ثبت دومین اهدای عضو در سال ۱۴۰۳ در استان کرمانشاه

اهدای اعضای «مجید رضایی» جوان ۲۹ ساله به بیماران نیازمند پیوند عضو جانی دوباره بخشید و دومین اهدای عضو در سال ۱۴۰۳ در استان کرمانشاه به ثبت رسید.

بهنام روندی مسئول واحد پیوند اعضا و بیماری‌های خاص معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : زنده یاد "مجیدرضایی" در تاریخ ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ دچار عارضه مغزی شده بود و ۲ روز بعد پس از انجام معاینات و تست‌های تخصصی مرگ مغزی وی تایید شد.

بهنام روندی افزود: با تلاش همکاران واحد پیوند معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و با رضایت خانواده آن مرحوم اعضای بدنش (کبد و کلیه ها) به بیماران نیازمند اهدا شد.

وی اضافه کرد: خانواده زنده یاد "مجید رضایی" با گذشت، ایثار و فداکاری، رضایت به اهدای عضو عزیز از دست رفته شان به بیماران نیازمند و در انتظار اهدا عضو، زندگی دوباره بخشیدند.

وی عنوان کرد: تمام بیماران با درجه هوشیاری پایین ابتدا توسط تیم آموزش دیده تشخیص مرگ مغزی ویزیت می‌شوند و تست‌های تشخیصی مربوطه انجام می‌گیرد.

مسئول بیماری‌های خاص و پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در صورت احتمال مرگ مغزی به تیم پنج نفره متخصصین تایید کننده مرگ مغزی که شامل متخصص داخلی، بیهوشی، جراح مغز و اعصاب، بیهوشی، مغز و اعصاب و پزشکی قانونی است، اطلاع رسانی می‌شود.

روندی اضافه کرد: در صورت تایید قطعی مرگ مغزی به طور قطع فرد مرگ مغزی، دیگر بازگشت به حیات نخواهد داشت و این زمان است که خانواده‌ها می‌توانند با تصمیم خداپسندانه خود و اعلام رضایت به اهدای اعضای بدن عزیزشان، حیات بخش همنوعان خود باشند.

وی تاکید کرد: فرصت تصمیم گیری خانواده بسیار کوتاه است چرا که به دنبال مرگ مغزی، سایر اعضای حیاتی بدن نیز به زودی دچار اختلال کارکرد خواهد شد.

مسئول بیماری‌های خاص و پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: نکته مهم این است که بسیاری از مردم تفاوت بین بیمار مرگ مغزی و کما را نمی‌دانند. در واقع از بین رفتن دایمی تمامی عملکرد‌های همه سلول‌های مغزی را مرگ مغزی می‌گویند و تاکنون هیچ بیمار مرگ مغزی به زندگی بازنگشته است و اما کما اختلال عملکرد برگشت‌پذیر بخشی از مغز است که احتمال بهبودی دارد.

وی اظهار کرد: در کشور ۲۷ هزار بیمار نیازمند عضو پیوندی داریم که متاسفانه هر ۲ ساعت یک نفر از آنان را به علت نرسیدن عضو پیوندی از دست می‌دهیم و این در حالی است که سالانه هزاران بیمار مرگ مغزی را با اعضای بدن سالم که می‌توانند حیات بخش بیماران نیازمند باشند را به خاک می‌سپاریم .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.