آغاز طرح ارسال لیست هوشمند بیمه‌ای کارفرمایان

مدیرکل تأمین اجتماعی استان کرمانشاه گفت : طرح ارسال لیست هوشمند بیمه‌ای کارفرمایان در استان آغاز شده است.

اسکندر کاکایی، مدیرکل تأمین اجتماعی استان کرمانشاه با اشاره به خدمات گسترده این سازمان به افراد تحت پوشش، گفت : در گذشته بیشتر کار‌ها و خدمات در سازمان تأمین اجتماعی به صورت دستی توسط کارشناسان انجام می‌گرفت که امکان خطا درآن زیاد بود.

وی با اشاره به استفاده سازمان از سامانه‌های الکترونیکی و هوشمند برای ارائه خدمت به افراد زیر پوشش در راستای تحقق دولت الکترونیکی، تصریح کرد: از سال ۱۳۷۸ تا ۱۴۰۲، کارشناسان حق بیمه را با نگاه تطابق شغل، دستمزد و روز‌های کاری که کارفرما ارسال می‌کرد انجام می‌دادند، که امکان خطا داشت. ولی از نیمه خرداد‌ماه امسال اقدام به راه‌اندازی لیست هوشمند کرده‌ایم که تمام آیتم‌ها را به صورت هوشمند کنترل می‌کند، اگر مشکلی وجود داشت به کارفرما اطلاع می‌دهد تا کارفرمایان بعد از رفع ایرادات حق بیمه را به صورت الکترونیکی در همین سامانه به صورت آنلاین پرداخت کنند.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان کرمانشاه، از طراحی و راه‌اندازی سامانه متمرکز لیست هوشمند در راستای ارسال لیست و پرداخت حق بیمه از نیمه خردادماه جاری خبر داد و افزود: برنامه عملیاتی هوشمندسازی لیست‌های حق بیمه ارسالی کارفرمایان در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

 وی با بیان اینکه طرح لیست هوشمند بیمه‌ای کارگاه‌های مشمول قانون تأمین اجتماعی در اختیار کارفرمایان است، تصریح کرد: کارفرمایان با توجه به تغییر نحوه پرداخت حق بیمه به صورت هوشمند، زودتر اقدام کنند تا در صورت نیاز از راهنمایی‌های کارشناسان در شعب مختلف تأمین اجتماعی استفاده کنند و نواقص احتمالی را پیش از ارسال آن رفع کند.

کاکایی تصریح کرد: برای ارسال لیست و پرداخت حق بیمه، کارفرمایان باید به سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان به نشانی es.tamin.ir مراجعه و در منوی کارفرمایان، گزینه لیست حق بیمه و ارسال لیست حق بیمه را انتخاب و سپس نام کارگاه خود را مشخص کنند و فرایند ارسال لیست هوشمند را تا پایان ادامه دهند و تا زمانی که پردازش و پرداخت از طرف کارفرما موفقیت‌آمیز نباشد، هیچ‌گونه سابقه‌ای ایجاد نمی‌شود و لیست نیز به شعبه تأمین اجتماعی منتقل نخواهد شد.

وی از کارفرمایان خواست عنوان شغل، سنوات و دستمزد را به صورت واقعی اعلام کنند و اضافه کرد: با این سامانه عناوین شغلی و ریزدستمزدها، میزان رشد دستمزد‌ها و مزایای مشمول کسر حق بیمه کنترل و بر مبنای آنها محاسبات مستمری برای بازنشسته‌شدن انجام می‌شود.

کاکایی در توضیح فرمول محاسبه مستمری، اظهار کرد: فرمول محاسبه از سال ۱۳۵۴ به این صورت است که میانگین دستمزد در ۲ سال آخر در میزان سنوات ضرب و بر سه تقسیم می‌شود؛ بنابراین هرچقدر دستمزد واقعی‌تر و سنوات پرداخت بیشتر باشد، میزان مستمری دریافتی نیز بیشتر خواهد بود.

وی اظهار کرد: اگر کسی حتی یک روز سابقه کار داشته باشد و دچار حادثه ناشی از کار شود، در صورتی که حادثه ناشی از کار تشخیص داده شود، سازمان تأمین اجتماعی موظف است حق بیمه حداقل ۲۰ ساله و هزینه‌های درمانی با رعایت حداقلی‌های اداره‌کار و مصوبات شورای عالی کار و هیأت وزیران و در صورت ازکارافتادگی بازنشستگی را لحاظ کند.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان کرمانشاه از آغاز اجرای طرح اطلاع‌رسانی ماهانه از طریق ارسال پیامک به بیمه‌شدگان شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون تأمین اجتماعی خبر داد و گفت: این طرح با هدف افزایش شفافیت، اطلاع بیمه‌شدگان از حقوق خود و همچنین حمایت از حقوق بیمه‌ای کارگران از سوی سازمان تأمین اجتماعی اجرا شده است.

وی با بیان اینکه این پیامک برای عموم بیمه‌شدگانی که در سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان به نشانی es.tamin.ir ثبت‌نام کرده‌اند، ارسال می‌شود، ادامه داد: تمامی خدماتی که سازمان تأمین اجتماعی در مواردی مانند بازنشستگی، ازکارافتادگی، برقراری مستمری بازماندگان و برخی غرامت‌ها به بیمه‌شدگان ارائه می‌دهد، تابعی از حقوق مبنای کسر حق بیمه، روز‌های کارکرد در هرماه و نیز عناوین شغلی بیمه‌شدگان است که این سه موضوع مهم دستمزد مبنای کسر حق بیمه، تعداد روز‌های کارکرد در ماه و همچنین عناوین شغلی به‌صورت ماهانه ازطریق پیامک به اطلاع بیمه‌شدگان برسد؛ و درصورتی‌که بیمه‌شده مغایرتی در اطلاعات دریافتی مشاهد کند، می‌تواند با مراجعه به شعب سازمان یا سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی به نشانی es.tamin.ir اعتراض خود را ثبت کند.

کاکایی با بیان دیگر خدمت سازمان، گفت: اگر فردی فوت شد و همسرش دوباره ازدواج کرد، می‌تواند حق بیمه یا سهام خود را داشته باشد .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.