خروج ۴۳ درصدی رواناب از مناطق مرزی خراسان جنوبی

۴۳ درصد رواناب سالانه در خراسان جنوبی، از مرز‌های استان به سمت افغانستان خارج می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان اینکه سالانه حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب رواناب در اثر بارندگی‌ها در خراسان جنوبی ایجاد می‌شود گفت: یک میلیون و ۹۰۰ هکتار از مساحت ۱۵ میلیون هکتاری استان را حوزه‌های آبخیز مرزی به سمت کشور افغانستان تشکیل می‌دهد که حدود ۳۰۰ میلیون متر مکعب رواناب‌های حاصل از بارندگی‌ها و جریان‌های سیلابی در این حوزه‌ها، پس از به جا گذاشتن خسارت‌های فراوان در مناطق مرزی استان به سمت کشور افغانستان سرازیر می‌شود.

نصرآبادی با بیان اینکه در سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۳، ۸ مورد سیلاب در شهرستان‌های استان رخ داد که در اثر آن ۹۳ میلیون متر مکعب رواناب در سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی جمع آوری شد افزود: ۵۱ میلیون مترمکعب از این مقدار رواناب در سازه‌های شهرستان‌های مرزی استان شامل زیرکوه، سربیشه، درمیان، نهبندان و بخش‌هایی از شهرستان‌های قائنات و زیرکوه جمع آوری شد.

وی تعداد سازه‌های شهرستان‌های مرزی استان را ۲۹۱ سازه با ظرفیت آبگیری ۴۲ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: اعتبار مورد نیاز برای اجرا و مطالعه این محدوده حدود هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در فروردین و اردیبهشت امسال در شهرستان‌های مرزی از ۲۵ تا ۷۳ میلیمتر بارندگی در بازه زمانی ۲ روزه توسط ایستگاه‌های باران سنجی هواشناسی ثبت شد گفت: تنها ۷ درصد رواناب‌های حاصل از این مقدار بارندگی، مدیریت و جمع آوری شد که این موضوع ضرورت توجه بیشتر به راهکار‌ها و اقدامات مدیریتی کنترل سیل و خشکسالی را دو چندان می‌کند.

نصرآبادی افزود: براساس نظامنامه مدیریت سیلاب وزارت نیرو، حدود ۲۰ دستگاه متولی در حوزه مدیریت رواناب‌ها بر اساس تفکیک وظایف سازمانی مشخص شده اند که هر کدام در قبل، حین و بعد سیلاب باید نقش آفرینی و به وظایف خود عمل کنند.

خراسان جنوبی دو هزار و ۳۳۵ سازه با حجم مخزن بیش از ۸۵ میلیون متر مکعب دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.