مُهر تضمین دولت برای رفع دغدغه‌های آبی سیستان و بلوچستان

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان در تشریح طرح‌های آبی این استان گفت: اقدامات حوزه آبِ دولت در طول تاریخ سیستان و بلوچستان بی‌سابقه بوده است.

منصور بیجار با حضور در برنامه تلویزیونی بازتاب، بیان کرد: در راستای سند توسعه استان، طرح‌های بزرگی برای تامین آب پهناورترین استان کشور تدوین و به مرحله اجرا رسید.

وی، شروع این طرح‌ها و سرمایه‌گذاری دولت برای رفع مشکلات آب نقاط مختلف سیستان و بلوچستان را بی‌نظیر خواند و گفت: این عزم ملی در طول تاریخ سیستان و بلوچستان بی‌سابقه بوده است.

معاون امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان، تشریح کرد: در راستای نقشه راه توسعه استان، ۲۰۰ همت یا معادل ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفت که حوزه آب هم جزئی از آن‌ است.

بیجار بیان کرد: در ابتدای دولت شهید رئیسی به دلیل عدم آورد آب از رودخانه هیرمند، ذخایر آبی ۴۰ درصد از جمعیت استان دچار مشکل جدی شد به گونه‌ای که هر لحظه امکان خشک شدن کامل منابع آبی باقی مانده وجود داشت.

وی با بیان اینکه این شرایط سبب بروز نگرانی‌های فراوانی شد، ادامه داد: به همین دلیل شناسایی منابع آبی جدید با انجام عملیات کارشناسی در دستور کار قرار گرفت و بدون اتلاف وقت و با حمایت دولت اجرای طرح‌های اولویت‌داری برای تأمین آب منطقه سیستان و شهر زاهدان آغاز شد.

بیجار گفت: در راستای طرح تأمین آب اضطراری برای این مناطق، حفر و تجهیز ۷۳ حلقه چاه، ۹۵ کیلومتر خط انتقال آب، ۱۱۰ کیلومتر خط انتقال برق، ۱۰۵ کیلومتر احداث جاده دسترسی و ساخت آب‌شیرین‌کن به ظرفیت ۱۰۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز، در دشت‌های حرمک، شیله و هامون هیرمند انجام شد.

احداث آب‌شیرین‌کن در ۸ ماه

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گفت: این حجم از عملیات اجرایی نزدیک به یک سال و نیم زمان برد و فرآیند احداث آب‌شیرین‌کن در کمتر از ۸ ماه به سرانجام رسید؛ علاوه بر این پیچیدگی‌های خاصی هم پروژه داشت که همه این اقدامات در کمترین زمان ممکن توسط شرکت آب و فاضلاب استان انجام شده است.

تضمین آب سیستان و زاهدان تا ۱۵ سال


 بیجار اضافه کرد: بخشی از آب حاصل از شیرین‌سازی برای رفع کمبود‌‌های آب شهر زاهدان و نیمی از جمعیت منطقه سیستان منتقل می‌شود و به ضرس قاطع می‌توان گفت با وارد مدار شدن طرح بندان و نوار مرزی طی ۱۵ سال آینده زاهدان و سیستان را برای آب شرب تضمین کرده‌ایم.

منصور بیجار در ادامه به انتقال آب از مرزهای شرقی (تهلاب) به زاهدان به عنوان یکی دیگر از طرح‌های بسیار بزرگ و مهم در حوزه آب استان اشاره کرد و گفت: این طرح برای اطمینان بخشی از تامین آب شرب زاهدان در دست اجرا قرار گرفت و در این طرح بیش از ۲۶۰ کیلومتر خط انتقال آب اجرا خواهد شد و بیش از ۸۵۰ لیتر در ثانیه آب را به زاهدان خواهد رساند.

پیشرفت ۳۰ درصدی انتقال آب از دریای عمان

 وی با اشاره به طرح انتقال آب از دریای عمان نیز گفت: عملیات اجرایی این ابر‌پروژه، از سفر دوم رئیس‌جمهور شهید به استان با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ همت، معادل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان آغاز شد و تاکنون ۳۰ درصد پیشرفت داشته است.

وی با بیان اینکه، با اجرای همه این طرح‌ها تنش آبی در استان برطرف می‌شود، یادآور شد: نباید فراموش کنیم که سیستان و بلوچستان استانی خشک است و گاهی حوادثی رخ می‌دهد که منجر به بروز تنش آبی می‌شود.

وی اضافه کرد: با مجموع این اقداماتِ بی‌نظیر که مثال آن در طول تاریخ رقم نخورده، قرار است ۲۲۰ میلیون مترمکعب آب در سال تامین شود و امروز دیگر حتی برای تامین آب نهضت مسکن ملی نیز جای نگرانی وجود ندارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ادامه داد: همه این طرح‌ها در کنار طرح‌های انتقال آب از کارواندر به شهر پرتنش خاش، پروژه خطوط انتقال آب پایین دست سد زیردان و احداث تصفیه‌خانه برای تامین آب با کیفیت ۳۳۰ روستای جنوب استان و طرح بزرگ جهاد آبرسانی روستایی برای بیش از دو هزار و ۳۰۰ روستای استان که در قالب سه طرح خیرین، ملی و محرومیت‌زدایی انجام می‌شود، دیگر اقدامات حوزه آب طی این مدت بوده است.

بیجار اضافه کرد: همچنین انتقال آب از سد ماشکید علیا به هیدوج، مهرستان و سیب سوران هم قطعی خواهد شد که همه این طرح‌ها در طی ۳۲ ماه اخیر شروع شده است.

برچسب ها: آبفا ، استانداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار