نفوذ تروریسم از افغانستان به آسیای مرکزی

وزیر دفاع روسیه افغانستان را منبع اصلی بی‌ثباتی کشورهای آسیای مرکزی خواند.

آندری بلوسف، وزیر دفاع روسیه در نشست وزیران دفاع سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) در آلماتی قزاقستان افغانستان را منبع اصلی «بی‌ثباتی» کشورهای آسیای مرکزی خواند.

او افزوده است باندها و گروه‌های تروریستی در افغانستان جای پا به دست آورده‌اند و این مورد اتخاذ تدابیر بیش‌تر از جمله تقویت مرز تاجیکستان با این کشور را الزامی می‌کند.

او تصریح کرده است: «در منطقه آسیای مرکزی، وضعیت در افغانستان منبع اصلی بی‌ثباتی است. گروه‌های رادیکال متعددی در آنجا جای پای خود را به‌دست آورده‌اند و تلاش‌ها را برای ترویج افکار خود در کشورهای همسایه افزایش داده‌اند.»

به گفته بلوسف، خطر سرایت باندها و تروریسم از افغانستان به آسیای مرکزی وجود دارد، بنابراین تدابیر امنیتی بیش‌تر برای تضمین امنیت و ثبات منطقه اتخاذ شود.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که پس از تسلط طالبان، کشورهای مختلف، به‌ویژه اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی نسبت افزایش تهدید تروریسم از خاک افغانستان بارها ابراز نگرانی کرده‌اند.

با این حال، هفته گذشته مقام‌های روسیه از جمله ولادیمیر پوتین، رییس جمهور و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور از ضرورت تعامل با طالبان به عنوان واقعیت افغانستان سخن گفتند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار