آذربایجان‌غربی ۱۰ درصد از جمعیت دام سبک کشور را در اختیار دارد

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: بیش از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار راس دام سبک که شامل ۱۰ درصد دام کشور است، در استان وجود دارد و از این حیث رتبه دوم کشور را در اختیار داریم.

پرویز بستانچی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: این استان در جمعیت گاومیش نیز رتبه ۲ کشوری را دارد و برای حمایت از دام هزاره سوم معاونت بهبود تولیدات دامی برنامه‌های حمایتی خاصی را در سطح استان اجرایی کرده است.

وی بیان کرد: در سال ۱۴۰۲ بخش دامپروری استان با تولید ۵۶ هزار تن گوشت قرمز رتبه چهارم کشوری و با تولید ۳۹۷هزار تن شیر، رتبه ۹ کشوری را به خود اختصاص داد.

بستانچی ادامه داد: آذربایجان‌غربی یکی از قطب‌های مهم دامپروری کشور است که در ردیف استان‌های ارسال کننده دام به سایر نقاط کشور قرار دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی اظهار کرد: در طول سال گذشته بیش از یک میلیون و ۱۲۵ هزار راس دام از استان به تهران و سایر استان‌های عمقی کشور ارسال شده است.

بستانچی در ادامه گفت: در زمینه تامین گوشت قرمز به طور میانگین روزانه ۵۷ تن لاشه گرم دام سنگین و سبک تولید و روانه بازار مصرف استانی می‌شود.

وی افزود: برای جهش و افزایش تولید با مشارکت مردم در سال جاری برنامه‌هایی متعدد در دست اجراست که همزمان سازی و افزایش دوقلو زائی، توزیع مواد ژنی رایگان و یارانه ای، خوراک‌های کامل و سیلاژ متوازن به صورت یارانه‌ای برای کاهش وابستگی به نهاده‌های وارداتی، استفاده از پسماند‌های محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی غذایی و همچنین علوفه‌های کم آب بر از برنامه حمایتی معاونت بهبود تولیدات دامی است.

آذربایجان‌غربی استانی با ۲۳۵ هزار بهره‌بردار کشاورزی است که در کنار این اقدام، به نگهداری دام و طیور نیز اهتمام دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.