فرهنگ، رکن پایداری هر جمعیتی است

رییس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) گفت: فرهنگ در هر شهری از گزینه‌های اصلی سکونت و پایداری جمعیت محسوب می‌شود.

 رییس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) در دومین همایش «بازشناسی تاریخ، فرهنگ و ادب شهرستان اردستان» گفت: فرهنگ در هر شهری از گزینه‌های اصلی سکونت و پایداری جمعیت محسوب می‌شود.

سیداحمد محیط طباطبایی با اشاره به نقش فرهنگ در ثبات جوامع افزود: اردستان بعنوان یک باغ شهر با داشتن مشاهیر و مفاخر بزرگ، آثار تاریخی و فرهنگی ارزشمندی را در خود جای داده است.

او اظهار کرد: این دیار علاوه بر آثار تاریخی زیاد و مهمی که در خود جای داده، از وجود شهر‌های تاریخی زواره و مهاباد با بافت تاریخی و آثار فرهنگی و میراثی گرانبها نیز برخوردار است.

رییس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) بیان کرد: آثار میراثی و بافت‌های تاریخی این شهرستان بعنوان یک مجموعه بسیار ارزشمند با فرهنگ اصیل، در حاشیه کویر مرکزی نیاز به مراقبت و نگهداری بیشتری دارد.

محیط طباطبایی گفت: شهر زواره از دوران گذشته از یک موقعیت مناسب ارتباطی برخوردار بوده و آب مورد نیاز آن از کیلومتر‌ها دورتر به این دیار آورده می‌شده و از ابتدا نیز شکل شهری داشته و هم‌اینک از بافت تاریخی ۳۶ هکتاری برخوردار است.

او اضافه کرد: مسجد اردستان بعنوان دومین مسجد ۲ طبقه جهان اسلام و مسجد جامع زواره بعنوان نخستین مسجد جامع چهار ایوانی جهان اسلام که در فهرست آثار ملی ثبت شده و همچنین قنات ۲ طبقه «مون» اردستان که به ثبت جهانی رسیده، در زمره آثار تاریخی و میراثی مهم کشور محسوب می‌شوند و باید از این ظرفیت‌ها در راستای پیشرفت شهرستان ارسدتان استفاده شود.

در این همایش، موزه مردم شناسی «هفت آسمان» اردستان افتتاح و از سنگ کتیبه‌های موجود رونمایی شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار