هدفگذاری برای جذب ۷۵۰۰ بیمه شده جدید اجباری

مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمانشاه از هدفگذاری برای جذب ۷۵۰۰ بیمه شده جدید اجباری و انعقاد ۲۴ هزار قرارداد بیمه اختیاری منجر به پرداخت در سال جاری خبر داد.

اسکندر کاکایی مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمانشاه با اعلام اینکه در حال حاضر ۸۰۲ هزار نفر از جمعیت استان کرمانشاه در قالب بیمه‌شدگان اصلی و افراد تبعی تحت پوشش تامین اجتماعی هستند، گفت : این میزان معادل حدود ۴۰ درصد جمعیت استان است.

وی جمعیت تحت پوشش تامین اجتماعی در کشور را ۵۴ درصد اعلام کرد و گفت: استان کرمانشاه در این زمینه از میانگین کشور عقب است.

مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمانشاه تعداد بیمه شدگان اصلی در استان کرمانشاه تا پایان اسفند سال ۱۴۰۲ را ۲۶۶ هزار و ۵۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: این تعداد در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۵۷ هزار نفر و در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۶۰ هزار نفر بوده و در دو سال اخیر رشد بیمه‌شدگان اصلی را در استان شاهد بوده‌ایم.

کاکایی خاطرنشان کرد: از این میزان سهم بیمه‌شدگان اجباری تا پایان سال گذشته ۱۵۷ هزار نفر بوده در این بخش نیز نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود هفت هزار نفر و نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود هشت هزار نفر بیشتر شده است.

وی از افزایش مستمری‌بگیران تامین اجتماعی در استان کرمانشاه نیز یاد کرد و گفت: تعداد مستمری‌بگیران استان تا پایان سال گذشته به حدود ۸۸ هزار نفر رسیده که این تعداد نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود شش هزار نفر و نسبت به سال۱۴۰۰ حدود ۱۳ هزار نفر بیشتر شده است.

به گفته مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمانشاه، در اردیبهشت‌ماه امسال نزدیک به ۷۷۰ میلیارد تومان مستمری به حساب مستمری بگیران تامین اجتماعی در کرمانشاه واریز شده است.

کاکایی از تلاش برای افزایش پوشش بیمه‌ای در استان با محوریت بیمه‌های غیراجباری و فراگیر از جمله بیمه زنان خانه‌دار و دانشجویان یاد و عنوان کرد: خوشبختانه استقبال از این نوع بیمه‌ها در استان افزایش یافته، بگونه‌ای که اکنون تعداد زنان خانه‌دار بیمه شده در استان به حدود یازده هزار نفر و تعداد دانشجویان به حدود ۱۱۰۰ نفر رسیده است.

وی با اشاره به هدفگذاری برای افزایش پوشش بیمه در استان کرمانشاه در سال جاری، عنوان کرد: برای امسال ۷۵۰۰ بیمه شده اجباری و انعقاد ۲۴ هزار قرارداد منجر به پرداخت در بخش بیمه غیراجباری را هدفگذاری کرده‌ایم که امیدواریم محقق شود.

وی تعداد افرادی که هم‌اکنون در استان کرمانشاه بیمه بیکاری دریافت می‌کنند را ۳۴۴۰ نفر اعلام کرد و گفت: ریزش نیروی کار جدی و غیرقابل پیش‌بینی در سال جاری نداشتیم.

مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمانشاه به آخرین وضعیت بیمه کارگران ساختمانی در استان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود ۱۴ هزار کارگر ساختمانی در استان کرمانشاه بیمه شده‌اند و آن‌طور که انجمن این کارگران اعلام کرده حدود پنج هزار نفر دیگر نیز متقاضی برخورداری از بیمه هستند.

کاکایی با اشاره به اینکه کارگران ساختمانی تنها سهم هفت درصدی از حق بیمه را می‌پردازد، افزود: برای اینکه بتوانیم کارگران جدید را بیمه کنیم لازم است منابع مالی برای پرداخت مابقی حق بیمه (سهم ۲۰ درصدی) تامین شود.

وی اظهار کرد: مقرر شد بخشی از عوارض ساخت و ساز‌ها به بیمه کارگران ساختمانی تخصیص یابد که متاسفانه این امر هنوز محقق نشده و تا زمانی که منابع مالی در اختیار نباشد، امکان بیمه کارگران ساختمانی جدید وجود ندارد.

مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمانشاه با بیان اینکه در شرایط فعلی بیمه کارگران ساختمانی جدید تنها از محل قطع بیمه سایر افرادی که تحت عنوان کارگران ساختمانی بیمه شده‌اند، اما به واقع کارگر ساختمانی نیستند، میسر است، افزود: با توجه به مزایای این بیمه و سهم پایین بیمه شونده از پرداختی حق بیمه، افراد زیادی که کارگر ساختمانی نیستند تمایل به استفاده از این بیمه دارند و از همین رو به صورت مستمر پایش می‌شوند تا افرادی که واقعا کارگر ساختمانی نیستند قراردادهایشان لغو شود و کارگران واقعی جایگزین آنها شوند.

کاکایی شفاف سازی را یکی از رویکرد‌های جدی سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد و گفت: در همین راستا از ابتدای امسال برای تمام کسانی که در سامانه es.tamin.ir ثبت‌نام کرده‌اند و کارفرما برای آنها حق بیمه واریز کرده، جزئیات بیمه پردازی شامل دستمزد، تعداد روز و عنوان شغل ارسال می‌شود.

وی گفت: این امر باعث می‌شود هم بیمه شونده از جزئیات بیمه خود با خبر شود و هم کارفرما در آینده دچار مشکلاتی همچون پرداخت جرائم و حق بیمه‌های سنگین و بر اساس نرخ روز نشود.

کاکایی اضافه کرد: چنانچه فردی در سامانه تامین اجتماعی ثبت‌نام کرده باشد و پیامکی برای او نیاید، به این معناست که بیمه پردازی برای او صورت نگرفته است.

وی از اجرای طرح لیست هوشمند کارفرما در کرمانشاه از نیمه خرداد خبر داد و عنوان کرد: بر اساس این طرح لیست حق بیمه‌ای که کارفرما در اختیار تامین اجتماعی قرار می‌دهد در همان لحظه و به صورت هوشمند ارزیابی می‌شود. همچنین کارفرما موظف می‌شود در همان زمان حق بیمه کارگران را نیز واریز کند که این امر تاثیر بسزایی در کاهش مطالبات تامین اجتماعی از کارفرمایان خواهد داشت.

وی بر اهمیت آگاهی کارفرمایان و کارگران از قوانین تامین اجتماعی نیز یاد کرد و با بیان اینکه بسیاری از مشکلات از همین نبود آگاهی منشاء می‌گیرد، گفت: در همین راستا برگزاری دوره‌های آموزشی را برای تمام دستگاه‌هایی که متقاضی باشند، در دستورکار داریم. همچنین در تمام شعب تامین اجتماعی نیز خدمات مشاوره ارائه می‌شود.

کاکایی از سامانه ۱۴۲۰ تامین اجتماعی یاد کرد که در تمام زمینه‌ها جوابگوی سوالات افراد خواهد بود .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.