در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

سرزمین مادری یکی از بهترین آثار دراماتیک ایرانی با موضوع تاریخ معاصر

یک کارشناس گفت: می‌توان فصل اول سریال سرزمین مادری را یکی از بهترین آثار دراماتیک ایرانی با موضوع تاریخ معاصر دانست.  

آرش فهیم کارشناس و منتقد سینما و تلویزیون درباره سریال سرزمین مادری گفت: سرزمین مادری یک سریال تماشایی در ژانر تاریخی است که هم به سواد و اطلاعات تاریخی مخاطب کمک می‌کند و هم لذت‌بخش و جذاب است.

وی ادامه داد: ما در این سریال با روایتی پر از نقاط عطف دراماتیک و شخصیت‌های مختلف و متنوع و موقعیت‌هایی نفس گیر و تکان دهنده مواجه می‌شویم که مشخص است روی هر صحنه با وسواس کار شده و رنگ و لعاب و ریتم و فضای دلچسبی فرآوری شده است.

 

 

سرزمین مادری

فهیم عنوان کرد: از فیلمنامه ورزیده و قدرتمند گرفته تا بازی خوب بازیگران و موسیقی بجا و به اندازه و تصویربرداری و تدوین سنجیده و درست، دست به دست هم داده‌اند تا شاهد یک سریال فاخر و محترم باشیم. به نظرم سرزمین مادری، بهترین آثر در کارنامه کمال تبریزی است و گویی این فیلمساز، تمام توانایی‌ها و تجربیات خودش را در این سریال خرج کرده است، چون حاصل کارش سرشار از نبوغ و پختگی است. می‌توان فصل اول سریال سرزمین مادری را یکی از بهترین آثار دراماتیک ایرانی با موضوع تاریخ معاصر دانست. 

این منتقد اظهار کرد: جدای از ارزش‌های هنری و ساختاری، سریال سرزمین مادری از نظر راهبردی هم حائز اهمیت است. طی سال‌های اخیر، مباحث و نظرات مختلفی پیرامون عصر پهلوی دوم در فضای رسانه‌ای شکل گرفته است، اما متاسفانه عرصه‌های فیلم و سریال ما از این موضوع مهم غافل بوده‌اند و اغلب آثار با محور تاریخ معاصر، بر دوره قاجار متمرکز بوده‌اند.

وی افزود؛ سرزمین مادری، با اینکه یک دهه قبل ساخته شده است، اما به روز است و به نیاز فرهنگی جامعه امروز ما پاسخ می‌دهد. این سریال بدون اینکه از مسیر هنر خارج شود و با پرهیز از شعارزدگی و سیاست‌زدگی، بخشی از واقعیات زمان شاه را نشان می‌دهد. این واقعیات را ما از نگاه فردی به نام رهی می‌بینیم که در طول زمان و در چالش با پیچ‌های مختلف تاریخی و اجتماعی، بزرگ می‌شود. رهی در این راه، محافل و مکاتب و جریان‌های مختلف را تجربه می‌کند تا به شاهراه حقیقت می‌رسد و مبارز راه روشنایی می‌شود.

سرزمین مادری

فهیم توضیح داد: درباره جنبه‌های تاریخی سریال سرزمین مادری، کارشناسان تاریخ باید نظر بدهند، اما آنچه اهمیت دارد این است که روایت تاریخ در این سریال، باورپذیر است، به ویژه مقطع کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ و ابعاد و جزئیات آن در سرزمین مادری، به زیبایی به تصویر کشیده شده است. هر چند که نقش آمریکا به عنوان برگزار کننده اصلی کودتای ۲۸ مرداد، نادیده گرفته شده است. نکته مهم این است که در فصل اول سرزمین کهن، روایت تاریخ و طرح موضوعات و کشمکش‌های سیاسی و اجتماعی، لطمه‌ای به قصه‌گویی و درام وارد نکرده است.

سرزمین مادری

این کارشناس خاطر نشان کرد:درمجموع، سرزمین مادری یک سریال موفق ارزیابی می‌شود و شخصا از تماشای آن لذت می‌برم، امیدوارم فصل سوم این سریال هم به زودی به آنتن برسد و دارای جاذبه و قدرت و تعهد به حقیقت باشد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۱۵:۱۰ ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
واقعا از معدود سریال‌های محکم و باوقار و جذاب چه در صدا و سیما و چه در سینمای خانگی هست، بعد از سریال های سربداران و هزار دستان واقعا با این سریال فهمیدم که هنرمندان عرصه سینما هنوز چیزهایی در چنته دارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۹ ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
واقعا از معدود سریال‌های محکم و باوقار و جذاب چه در صدا و سیما و چه در سینمای خانگی هست، بعد از سریال های سربداران و هزار دستان واقعا با این سریال فهمیدم که هنرمندان عرصه سینما هنوز چیزهایی در چنته دارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
جریان داستان کند سرد با تکیه بسیارزیادروی نقل رویدادهای عمده تاریخ از زبان بازیگرانه تا نمایش اون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
کارت شهروندی بر حسب کد ملی درست کنید تا مردم اینترنتی بتوانند کارت را برای اتوبوسرانی و مترو و استخر و سینما شارژ کنند ، مخصوصا در شهرستان های مراکز استان غیر از تهران و اصفهان تا شاید شوراهای شهر و شهرداری ها یه حرکتی بکنند برای بهبود خدمت رسانی
Iran (Islamic Republic of)
نازنین
۰۷:۴۰ ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
لطفا و خواهشن بارها پیام دادم پیگیری کنید شبکه های استانی رو هم به گیرنده های دیجیتال برسونید یعنی از طریق دیجیتال شبکه های استانی رو هم دریافت و مشاهده کنیم
Iran (Islamic Republic of)
آیدین
۰۷:۳۹ ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
یکی از بهترین سریالهای که ساخته شده هم بازیها هم موضوع اصلا از هر لحاظ عالیه مثل سریال درچشم باد سریال کلاه پهلوی امیدوارم صداسیما بازم بتونه ازین سریالها تولید کنه سریالهای جدید خیلی سطحی و بازیهای مصنوعی دارن لطفا صرف نظر کنن از ساختنشون سریالهایی مثل دودکش لیسانسه ها چرا دیگه نمیتونین ازین سریالها تولید کنین؟
آخرین اخبار