سخنگوی شورای نگهبان خبر داد؛

طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری تائید شد/ احراز هویت با شناسنامه و کارت ملی

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان با حضور خبرنگاران امروز برگزار شد.

هادی طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: گزارشی از نتیجه بررسی ۱۲ طرح و لایحه و ۱۱ استعلام از دیوان عدالت اداری را عرض می‌کنم. اولین طرح اصلاح مواد ۱۹ و ۲۲ قانون انتخابات ریاست جمهوری است که جزء آخرین مصوبات مجلس یازدهم است و خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: یکی از مباحث این طرح این است که مردم علاوه بر شناسنامه با کارت ملی می‌توانند رای خود را به صندوق بیاندازند.

وی ادامه داد: بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ با رفت و آمد‌هایی که داشت، ایراداتش مرتفع شد و فقط یک مورد به مجمع تشخیص ارجاع شد و آن یک مورد هم به نتیجه رسیده است.

طحان‌نظیف بیان کرد: در لایحه توافق همکاری بین ایران و روسیه ایراداتی را داشتیم که با اصلاحات مجلس این مصوبه مغایر شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

تاسیس مراکز فرهنگی بین ایران و روسیه مغایر قانون اساسی نیست

سخنگوی شورای نگهبان گفت: ایرادات لایحه همکاری امنیتی ایران و قرقیزستان هم با اصلاحات مجلس برطرف شد. لایحه موافقتنامه تاسیس مراکز فرهنگی بین ایران و روسیه با اصلاحات انجام شده مغایر شرع و قانون اساسی نبود.

وی گفت: ماده ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی ایراداتی داشت که با اصلاحات صورت گرفته تایید شد. طرح استفساریه ماده ۳۲ مجلس شورای اسلامی تایید نشد.

طحان‌نظیف ادامه داد: طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی را قبلا دریافت کردیم و ایرادات متعددی داشت که مجلس برخی از آنها را اصلاح کرد. تعدادی از ایرادات این طرح برطرف شد، اما همچنان ایرادات وجود دارد لذا به مجلس برگشت داده می‌شود تا اصلاح شود.

وی گفت: در مورد لایحه برنامه هفتم بسیاری از ایرادات برطرف شد، اما در بعضی موارد مجلس بر روی آن اصرار داشت که به مجمع تشخیص ارجاع شد و به محض اینکه بررسی‌ها تمام شود اطلاع رسانی انجام می‌شود.

طحان‌نظیف اضافه کرد: طرح شفافیت قوای سه گانه و دستگاه‌های اجرایی ایراداتی داشت و یک ایراد باقی مانده بود که مجلس بر آن اصرار داشت و به مجمع رفت و مجمع آن را تعیین تکلیف کرده است.

مصوبه تعطیلی پنجشنبه‌ها در نوبت رسیدگی قرار دارد

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: مصوبه تعطیلی پنجشنبه‌ها در نوبت رسیدگی قرار دارد. به محض اینکه بررسی ها تمام شود اطلاع رسانی خواهد شد.

وی گفت: پیشنهادی از وزارت کشور مطرح بود که مدارک الکترونیکی دریافت شود. ما هم‌ مخالفتی نداشتیم. قرار بود سامانه وزارت کشور را بررسی کنیم اما به دلیل کمبود زمان جمع بندی این شد که ثبت‌نام به صورت حضوری انجام شود.

نظر شورای نگهبان درخصوص محل تولد نامزدهای انتخابات

طحان نظیف درباره محل تولد نامزدهای انتخابات به غیر از ایران اظهار کرد: مبنای ما اصل۱۱۵ قانون اساسی است که به ایرانی الاصل بودن و تابعیت ایرانی اشاره کرده بر این مبنا هرکسی این دو ویژگی را داشته باشد می تواند ثبت نام کند .

طحان‌نظیف بیان کرد: لایحه حمایت از خانواده ابهاماتی داشت. این مصوبه اصلاح شده و در نوبت رسیدگی است.

سخنگوی شورای نگهبان گغت:  طرح اصلاح قانون‌مجازات اسلحه و مهمات ایراداتی داشت. در روزهای آخر مجلس بازدهم این طرح اصلاح شده و در دستورکار شورای نگهبان است. یازده استعلام از دیوان عدالت اداری دریافت شده  است که اطلاع رسانی عمومی نسبت به آنها صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: قانون انتخابات زمان مشخصی برای تبلیغات مشخص نکرده و پس از بررسی صلاحیتها آغاز می‌شود. زمان قانون شورای نگهبان برای تاییدصلاحیت پنج روز است و امکان تمدید برای پنج روز دیگر هم وجود دارد ،اما همه چیز به ثبت‌نام‌ها بستگی دارد.

طحان‌نظیف گفت: مبنای قانون انتخابات مصوبه‌ای است که در آن نسبت به سن و مدرک چارچوبی ذکر شده است. هر دوره ریاست جمهوری به طور مجزاست. اگر در خصوص سن رییس جمهور برای دور دوم بالای ۷۵ سال باشد شورای نگهبان به آن رسیدگی می‌کند.

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: در مرحله اول انتخابات مجلس در چهار حوزه و در مرحله دوم هشت حوزه به صورت الکترونیکی بود. با توجه به اینکه برای انتخابات زمان زیادی نداریم باید نرم افزارها برسد و اگر این امکان باشد در جلساتی که با وزارت کشور داریم آن را اعلام می‌کنیم.

وی بیان کرد: یکی از اقدامات تشکیل ستاد جرایم انتخاباتی است و نکته دیگر آموزش به ناطران برای رسیدگی به تخلفات است. کمیسیون بررسی تبلیغات و تبلیغات تلویزیونی باید مقررات را مدنظر داشته باشند. اخیرا انتخابات مجلس را داشتیم و قوه قضاییه همکاری خوبی با شورای نگهبان داشت.

طحان‌نظیف گفت: برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان در شورای نگهبان ابهامی نداشتیم اما لایحه برنامه هفتم به دلیل موارد دیگر به مجمع تشخیص ارجاع شده و شنیدم  چهارشنبه گذشته برخی موارد تایید شده و هر زمان تایید شود از زمان ابلاغ اجرای آن لازم‌الاجراست.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه معیار شورای نگهبان برای تایید صلاحیت نامزدهای ریاست‌جمهوری چیست و برای مشارکت بیشتر و تنوع کاندیداها از جناحهای سیاسی چگونه عمل خواهید کرد؟ گفت: معیارهای شورای نگهبان معیارهای همیشگی است و اصل ۱۱۵ معیارها را گفته است. همچنین مصوبه شورای نگهبان در خصوص تعاریف را داریم که در روزهای اخیر اطلاع‌رسانی شده و مصوبه اخیر مبنای عمل است. در هر دوره تنوع سلایق داشتیم و در انتخابات کاندیداهای مختلف بودند و رئیس جمهور از میان سلایق انتخاب شده است‌.

مشارکت برای شورای نگهبان مهم است

وی ادامه داد: موضوع مشارکت برای شورای نگهبان مهم است و تلاش خود را در این زمینه انجام داده است. در انتخابات گذشته بیش از ۱۵ هزار نفر تایید شدند و در انتخابات پیش رو نامزدها از گروه‌های مختلف حضور خواهند داشت. در مسئله مشارکت باید به همه ‌موارد توجه داشت. اینکه برخی افراد سیاسی مردم را از انتخابات ناامید می‌کنند چه فایده ای دارد. هیچ تغییری به غیر از صندوق رای نخواهد بود.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: طرح ساماندهی کارکنان دولت ایراداتی داشت .هیات عالی نظارت هم  ایراداتی نسبت به آن داشت و مجلس ن را به مجمع ارسال کرده و در دستورکارشان است‌

طحان‌نظیف گفت: شورای نگهبان مهمترین تضمینش برای انتخابات رعایت قوانین است و با بررسی گذشته معلوم می‌شود همه‌جناح‌ها در انتخابات حضور دارند‌. کسانی که نامزد می‌شوند تمام سنگینی‌های این کار را مدنظر داشته باشند گاهی برخی افراد در بین جناح خود اقبالی نداشته‌اند.

وی بیان کرد: شورای نگهبان نظر خود درباره نمایندگان را در زمان انتخابات گفته است، اما در زمان بررسی اعتبارنامه‌ها نامه‌ای به صورت مکتوب به شورای نگهبان نرسیده است. با مبنا قرار گرفتن مصوبه شورای نگهبان شاهد اتفاقاتی که در زمان ثبت‌نام انتخابات گذشته شاهد بودیم در این دوره شاهدش نیستیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی اکرادلو
۱۴:۰۳ ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
شورای نگهبان مقتدرپاسدارحریم انقلاب اسلامی انشاءالله باقدرت وصلابت برای تاییدصلاحیت نامزدها ازهیچ هیاهو،و جوسازی بعضی ازنامزدهای معلوم الحال نترسد.که رئیس جمهوری همترازشهیدرییسی انتخاب شود.ان شاءالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
شورای نگهبان تاجگردون در دوره قبل مجلس تایید کرد در میان مردم هم رای آورد
در مجلس اعتبار نامه اش رد شد

در این دوره مجلس همانند گذشته دوباره شورای نگهبان تایید کرد رای مردمی را آورد
چرا مجلس درگیری روی اعتبار نامه اش داشت؟
پاسخ شفاف داده اید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
سه روزه میرم واسه شناسنامه دخترم را عکس دار کنم سیستم قطع است و امروز روز چهارم باز گفتم اگر یک وقت تعداد مشارکت انتخابات کم بود بدانید خودتان نخواستید تقصیر ما نیست
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۲:۰۲ ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
اینقدر تو بند و تبصره های بدون موضوعیت گیر کردید که خبر از واقعیت سطح جامعه ندارید .
آخرین اخبار