مصباحی مقدم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

پانزده خرداد مبدا انقلاب اسلامی بود

عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: رژیم ستمشاهی تصور می‌کرد که خیزش مردم متوقف می‌شود در حالی که پانزده خرداد مبدا انقلاب اسلامی بود.

غلامرضا مصباحی مقدم عضو جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره اهمیت واقعه پانزده خرداد اظهار کرد: این واقعه قیامی در راستای صیانت از اسلام، نابودی رژیم ستمشاهی و مبارزه با استکبار جهانی بود.

وی افزود: رژیم ستمشاهی درصدد اسلام زدایی از ایران بود و گویی خاندان پهلوی از سوی غرب ماموریت داشتند تا فرهنگ دینی مردم ایران را تغییر دهند. امام خمینی با سخنرانی خود در پانزدهم خرداد به روشنگری پرداختند و مردم را نسبت به توطئه شوم رژیم شاه آگاه کردند.

مصباحی مقدم تصریح کرد: مساله کلیدی که باعث واقعه پانزده خرداد شد کاپیتولاسیون بود چرا که در مجلس شورای ملی آن زمان پیشنهاد آمریکا تصویب شد تا مستشاران این کشور از امنیت برخوردار باشند به نحوی که اگر هر جرمی هم مرتکب می‌شدند نباید در ایران مورد محاکمه قرار می‌گرفتند.

عضو جامعه روحانیت مبارز تاکید کرد: پس از تصویب این قانون منحوس فریاد امام خمینی بلند شد و ایشان از مسلمانان و علمای حوزه های علمیه برای نجات اسلام کمک طلبیدند که در نتیجه مردم به میدان آمدند و در برخی شهرها مانند ورامین کفن پوش شدند و دستگیری امام پس از سخنرانی ایشان مردم را بیشتر برانگیخت و شعار یا مرگ یا خمینی سردادند.

مصباحی مقدم ادامه داد: امام خمینی انتظار داشتند که رژیم شاه دست از دیکتاتوری و پیروی از غرب بردارد و اسرائیل را حمایت نکند و این انتظارات سرکوب شد و امام را تبعید کردند و تصور کردند که این خیزش متوقف می‌شود در حالی که پانزده خرداد مبدا انقلاب اسلامی بود‌.

وی ادامه داد: مردم نشان دادند که روحانیت را برای دفاع از اسلام حمایت می‌کنند که البته سابقه تاریخی هم داشت. در تحریم تنباکو هم مردم علما را همراهی کردند. در دوران تبعید معمار کبیر انقلاب، ایشان پیام‌های خود را به مردم ابلاغ می‌کردند و مبحث ولایت فقیه نیز در دوران تبعید ایشان انجام شد و بنابراین این مسیر همراهی مردم با امام خمینی از پانزدهم خرداد تا پیروزی انقلاب و سرنگونی شاه ادامه یافت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار