قارچ سمی ۵۱ کردستانی را مسموم کرد

در استان کردستان ۵۱ نفر براثر مصرف قارچ سمی مسموم شدند که بیشترین آمار مربوط به شهرستان بیجار با گزارش ۲۳ مورد مسمومیت و یک نفر فوتی بوده است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: تشخیص قارچ سمی از روی ظاهر، محل رویش، جوشاندن در شیر یا آب، قرار دادن در معرض قاشق نقره، وجود حشرات در اطراف یا روی قارچ وخورده شدن قارچ توسط حیوانات یا پرندگان باور‌های غلطی هستند که در بین مردم شایع شده است.

دکتر جهانبخش یوسفی تنها راه شناسایی این قارچ‌ها را آزمایش تخصصی عنوان کرد و افزود: بیشتر علائم این نوع مسمومیت، گوارشی است.

وی گفت: تهوع، استفراغ، اسهال، دردشکم، تب، افزایش ضربان قلب و خشکی دهان و در مسمومیت شدید سرگیجه، تاری دید، زرد شدن چشم ها، تشنج  و حتی کاهش سطح هوشیاری  از جمله علائم مسمومیت بوده و باید سریعا به پزشک مراجعه شود.

یوسفی بیان کرد عدم درمان به موقع منجر به آسیب به کلیه و کبد و حتی منجر به مرگ شخص خواهد شد. 

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کردستان به اقدامات اورژانسی بعد ازمسمومیت اشاره کرد و گفت: بایستی شخص به محض شروع علایم به بیمارستان مراجعه کند و اگر هوشیار بود شروع به  استفراغ کند تا معده تخلیه شود.

دکتر یوسفی تاکید کرد: تنها طریقه تشخیص قارچ سمی از غیر سمی فقط آزمایش تخصصی می‌باشد در واقع بایستی قارچ‌های پرورشی که تحت نظر جهاد کشاورزی هستند را مصرف کرد نه قارچ‌های خودرو در طبیعت.

برچسب ها: قارچ سمی ، مسمومیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار