پایان دفن زباله‌های عفونی در سجزی اصفهان

پسماند‌های عفونی تمامی مراکز درمانی و بیمارستانی در شعاع ۵۰ کیلومتر شهر اصفهان از ۱۵ اردیبهشت امسال به سایت زباله سوز کوهپایه منتقل و امحا شده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست اصفهان با بیان اینکه ساماندهی و مدیریت پسماند‌های عفونی مراکز درمانی و بیمارستان‌های اصفهان با سه چالش رو به رو بود، گفت: اولین مساله تغییر مکان تحویل گیرنده بود که زباله‌های عفونی می‌بایست به سایت پسماند سوز یکی از شرکت‌های دارای مجوز استان اصفهان منتقل می‌شد.

احمدرضا لاهیجان زاده با اشاره به اینکه دومین مساله متقاعد شدن بیمارستان‌ها برای عقد قرارداد با شرکت پسماند سوز بود، افزود: انعقاد قرارداد داد با سایت پسماند جدید، سبب افزایش هزینه مراکز بیمارستانی نسبت به محل دفن قبلی (سجزی) می‌شد ضمن اینکه برخی از این بیمارستان‌ها زیرمجموعه دانشگاه علوم‌پزشکی نبودند و باید نظام پزشکی نیز ورود می‌کرد.

او  با بیان اینکه جلسات بسیاری با علوم پزشکی و مراکز درمانی و بیمارستانی برگزار شد، گفت: این جلسات سبب شد در گام نخست ۱۵ بیمارستان در شعاع ۵۰ کیلومتر شهر اصفهان در سال ۱۴۰۱ با سایت پسماند سوز استان وارد قرارداد شده و پسماند‌های عفونی خود را به آن محل منتقل کنند.


لاهیجان زاده افزود: بیش از ۵۰ بیمارستان دولتی و خصوصی در اصفهان با سایت پسماندسوز استان در کوهپایه وارد قرارداد همکاری شدند.


مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان خاطرنشان کرد: این تعداد بیمارستان، بسته به شرایط مختلف روزانه بین هشت تا ۱۲ تُن زباله عفونی تولید و در سایت سجزی دفن می‌کردند.


لاهیجان زاده گفت: مطب‌ها، درمانگاه‌ها و مراکز درمانی سرپایی در شعاع ۵۰ کیلومتر شهر اصفهان روزانه بین سه تا ۶ تُن زباله عفونی تولید می‌کنند که میزان و شدت عفونی بودن آنها کمتر از زباله‌های بیمارستانی است.


او با بیان اینکه تعدادی از مراکز درمانی نیز تا ۱۵ اردیبهشت مهلت خواستند، اظهار کرد: سایت پسماند سجزی از ۱۵ اردیبهشت برای پذیرش زباله‌های عفونی به طور کامل بسته شد و از این زمان تمامی زباله‌های بیمارستانی شعاع ۵۰ کیلومتر شهر اصفهان به سایت کوهپایه می‌رود که مجهز به سیستم پسماندسوز است.


لاهیجان زاده افزود: برای راه‌اندازی دومین پسماندسوز برای زباله‌های عفونی مراکز درمانی اصفهان مناقصه برگزار و قرار شد یک ماهه آینده پیمانکار آن نهایی شود تا پایان امسال شاهد راه‌اندازی دومین دستگاه پسماندسوز اصفهان باشیم.

منبع: مهر

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.