۱۱ روز هوای نامطلوب در خراسان جنوبی به ثبت رسید

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: ۱۱ روز کیفیت هوای نامطلوب از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت در این استان به ثبت رسیده که شامل وضعیت‌های ناسالم برای گروه‌های حساس، ناسالم، بسیار ناسالم و خطرناک در ایستگاه‌های پنجگانه پایش کیفی هوا است.

حاتمی گفت: این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییر محسوسی نداشته است.

وی با اشاره به اندازه گیری شاخص لحظه‌ای کیفیت هوا در ایستگاه‌های استان گفت: بر اساس داده‌های ساعت ۹ صبح امروز کیفیت هوای شهرستان زیرکوه با شاخص ۴۸، بیرجند با شاخص ۴۵ و نهبندان با شاخص ۳۳ پاک است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه از ایستگاه سرایان داده‌ای در اختیار نیست ادامه داد: ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا در چهار شهرستان استان مستقر است و شهر بیرجند ۲ ایستگاه دارد.

وی با تاکید بر اینکه علت شاخص آلودگی هوا در خراسان جنوبی گرد و غبار است گفت:، چون خراسان جنوبی، استان ترافیکی و صنعتی نیست مشکلی در زمینه آلودگی گاز‌ها نداریم.

حاتمی در تعریف شاخص‌های اندازه‌گیری آلاینده‌ها اظهار کرد: زمانی که میزان ذرات آلاینده در هوا ناچیز است به طوری که استنشاق آن روی بدن تاثیر سوء نداشته باشد آن هوا را پاک می‌گوییم که عدد آن بین صفر تا ۵۰ است.

وی افزود: در هوای سالم عدد بین ۵۰ تا ۱۰۰ است که تنفس در این هوا برای بیشتر افراد جامعه اثر سوء ندارد فقط برای افرادی که دارای حساسیت‌های خاص هستند، ممکن است مشکل آفرین باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی عنوان کرد: عدد ۱۰۱ تا ۱۵۰ را هوای ناسالم برای گروه‌های حساس می‌نامیم که تنفس در این هوا برای بیماران قلبی و ریوی، سالمندان و کودکان در مناطق باز مناسب نیست.

وی گفت: شاخص ۱۵۰ تا ۲۰۰ وضعیت بسیار ناسالم و ۲۰۱ تا ۳۰۰ نیز در وضعیت خطرناک است که در این گونه شرایط کیفیت هوا برای کل افراد جامعه مناسب نیست.

خراسان جنوبی در ردیف ۶ استان اول غبارخیز کشور قرار داشته و بیش از یک سوم مساحت استان جزو کانون‌های داخلی گرد و غبار است. گرد و غبار علت اصلی آلودگی هوا در این استان است که در بهار و تابستان متاثر از وزش باد‌های ۱۲۰ روزه در شرق کشور تشدید می‌شود.

۱۶ تا ۲۲ خرداد با شعار "سهم من در تداوم حیات" هفته محیط زیست نامگذاری شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار