۱۶۰ تُن پشم گوسفند در مهاباد برداشت می‌شود

رئیس اداره تولیدات دامی جهادکشاورزی مهاباد گفت: این شهرستان دارای بیش از ۲۹۰ هزار راس گوسفند است و سالیانه ۱۶۰ تُن پشم گوسفند در مهاباد برداشت می‌شود.

کوروش سعیدی رئیس اداره تولیدات دامی جهادکشاورزی مهاباد با بیان اینکه ۱۶۰ تُن پشم گوسفند در این شهرستان برداشت می‌شود، گفت: به طور میانگین از هر راس گوسفند در این شهرستان باتوجه به نژاد آن بین ۸۰۰ گرم تا یک کیلوگرم پشم برداشت می‌شود، اما با توجه به دلیل نبود صنایع تبدیلی در این زمینه بهره چندانی برای دامداران ندارد.

وی با اشاره به اینکه دامداران مهاباد بیشتر گوسفند شین به‌ش را نگهداری می‌کنند، افزود: جثه بلند، استقامت بالا در هوای سرد منطقه و تولید شیر و پشم بیشتر به نسبت سایر نژاد‌ها را از جمله ویژگی‌های نژاد شین بش برشمرد.

سعیدی اضافه کرد: این نژاد گوسفند از جمله نژاد‌هایی است که می‌تواند آب و هوای متغیر و سرد را تحمل کند و با فقیرترین علوفه و غذا‌ها به رشد خود ادامه دهد.

شهرستان مهاباد به دلیل داشتن مراتع غنی و مناطق کوهستانی یکی از قطب‌های مهم تولیدات دامی و کشاورزی در استان آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود، آما آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که پرورش دام سبک در این شهرستان هنوز هم بیشتر به صورت سنتی است.

در زمینه صنایع تبدلی بخش دام هم در این شهرستان موفقیت‌های خوبی حاصل نشده و بخش زیادی از لبنیات تولیدی آن به صورت سنتی فرآوری می‌شود و در زمینه پشم و مو نیز هر چند در گذشته برای صنایع دستی مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما اکنون بخشی زیادی از آن امحا می‌شود.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.