه‌ای تنظیم می‌کنند، اما در اجرا شاهد اتفاق دیگری هستیم و بسیاری از مشکلات مردم در مسئله معیشت، اشتغال، بحث تورم و امثال آن ناشی از این است که برنامه‌ها درست اجرا نمی‌شود.

او در ادامه با تصریح بر اینکه در برنامه هفتم توسعه نوشته شده است که تورم باید تک رقمی شود و اگر درست اجرا شود مردم این همه مشکل ندارند یا اینکه وضعیت اشتغال باید چگونه باشد، گفت: نه اینکه به شکل ایده و آرزو نوشته شده باشد، بلکه به عنوان اینکه با مجموعه امکانات کشور اگر مدیر خوب، کارآمد و باکفایت مسئولیت به عهده بگیرد می‌تواند کشور را به آنجا برساند. بحث این نیست که برنامه آرمانی و دور از دسترس باشد، بلکه یک برنامه در دسترس داریم و این برنامه حدود ۲۸۰ صفحه در ۲۹ فصل نوشته شده است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس عنوان کرد: کسی را باید ملت بر کرسی ریاست جمهوری بنشانند که توان اجرایی برنامه هفتم توسعه کشور را داشته باشد، چرا که رشد ۸ درصدی اقتصاد کشور در قانون آمده و در برنامه هفتم توسعه برای مسائل فرهنگی و اجتماعی فکر و چاره اندیشی شده است.

دژکام با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب ۷ سرفصل از سیاست‌های کلی برای برنامه هفتم را مشخص کردند و برطبق سیاست‌های کلی قانون آن را وضع کرده‌ایم و واضح است، گفت: اگر رئیس جمهور شهیدمان بودند، چون خودشان برنامه را به مجلس دادند قاعدتا پیگیر این بودند که این برنامه اجرا شود.

او ادامه داد: مجلس و دولت و دستگاه‌های قضایی و مجموعه دستگاه‌های حاکمیتی نظام و اجرایی آمدند سر این برنامه توافق کردند حالا اگر بنا هست این زحمت ضایع نشود باید دنبال رئیس جمهوری باشیم که این برنامه را خوب بفهمد و با ابعاد آن آشنا باشد و توانمندی برای اجرای آن هم داشته باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه فرصت زیاد نیست، اینکه بخواهیم برخی از حرف‌هایی که خارج از موضوع وضعیت کنونی کشور است بزنیم اشتباه است، گفت: لذا برخی، مردم را درگیر می‌کنند به حرف‌هایی که ربطی به کشور ندارد، آنهایی که که می‌خواهند کشور رشد و پیشرفت مناسب داشته باشد باید از این نقطه شروع کنند و شعار‌های غیر عملیاتی را تکرار نکند این حرف‌های دور از آبادی را خیلی نباید توجه کرد، این مراحل را ملت ما پشت سر گذاشته است.

دژکام بیان کرد: برای همه مشکلات کشور از جمله سیاست خارجی، سیاست داخلی، اقتصاد، فرهنگ و مسائل اجتماعی برنامه وجود دارد و در سه سال عمر دولت سیزدهم اکثر بدهی‌ها به صندوق توسعه ملی پرداخت شد که این نشان از اجرای درست وظایف دولت کنونی دارد؛ یعنی این کشور برای اجرا توانمند است اگر مَرد پای کار بیاید.

اودر ادامه با اشاره به ۶ صفت و ویژگی شهید رئیسی، گفت: رهبر فرمودند ایشان عالم بود؛ صفاتی از جمله عالم بودن در آیت الله رییسی وجود داشت و عالم بودن منتخب آینده مردم بر برنامه هفتم توسعه مهم است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: دوم رهبری فرمودند ایشان مجاهد بود؛ امروز برای اینکه وضعیت کشور در حدی بیاید که ما با دنیا سر مواجهه داریم که اسلام اینگونه کشور را جلو می‌برد مدیریت جهادی می‌خواهد. وقتی می‌گوییم مجاهدت به معنای مجاهده با نفس نیست و مجاهده با دشمن خارجی هم آنقدر محور نیست بلکه آنچه که مهم است این است که کار اداره کشور را جهادی دنبال کند.

دژکام افزود: رهبری فرمود تحول در نظام اداری و مدیریت کشور لازم است و جهادی باید کار شود، رهبری ۳ سال احساس کرد که با همه مزاحمت‌ها و کارشکنی‌هایی که بود انگار کار کشور دارد راه می‌افتد.

خطیب نمازجمعه امروز شیراز با تاکید بر اینکه کسانی که در انتخابات پیش رو کاندیدا می‌شوند باید خود را ارزیابی کرده که توان جهادی و اجرایی داشته باشند، گفت: مردمی بودن و ارتباط گرفتن با اقشار مختلف مردم از ضعیف‌ترین تا اقشار بالا شاخصه‌ای است که رییس جمهور شهید این ویژگی را داشت و منتخب آینده این کرسی هم باید این ویژگی را داشته باشد.

او به سومین ویژگی شهید رئیسی که مسئله مردمی بودن است اشاره کرد و افزود: ارتباط گرفتن با اقشار مختلف مردم از ضعیف‌ترین اقشار تا ردیف‌های بالا برایش یکسان باشد؛ ننشیند در جایی که در دسترس مردم نباشد. شما دیدید از نیشکر هفت تپه کارگران برای شهید رئیسی هیئت سینه‌زن راه انداخته بودند، چون به دردشان رسیدگی کرده بود لذا برای ادامه این مسیر به مدیر مردمی نیاز داریم.

دژکام باکفایت بودن را از دیگر ویژگی‌های شهید آیت‌الله رئیسی دانست و افزود:، چون از کار‌هایی که به وی سپرده شده بود سربلند بیرون می‌آمد و کار را ضایع و خراب نمی‌کرد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: رهبر معظم انقلاب فرمود شهید آیت‌الله رئیسی مخلص بود؛ آدم مخلص اینگونه است که مثل پدر می‌ماند، پدر اگر دید بچه ضرر می‌کند ولو اینکه بچه ناراحت شود کاری که صلاح او است را انجام می‌دهد.

او خاطرنشان کرد: رئیس جمهور شهید فردی مخلص بود و در جلسه خصوصی مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد که دنبال رای آوردن مجدد نیست بلکه دنبال این هستم که خِیر به مردم برسد و دنبال حل مشکلات جامعه با جراحی‌های لازم اقتصادی و غیره بود که این نشان از اخلاص و انجام مخلصانه وظیفه وی داشت. این اخلاص در عمل است، رهبر معظم در سخنرانی ماه رمضان در جمع مسئولان نظام فرمود فکر این باشید که الان وظیفه‌تان چیست؟ اینکه باز رای بیاورید مهم نیست بلکه مهم این است که وظیفه را درست انجام دهید و مردم خیرش را ببینند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس بر اینکه باید کسی را انتخاب کرد که باعث عزت مسلمانان و ملت ایران شود نیز تاکید کرد.

دژکام به قیام تاریخی ۱۵ خرداد اشاره کرد و گفت: ایام ۱۴ و ۱۵ خرداد و یادآور قیام بسیار عظیم و تاریخ ساز ۱۵ خرداد است، شما می‌دانید اگر ۱۵ خرداد نبود اصلا نمی‌گذاشتند امام خمینی (ره) جان سالم به در ببرد و قصد کشتن امام بود. ۱۵ خردادی‌ها مرد شدند و خودشان شهید شدند، اما جان رهبر انقلاب را حفظ کردند. روزی که چکمه پوش‌های آمریکایی در این کشور حضور داشتند ۱۵ خردادی‌ها در مقابل هر چه ظلم و استکبار هست ایستادند و یک قیام حسینی انجام دادند.

او گفت: شهید طیب رضایی مردانه با هیاتی‌های سینه زن امام حسین (ع) به خیابان آمدو مردم شریف باقرشهر و ... به میدان آمده و به رگبار بسته شدندف، اما دست از رهبری دینی بر نداشته و صفحه تاریخ را به نفع دیانت، معنویت و مردانگی ورق زدند.

امام جمعه شیراز افزود: ۱۵ خردادی‌ها از این سنخ بودند، مردان مردی که هنوز از خاکشان بوی عشق می‌آید، عشق به اهل بیت و عشق به امام حسین (ع). "ز خاک سعدی شیراز بوی عشق آید/ هزار بار پس از مردنش چو بشکافی". هنوز بوی عشق به مرام امام حسین (ع) از قبر ۱۵ خردادی‌ها بلند است، به روح مطهرشان درود می‌فرستیم و انشاالله روح مطهرشان با اباعبدالله حسین (ع) محشور باشند.

او گفت: آنچه که امام راحل ما در آن نغمه‌ها و سروده‌های قلبی خودش نسبت به اینها گفت که "سال‌ها می‌گذرد حادثه‌ها می‌آید انتظار فرج از نیمه خرداد کشم"، ۱۵ خرداد سبب یک فرجی شد که پیروزی انقلاب بود و امام که با ۱۵ خردادی‌ها حرکت خود را آغاز کرده بود در ۱۴ خرداد به آنها محلق شد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس بیان کرد: بعد از رحلت امام خمینی (ره) ولی فقیه مقدر و مدیر هدایت این ملت را بر عهده گرفت تا جایی که اکنون مردمی از سراسر دنیا از ایشان تبعیت می‌کنند.

او به پیام اخیر رهبری به دانشجویان آمریکایی نیز اشاره کرد و گفت: در این پیام آمده که جبهه حق بالاخره پیروز و شر آمریکا از سر جهانیان کوتاه خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار