وصول ۸۰۰ هزار میلیارد تومان مالیات در کشور

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: پارسال، ۸۰۰ هزار میلیارد تومان مالیات در کشور وصول شد.

احسان خاندورزی در دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری، با اشاره به اینکه این استان از توسعه اقتصادی عقب مانده است، اظهار داشت: بنابراین باید تلاش شود تا سیاست‌های اقتصادی در این استان به‌صورت مستمر دنبال شود تا به نقطه مطلوب برسیم.

وی افزود: چرخش سیاست‌ها و تخصیص منابع اعتباری به رفع ناترازی‌ها در چهارمحال و بختیاری کمک می‌کند، سیستم‌های پیش‌رو برای محرومیت‌زدایی در استان‌های کم‌برخوردار مورد توجه جدی است.

خاندوزی با بیان اینکه درآمد‌های مالیاتی وصول شده در چهارمحال و بختیاری پارسال حدود سه هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بود، یادآور شد: مجموع درآمد‌های مالیاتی کشور در سال گذشته، ۸۰۰ هزار میلیارد تومان بود، اساسا برنامه نداریم تا استان‌های کم‌برخوردار را برای اخذ مالیات تحت فشار قرار دهیم.

وی گفت: تمرکز سازمان امور مالیاتی اخذ مالیات از مودیان مالیاتی بزرگ و افرادی است که فرار‌های مالیاتی بزرگ دارند، سال گذشته ۱۱۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی شناسایی شده از شرکت‌های بزرگ، دریافت شد.


بیشتر بخوانید


خاندوزی با اشاره به اینکه افرادی که درآمد کافی برای گذران زندگی ندارند از پرداخت مالیات معاف هستند، خاطرنشان کرد: افرادی که درآمدشان بالاتر از هزینه‌های زندگی آنهاست باید مالیات پرداختی کنند، فرار‌های مالیاتی بسیار اندک است.

وی با بیان اینکه دو دسته تسهیلات بانکی در کشور پرداخت می‌شود، بیان داشت: تسهیلات خرد در حوزه فرزندآوری، مسکن، ازدواج و... و تسهیلات بزرگ به بنگاه‌های بزرگ اقتصادی پرداخت می‌شود.

خاندوزی بیان کرد: به‌علت سیاست‌های انقباضی و کنترل نقدینگی پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی بر اساس اولویت انجام می‌شود.

وی در خصوص درگاه ملی صدور مجوزها، ادامه داد: صدور مجوز‌ها به واگذاری زمین و تغییر کاربری گره خورده است و این فرآیند شفاف نبود، باوجود مقاومت‌ها درگاه ملی صدور مجوز‌ها راه‌اندازی شد.

خاندوزی گفت: سخت‌ترین، پیچیده‌ترین و ناسالم‌ترین مجوز‌ها در حوزه زمین و تغییر کاربری‌ها بود که وزارتخانه‌های مختلف درگیر بودند، اما اکنون از مسیر درگاه ملی مجوز‌ها به‌طور برخط این مشکلات کاهش یافته و امور منضبط شده است و در گام‌های بعدی سامان‌دهی بهتری می‌شود تا فعالان اقتصادی معطل نشوند.

به گفته وی، تمرکز دولت در مالیات بر روی شرکت‌های بزرگ و مودیان بزرگ مالیاتی است و تلاش کرده‌ایم نرخ مالیات را برای تولیدی‌ها، صنعت و بخش‌های دیگر کمتر کند و تخفیف دهد.

خاندوزی اظهار داشت: معافیت حقوق جزو مصوبه‌های قانون بودجه است و در صورت تصویب مجلس شورای اسلامی وزارت امور اقتصادی و دارایی استقبال می‌کند و عدالت اقتضا می‌کند کسانی که بیشتر از هزینه متعارف خانوار درآمد دارند مالیات پرداخت کنند.

وی با اشاره به اهمیت تامین مالی و تسهیلات گفت: تلاش می‌شود تامین تسهیلات نیاز‌های خُرد مردم معطل نشود، اما در تسهیلات بنگاه‌های اقتصادی به جهت سیاست انقباظی به اولویت‌بندی نیاز است.

خاندوزی تاکید کرد: انحراف نداشتن تسهیلات منجر به تولید و عرضه اقتصاد می‌شود و در این راستا نگرانی برای تورم، دلالی و سوداگری وجود ندارد.

وی ادامه داد: چهارمحال و بختیاری به‌علت فرهنگ غنی مردم، انحراف‌های اقتصادی و فرار‌های مالیاتی ندارد و امیدواریم با ابلاغ سیاست‌های کنترل اعتبارات بانکی بتوان سهم این استان را افزایش داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار