اذعان بایدن به منافع سیاسی نتانیاهو برای طولانی کردن جنگ غزه

بایدن در مصاحبه‌ای با نشریه آمریکایی تایم اذعان کرد که بنیامین نتانیاهو جنگ غزه را به دلیل منافع سیاست خود طولانی کرده است.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در این مصاحبه می‌گوید نتانیاهو که با اتهامات متعدد فساد در اسرائیل مواجه است، ممکن است جنگ را برای حفظ قدرت خود طولانی کند.

بایدن در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کند نتانیاهو جنگ را به دلایل سیاسی خود طولانی می‌کند، گفت: «در این مورد نظری نمی‌دهم. دلایل گسترده‌ای وجود دارد که مردم چنین نتیجه‌گیری کنند.»

بایدن همچنین گفت که اختلاف اصلی او با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، که مدت هاست از راه کار دو کشوری خودداری می‌کند، «آینده غزه و شرایط پس از پایان جنگ غزه است.»

این مصاحبه رئیس جمهور آمریکا در ۲۸ ماه مه انجام شد که امروز سه شنبه به وقت محلی منتشر شده است.

این مصاحبه چند روز قبل از ارائه یک پیشنهاد آتش بس سه مرحله‌ای که واکنش‌های متفاوتی را از سوی رهبران سیاسی اسرائیل در پی داشت انجام شده است.

رئیس‌جمهور آمریکا در این مصاحبه ز پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نظامیان اسرائیل مرتکب جنایات جنگی در نوار غزه شده‌اند، طفره رفت و گفت که چنین چیزی معلوم نیست و توسط خود اسرائیل تحقیقاتی انجام می‌شود.

دیوان کیفری بین المللی را به رسمیت نمی‌شناسیم 

بایدن با اشاره به دادخواست دیوان کیفری بین‌المللی مبنی بر بازداشت نخست‌وزیر و وزیر جنگ اسرائیل تصریح کرد: «دیوان کیفری بین‌المللی چیزی است که ما آن را به رسمیت نمی‌شناسیم. اما یک موضوع مشخص است و آن مردم غزه و فلسطینی‌هایی هستند که به دلیل کمبود غذا، آب و دارو بسیار رنج می‌برند.»

بایدن بار دیگر با حمایت از اسرائیل در جنگ غزه ادعا کرد: «مردم بی‌گناه زیادی کشته شده‌اند، اما بسیاری از این مسائل به اسرائیلی‌ها مربوط نیست و اقدامات حماس در اسرائیل را نیز شامل می‌شود. حماس در حال ارعاب مردم است و من بعد از حمله آنها علیه اسرائیل این را نیز گفتم.»

رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به این سوال که چه اقدامی علیه نتانیاهو به دلیل عبور از خطوط قرمز ایالات متحده آمریکا در رفح اتخاد می‌کند، گفت: «من در این زمینه صحبت نخواهم کرد، زیرا شما آن را گزارش خواهید کرد. من در حال مذاکره با اسرائیلی‌ها هستم. اگر به شما بگویم، شما آن را یادداشت خواهید کرد. اکنون زمان نوشتن و گزارش آن نیست. البته من از حمله روز یکشنبه با بی‌بی (نتانیاهو) گفتگو نکرده‌ام.»

بایدن درباره اسرای آمریکایی در غزه نیز گفت: «من با خانواده آنها دیدار کردم، اما مدرک نهایی نداریم تا معلوم شود کدام یک از آنها زنده هستند یا نیستند. من خواستار آتش‌بس شده‌ام و باید برای دوره‌ای آتش‌بس برقرار شود تا گروگان‌ها را خارج کنیم. این دلیل اصلی ما برای تلاشهایمان است. اسرائیلی‌ها هم عمیقا خواستار آتش‌بس هستند تا گروگان‌ها را به منزل بازگردانند.»

رئیس جمهور آمریکا همچنان حماس را در عدم رسیدن به توافق آتش‌بس مقصر دانست و بدون اشاره به کارشکنی‌ها و مخالفت‌های اسرائیل گفت: «حماس همین فردا می‌تواند به جنگ خاتمه دهد. آخرین پیشنهادی که اسرائیل داده بود، بسیار سخاوتمندانه بود و بی‌بی برای گروگان‌ها تحت فشار زیادی قرار دارد.»

بایدن در پاسخ به این سوال که آیا نتانیاهو برای تداوم منافع و حیات سیاسی خود، جنگ غزه را طولانی‌تر کرده است؟ گفت: «دلایل زیادی برای آن وجود دارد و من در این خصوص نظر نخواهم داد. مخالفت اصلی من با نتانیاهو وقایع مربوط به بعد از هفتم اکتبر است. ما به راه‌حل دو کشور نیازمند هستیم.»

ناتو به سوی جنگ با روسیه پیش نمی‌رود

رئیس‌جمهور آمریکا درباره جنگ روسیه و اوکراین نیز در پاسخ به اینکه آیا پیشنهاد روسیه برای پایان جنگ، بهترین گزینه است، مدعی شد: «خیر، بهترین نیست. اول از اینکه ارتش روسیه متزلزل شده است. دوم اینکه ناتو بطور قابل توجهی قوی‌تر از زمانی شده که من ریاست‌جمهوری را آغاز کردم. با همه اینها به نظرم ناتو قوی‌ترین ائتلاف در تاریخ جهان است. علاوه بر اینها، نباید فراموش کنیم که موفقیت روسیه در میدان نبرد چه پیامد‌هایی به دنبال خواهد داشت.»

بایدن درباره صلح مدنظر آمریکا در اوکراین گفت: «صلح باید اینگونه باشد و اطمینان حاصل شود که روسیه هرگز اوکراین را اشغال نمی‌کند. عضویت اوکراین در روند صلح مطرح نیست، فقط این مساله مهم است. اگر اجازه دهیم اوکراین از دست برود، شاهد سقوط لهستان و دیگر کشور‌های هم مرز با روسیه خواهیم بود.»

اظهارات بایدن در حالی است «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو به برتری روسیه اذعان کرده و معتقد است که نباید قدرت مسکو را دست کم گرفت.

رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد: «ناتو به سمت جنگ با روسیه پیش نمی‌رود» و اقدامات لازم را برای اوکراین «ضروری» دانست.

استفاده از نیرو‌های آمریکایی در تایوان را رد نمی‌کنیم

رئیس‌جمهور آمریکا درباره تایوان نیز گفت: «به شی جین‌پینگ (رئیس‌جمهور چین) بار‌ها بصراحت اعلام کرده‌ام که ما به دنبال استقلال تایوان نیستیم، اما به ارسال تجهیزات به این جزیره ادامه می‌دهیم و با متحدان خود در منطقه در تماس هستیم. البته استفاده از نیرو‌های آمریکایی در تایوان را رد نمی‌کنیم و تفاوتی وجود دارد میان استقرار نیرو‌ها در زمین، هوا و دریا.»

او در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا از پایگاه‌هایی در فیلیپین یا ژاپن این موضوع را هدایت و مدیریت خواهد کرد، گفت: «نمی‌توانم وارد این موضوع شوم.»

با ایران و کره شمالی هسته‌ای کنار نمی‌آییم

بایدن درباره موضوع هسته‌ای ایران و کره شمالی نیز ادعا کرد: «برنامه و سیاست ایالات متحده این نیست که با ایران و کره شمالی هسته‌ای و یا نزدیک به هسته‌ای کنار بیاید. البته شرایط خطرناکتر نمی‌شود، زیرا به همان اندازه‌ای که قبلا خطرناک بوده، است.»

رئیس جمهور فعلی آمریکا درباره انتخابات ۵ نوامبر ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ (امسال) که قرار است با دونالد ترامپ رئیس جمهور قبلی کشورش رقابت کند، گفت: «اگر پیروز شوم، آنچه را که در دوره اول آغاز کرده‌ام، به پایان می‌رسانم. ما باید نسبت به آینده ناتو و اروپا به لحاظ سیاسی و اقتصادی اقداماتی انجام دهیم.»

بایدن اضافه کرد: «علاوه بر این، تمرکزم بر آنچه اکنون جهان جنوب نامیده می‌شود، خواهد بود. یک میلیارد نفر در آفریقا طی سال‌های آتی خواهند بود. ما باید برای تغییر به سمت مثبت یک محرک باشیم.»

رئیس جمهور آمریکا موضوع تغییرات اقلیمی و منطقه هند- اقیانوس آرام را از دیگر مسائل مربوط به دوره دوم ریاست جمهوری خود در صورت پیروزی در انتخابات دانست.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۵ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
بایدن یک دفعه عقل اش سر جایش میاد و
عاقل میشه و خبری از الزایمر و پارکینسون نمی بینی
بعید نیست .مردم را سرکار گذاشته حتی ترامپ را
اصلا مورد اعتماد نیستند
بدبخت کسی که بهشون تکیه کند
زیرش را خالی میکنند .وقتی بنفع شون باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۳ ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
بایدن پدر سوخته تو (وتو) نکن کار نتان یاهو تمام میشود
آخرین اخبار