افزایش یک میلیارد دلاری صادرات محصولات کشاورزی ایران

وزیر جهاد کشاورزی گفت: میزان صادرات محصولات کشاورزی ایران در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ماقبل آن یک میلیارد دلار افزایش یافت.

محمد علی نیکبخت روز چهارشنبه در بازدید از پژوهشکده بیوتکنولوژی وزارت جهاد کشاورزی مستقر درکرج به اقدامات صورت گرفته برای تقویت بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: بخش کشاورزی ایران تا قبل از زمستان ۱۴۰۲ حدود چهار سال نرخ رشد ارزش افزوده منفی داشت که در اواخر پارسال به مثبت نیم درصد رسید؛ انتظارمی رود این روند در سال جاری استمرار یابد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: شاخص کل تورم کشور در اردیبهشت ماه جاری ۲.۸درصد بود که در مواد خوراکی و کالاهایی اساسی مربوط به کشاورزی این شاخص ۱.۸ درصد برآورد شد؛ بنابراین نرخ تورم کالاهای کشاورزی از شاخص کل کشور پایین تر بوده است.

وی ادامه داد: به صورت ویژه این شاخص در گوشت قرمز و سفید هشت دهم درصد و شیر و لبنیات، منفی چهار دهم درصد برآورد شده است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: امسال وضعیت ذخایر نهاده ها و کالاهای اساسی بخش کشاورزی کشور در مقایسه با سال گذشته به مراتب بیشتر است .

بهبود شاخص ها متاثر از سیاست ها و راهبردهای ترسیمی دولت سیزدهم

نیکبخت بیان کرد: بهبود شاخص های بخش کشاورزی کشور متاثر از سیاست ها و راهبردهای ترسیمی دولت سیزدهم است چرا که این دولت دغدغه ای غیر از تولید ندارد و به حواشی توجه نمی کند.

وی تاکید کرد: امروز واحدهای تولیدی بخش کشاورزی با حداکثر ظرفیت تولید در تلاش برای رفع دغدغه ها هستند تا جلوی نوسانات کالا گرفته شود ضمن آنکه تولید صادرات محور از اولویت ها است.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: باید به شکلی رفتار کنیم که نگاه تولید کننده به سمت صادرات باشد ضمن آنکه حفاظت از خاک و آب به عنوان منابع پایه باید برای افزایش بهره وری مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی یادآورشد: کشاورزی دانش بنیان، تحلیل پژوهشی ، آموزش خوب و استفاده از تمام روش های آموزش کشاورزی و ترویج با نگاه به فناوری روز مهمترین برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای ارتقا و بهبود کمی و کیفی تولید است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.