طحان نظیف: عدم احراز صلاحیت فرد به معنای داشتن مشکل نیست

سخنگوی شورای نگهبان گفت: پرونده‌ ثبت نام کنندگان در انتخابات مستقل بررسی می‌شود و اگر کسی احراز صلاحیت نمی‌شود معنایش این نیست که مشکلی دارد.

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در ویژه برنامه انتخاباتی سازمان بسیج دانشجویی که با حضور بیش از ۱۵۰۰ نفر از مسئولین بسیج دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور امروز در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی برگزار شد، با اشاره به اینکه امروز سالگرد سخنرانی تاریخی حضرت امام «ره» است که به بهانه آن، رژیم طاغوت ایشان را دستگیر کرد، گفت: این حرکت شروع و زمینه ساز قیام ۱۵ خرداد شد و این قیام اهمیت زیادی دارد. 

وی یکی از وجوه اهمیت قیام ۱۵ خرداد را حضور و مشارکت مردم دانست و افزود: مردم در ۱۵ خرداد رسما وارد عرصه مبارزه شدند و دلیلش هم باور دینی بود که به نظام مردم سالاری دینی انجامید. امام در طول زندگی‌اش به ما آموخت که دشمن استکبار در هر مقطعی بوده است.

طحان نظیف خاطرنشان کرد: امام نماد مقابله با استکبار است و ابتدا با استکبار جنگید، چون باور داشت اگر مردم به خود باوری برسند مقابل قدرت‌های پوشالی می‌ایستند. 

سخنگوی شورای نگهبان، ۱۵ خرداد را یکی از نماد‌های تبلور خود باوری مردم عنوان کرد و گفت: یکی از مهمترین نماد‌های استکبار، رژیم صهیونیستی است که امام با همه وجود به آن حمله کرد. امام مختصات طرف درست تاریخ را نشان داد و تبیین کرد و در آن مختصات ایستاد و آزادگان جهان را به آن فراخواند. امام فقط مبارزه نکرد ابتدا نفی جهان سطله را داشت و بعد الگوی درست معرفی کرد.

وی در جمع دانشجویان گفت: قانون اساسی مبنای اجرای قانون در کشور است. امام با انقلاب اسلامیف جایگاه مردم را تغییر داد به طوری که در رژیم گذشته مردم رعیت بودند، اما امام آنها را ولی نعمت خواند. امام خمینی به مردم نقش تاثیر گذار داد و در انتخابات مردم حس کردند می‌توانند به صورت آزاد و با فکر و انتخاب خودشان، خواست‌شان را مبنا قرار دهند. در حالی که نزدیکان شاه برای انتخابات لیست ردیف می‌کردند.

طحان نظیف همچنین افزود: قانون اساسی بر مبنای رای مردم است و با انتخابات‌های مختلفی که در این نظام سیاسی صورت می‌گیرد تمام مسئولان کشور با رای، اراده و انتخاب مردم بر سرکار می‌آیند؛ لذا در نظام جمهوری اسلامی ایران نقش مردم یک نقش تزئینی نیست.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به انتخابات مجلس که پشت سر گذاشتیم خاطرنشان کرد: کاندیدا‌ها تا لحظه آخر تلاش می‌کنند و رقابت واقعی صورت می‌گیرد و چیزی از قبل مشخص نیست. در آن انتخابات بیش از ۱۵ هزار نفر وارد رقابت شده بودند و یک اتفاق بی نظیر بود. هر فکر، رویکرد و نظری می‌تواند مبنا قرار بگیرد؛ کافی است مردم انتخاب کنند و بخواهند. در انتخابات پیش رو نیز همین خواهد بود آنچه اراده مردم است برای کشور رغم خواهد خورد. 

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره تعداد احتمالی کاندیدا‌های تایید صلاحیت شده این دوره از انتخابات ریاست جمهوری با توجه به تعداد زیاد افراد ثبت نام کننده گفت: در انتخابات سال ۹۶ تعداد ثبت نامی‌ها ۱۶۹۶ بود. این عدد همواره رو به افزایش است. رهبر انقلاب در ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات قید کردند که شورای نگهبان شاخص‌ها و ملاک‌های رجل سیاسی را مشخص کند که این موضوع در لایحه قید شد و بر این اساس مصوبه‌ای در سال ۱۴۰۰ با ابلاغیه‌ای به دولت وقت ابلاغ شد که اجرا نشد. 

وی گفت: حداقل سن، حداقل مدرک و حداقل سوابق کاری و مناصب کاندید‌اها در این لایحه درج شده بود. این موضوع اطلاع رسانی شد، اما دولت وقت اجرا نکرد و افراد مختلف را ثبت نام کرد. ولی تعداد ثبت نامی‌ها در آن دوره کاهش یافت. 

سخنگوی شورای نگهبان افزود: اگر کسی به صورت شکلی این صلاحیت‌ها را نداشته باشند ثبت نام او در انتخابات قطعی نیست. البته اسامی افرادی که اوصاف لازم و شرایط اولیه را داشته باشند به شورا ارسال می‌شود. تعریف و معیار‌های لازم برای رجل سیاسی، مذهبی و مدبر در قانون انتخابات مشخص است. 

طحان نظیف درباره علت منتشر نشدن دلایل رد صلاحیت‌ها و آسیب خوردن وجهه شورا در این خصوص با بیان اینکه ما در شورای نگهبان مبنای فقهی و حقوقی را در نظر داریم، تاکید کرد: قانون اجازه انتشار دلایل را به ما نداده است. در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی، حدود ۱۰ هزار تماس و جلسه با افراد و ثبت نام کنندگان داشتیم و موارد را بررسی و دلایل را اعلام کردیم؛ لذا برای انتشار دلایل رد صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان به قانون نیاز داریم. خودمان هم میدانیم شاید آسیب ببینیم، اما یاد گرفتیم قانون را مد نظر قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در قانون انتخابات درباره مجلس این حق را به شورای نگهبان دادند اگر خلافی از سوی کاندیدا‌ها به شورای نگهبان نسبت داده شد، شورا حق دفاع را دارد، اما در ریاست جمهوری این مورد قید نشده است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در خصوص سخن رهبری مبنی بر مورد ظلم واقع شدن عده‌ای در احراز صلاحیت‌های انتخابات ۱۴۰۰ و اینکه آیا شخص مورد ظلم واقع شده را آقای لاریحانی میداند یا خیر، گفت: ما بار‌ها اعلام کردیم صلاحیت افراد را در هر انتخاباتی بررسی می‌کنیم ملاک‌ها ثابت است، اما ممکن است اعضا تغییر کنند یا بررسی مجدد مساله‌ای لازم باشد.

وی در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص اینکه آیا شورای نگهبان قصد تایید صلاحیت آقای لاریجانی را دارد؟ گفت: اینکه چه می‌شود را نمی‌توانم بگویم بنده علم غیب ندارم باید بررسی، رای‌گیری و نتیجه اعلام شود، اجازه دهید تا آن موقع صبر کنیم.

طحان نظیف در خصوص اینکه آیا رد صلاحیت باعث کاهش مشارکت می‌شود یا خیر، گفت: موضوع مشارکت مهم است و ما اعتقاد به حضور مردم داریم، اما مشارکت دلایل مختلف دارد و شورای نگهبان هم در آن نقش دارد که همه گروه‌های سیاسی حضور داشنه باشند.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: دستگاه‌های مختلف باید وظایفشان را انجام دهند تا به مشارکت مردم بی‌انجامد. مثلا موضوعات معیشتی عدد بالایی در نظرسنجی‌ها برای مشارکت دارد و مسئولان هم وعده‌های زیادی بابتش به مردم می‌دهند. در انتخابات مجلس بیش از ۱۰ هزار تماس با نمایندگان داشتیم لذا همه باید تلاش کنیم و همه مجموعه‌ها باید برای مشارکت بالا کمک کنند.

طحان نظیف افزود: ما افراد را به صورت مقایسه‌ای بررسی نمی‌کنیم پرونده‌ها مستقل بررسی می‌شوند و اگر کسی احراز صلاحیت نمی‌شود معنایش این نیست که مشکلی دارد. سطح ریاست جمهوری سطح بالایی است و طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسی بعد رهبری مسئولیت خطیری است. ممکن است کسی یک وزیر، نماینده یا استاندار خوبی باشد، اما در همان سطح نه بیشتر.

سخنگوی شورای نگهبان افرود: نسبت دولت‌ها را با هم ببینید این همه تنوع در سلیقه، انشاالله در انتخابات پیشرو هم همه سلایق حضور داشته باشند و مردم بر اساس نظر خود فردی را انتخاب کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره امکان تایید صلاحیت بانوان کاندیدا شده در انتخابات ریاست جمهوری گفت: طبق ماده ۱۱۰ قانون مربوطه درباره جنسیت کاندید‌ها نکته‌ای قید نشده و هر کسی شرایط لازم را داشته باشد می‌تواند در انتخابات ثبت نام و تایید صلاحیت شود.

طحان نظیف همچنین گفت: تاکنون هیچکس به خاطر مسائل خانوادگی‌اش رد نشده است. ما در هر دوره صلاحیت افراد را بررسی می‌کنیم و مقایسه‌ای در کار نیست. همچنین ثبت نام در انتخابات حق همه افراد است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۳ ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
خخخخ یعنی چی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
مموتی رد داده و رد میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۳ ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
عدم احراز یعنی رد صلاحیت چرا با کلمات بازی میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۲ ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
رد صلاحیت داشتن مشکل نیست بلکه رد صلاحیت نداشتن خوبی است ( داشتن مشکل ) این مشکل با مشکل اول جمله فرق داره ! نیاز به بحث فلسفی داره که .... من کار دارم باید برم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۸ ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
قبل اعلام پیش بینی من اینه: احمدی نژاد رد صلاحیت میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۹ ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
عدم احراز دیگه چه صیغه‌ای است .یاصلاحیت دارد یا ندارد .عدم احراز که دلیل بر رد طرف نمیشود .این معنی اش آن است که داوطلب ها باید باب طبع شورای نگهبان باشند وبا انجام اعمالی این شرایط احراز میشود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۹ ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
خوب اگر به عنوان‌ داشتن مشکل نیست پس چرا تایید صلاحیت نمیشن؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۷ ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
از اصلاح طلبان بپرسید دولت شهید رئیسی را به قصدتخریب به کدام دولت تشبیه میکردند؟ چرا دولت سیزدهم را ماکت و تقلید دولت نهم و دهم دانسته و حتی آنرا دوات دوم احمدی نژاد اطلاق میکردند. بخاطر خدا امید مردم و ولی نعمتان را ناامید نکنید. احمدی نژاد لازمه امروز انقلاب و حاکمیت است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
بله

کاملا درست می فرمایید
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۰۰:۰۳ ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
هر که صلاحیت داره باید شرکت کنه تا انتخاب مردم رئیس جمهور بشه اینکه مصلحت نیست و...مسحره بازی هست و خیلی چیزا مشخص میشه که یکیش رای گیری ظاهری و نمادین
Iran (Islamic Republic of)
جواد شاملو
۲۳:۵۲ ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
این حرفا کاملا تکراری است و همه بلدند.
اگه می خواهید که انتخابات پرشور برگزار بشه و همه مردم شرکت کنند، احمدی نژاد رو تایید صلاحیت کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۴ ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
یعنی طرف مشکل نداره ولی مورد پسند ما نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
احمدی نژاد =مردمی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۸ ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
عدم احراز صلاحیت باید از اعمال سلیقه سیاسی بدور باشد. قانون باید فصل الخطاب باشد، هیج فرد و جناحی نمیتواند خود را معادل نظام پنداشته و نماینده ای را که طبق تمام نطرسنجیهای داخلی و خارجی و دوست و دشمن با فاصله بالاتر از تمام رقبای مدعی قرار داشته را از مردم بگیرد. امیدوارم شورای محترم اینبار جاده صاف کن مشابه حسن روحانی نشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
این جمله شورای نگهبان دقیقا مربوط به ماموتی می شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۳ ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
می‌فرمایند که یعنی طرف میتونه هیچ مشکلی از جمله قانونی سیاسی اخلاقی اعتقادی و... نداشته باشه اما ما رد صلاحیتش کنیم. در واقع یعنی ما هرکی رو دوس داشته باشیم تایید میکنیم و هرکی رو بخواهیم رد صلاحیت میکنیم بدون هیچ دلیل قانونی، بعد ب این میگیم انتخابات آزاد و رای مردم. میگه تو رای بده تو انتخاب کن اما کسی رو که من میگم نه کسی که شما مردم دوس دارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۸ ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
به معنی ابن است که رئیس جمهور رو خودتون انتخاب میکنید نه مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۷ ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
لطفا با بازی با کلمات تصمیم به برگزاری انتصابات دیگری نکنید
و احمدی نژاد را در صورت داوطلب شدن تایید کنید

ملت از انتصابات گذشته فقط گرانی و تورم وحشتناک سهمشان شد

و انقلاب نیز مظلومیت و چون انتصابات باعث بدبینی ملت و مظلومیت انقلاب می شود

پس لطفا کاری نکنید و فلاکت و ناامیدی ملت بیشتر و انقلاب مظلوم تر شود
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۲۲:۰۴ ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
اکثر رد صلاحیتها / یه نوع باند بازیه تا اونی را که میخوان انتخاب بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
شورای نگهبان درست و دقیق و بدون ملاحظه عمل کند‌‌...
شرط ولایت‌پذیری و ولایت دوستی و اطاعت تمام و کمال از ولایت را در نظر بگیرد.... هستند جزء نامزدها که دست از ولایت برداشتند...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
احمدی نژاد رو اگر رد صلاحیت کنید یعنی مردم را به حساب نمی آورید مردم احمدی نژاد رو میخوان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۴ ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
خیلی ممنون!
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۱:۳۲ ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
اقایان شورای نگهبان شما صلاحیت خودتان را از کجا اوردی؟
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۲۱:۲۷ ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
شاخصه های اصلح رو رهبری مشخص کرند : لطفا مطالعه کنید حتما

کسانی که کارنامه واضحی از خراب کاری دارند در دولت و مجلس گذشته
مخصوصا فردی که جلوی رهبر کشور ایستاده و قانون و شورای نگهبان رو زیر سوال میبره ،یه لحظه فکر کن اگه نیروهای مسلح تحت اختیار رئیس جمهور باشه کودتا نمیکنه !؟
به این ادما باید رای داد ایا !؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۵ ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
احمدی نژاد هنوز نیومده داره حرفهای بدرد نخور میزنه و تعامل با امثال آمریکا یعنی هرچی که دولت رئیس جمهور شهیدمان درست کرد بیاد خرابش کنه و با حرف و عملش همه رو بندازه به جون همدیگه شورای نگهبان نباید تأییدش کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۸ ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
اره مشکلی نداره ولی ما ازش خوشمون نمیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۰ ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
منکه رای نمیدم
Netherlands (Kingdom of the)
ناشناس
۲۰:۳۴ ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
اکثریت کاندیداها از بطن انقلاب و رزمندگان دفاع مقدس هستند برای مشارکت بیشتر ملت و احترام به ملت و ثبت نام کننده ها همشون تایید صلاحیت بشوند بذارید مردم با مشارکت پرشور بیاین پای صندوق آرا.مشارکت حداکثری واقعا مشت محکمی بر دشمنان خارجی و براندازان مزدور صفت خواهد بود.مشارکت بیشتر قوت انقلاب اسلامی در منطقه و جهان خواهد بود.
United States of America
ناشناس
۲۰:۱۹ ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
از حالا دارن داغ میکنن برا رد صلاحیت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۲ ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
روحانی دو بار تایید شد و همه میدونیم کی بود ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۷ ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
مهندسی نکنید. این کار عاقبت نداره. درس بگیرید. با خواست عموم نجنگید. خدا را در نظر بگیرید. شهدای ما اهل عمل بودن. کسی توی جبهه ها گزینش نمیکرد. افرادی رفتن و تا پای جان جنگیدن و شهید شدن که کسی فکر نمیکرد اینها مخلص باشن. ما ایران را دوست داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۶ ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
عدم احراز به معنای مشکل نیست
به معنای چی هست پس
آخرین اخبار