۱۰ میلیون متر مکعب آب در منطقه مغان ذخیره‌سازی شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: با احداث ایستگاه پمپاژ سربند پارس‌آباد ۱۰ میلیون مترمکعب آب در منطقه مغان ذخیره‌سازی شد.

علی حیدری اناری اظهار کرد: آب مورد نیاز بخش کشاورزی که در ۵۰ سال گذشته از کشور خارج می‌شد با احداث این ایستگاه ، به شبکه آبیاری و زهکشی مغان اختصاص داده شد تا بخشی از کمبودهای آب در منطقه برطرف شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل یکی از اقدامات مهم این شرکت را اتمام شبکه بزرگ آبیاری و زهکشی خداآفرین اعلام کرد و گفت: تمامی تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا در چند ماه آینده نواقص موجود این شبکه را تکمیل و آن را وارد مدار بهره‌برداری کنیم.

وی با اشاره به حضور میدانی مدیران بخش آب استان در بین مردم و زارعان منطقه بیان کرد: برای تحقق خواسته‌های به حق کشاورزان زحمتکش منطقه، حضور فعالی داریم تا مشکلات و موانع موجود بخش آب را برای کشاورزان برطرف کنیم.

حقابه دشت مغان از رود ارس را پیگیری می‌کنیم

حیدری اناری خاطرنشان کرد: تحقق حقابه کامل مغان از رود ارس یک تکلیف اساسی است که مردم منطقه آن را مطالبه می‌کنند و ما با تهیه گزارش جامع و کامل پیگیر این مسئله هستیم.

وی اظهار کرد: کم‌آبی و نیاز مبرم به آب در بخش آشامیدنی و کشاورزی به عنوان یکی از مشکلات اساسی استان است و به همین منظور نیاز است که برای رفع این مشکل و تامین حقابه استان از ارس گام‌های اساسی و هدفمند برداشته شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل همچنین از ساماندهی ۱۰ کیلومتر از کانال اصلی مغان خبر داد و گفت: ساماندهی ۱۰ کیلومتر دیگر از مسیر کانال شبکه آبیاری مغان به تازگی شروع شده و تلاش خواهیم کرد تا لاینیگ و ساماندهی تمامی شبکه را با تامین اعتبارات لازم به انجام برسانیم.

حیدری اناری ادامه داد: در ۲ سال گذشته به اندازه ۴۰ سال گذشته برای ساماندهی و لایروبی رودخانه‌های استان اعتبار تامین شده است.

اجرای طرح تعادل بخشی آبخوان دشت اردبیل بر اساس برنامه سازگاری با کم آبی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: اگر برنامه‌های سند سازگاری با کم‌آبی به طور کامل اجرایی شود تعادل‌بخشی آبخوان‌ دشت اردبیل تا پایان طرح محقق و در دراز مدت هم بخشی از حجم آب‌های زیرزمینی استان احیا خواهد شد.

وی با بیان اینکه بر اساس برنامه سازگاری با کم‌آبی ۱۸۳ میلیون متر مکعب آب در استان صرفه‌جویی می‌شود، افزود: عمده این صرفه جویی از محل کاهش برداشت منابع زیر زمینی تحقق خواهد یافت.

حیدری اناری با بیان اینکه در فاز اول عملکرد برنامه سازگاری با کم‌آبی باید تا افق ۱۴۰۵ مصارف استان‌ها کاهش یابد ، افزود: بر اساس سند سازگاری با کم‌آبی با عنوان "نقشه راه مدیریت آب استان" وظایف و تکالیف همه دستگاه‌های متولی حوزه آب مشخص شده و هوشمندسازی، اصلاح شبکه‌های انتقال آب و توزیع آب هم تدوین شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل ادامه داد: کاهش مصرف آب در فضای سبز، تغییر الگوی کشت فضای سبز، شناسایی و مقابله با چاه‌های غیرمجاز، کاهش سرانه مصرف، کاهش و مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی و جلوگیری از هدر رفت آب از جمله برنامه‌های تدوین شده در این سند است.

شهروندان از مصرف بی رویه آب خودداری کنند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با اشاره به کمبود آب در استان از شهروندان خواست در مصرف آب دقت بیشتری داشته باشند تا در ماه‌های پیش رو مشکلی در تامین آب رخ ندهد.

حیدری اناری افزود: به دنبال خشکسالی‌های اخیر و کاهش بارش‌ها با کمبود منابع آب مواجه هستیم و تلاش می‌کنیم تا از هر طریق ممکن آب آشامیدنی مورد نیاز مردم را تامین کنیم.

وی با اشاره به برنامه‌ها و اقدامات مشترک شرکت‌های آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب بیان کرد: با وجود کاهش شدید منابع آب در مناطق استان دنبال منابع مالی برای تکمیل طرح‌های آبرسانی هستیم تا مردم مشکلی در این زمینه نداشته باشند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل میزان آب آشامیدنی مصرفی شهر اردبیل را یک هزار و ۹۰۰ تا ۲ هزار و ۳۰۰ لیتر در ثانیه ذکر کرد و گفت: ظرفیت تصفیه‌خانه آب اردبیل تاکنون ۱۲۰۰ لیتر در ثانیه است و مجبور هستیم در تابستان بیش از ظرفیت تصفیه‌خانه آب ذخیره‌سازی شود.

حیدری اناری ارتقای تصفیه‌خانه موجود به سیستم حذف آلاینده‌ها، اتمام حوزه آبرسانی داخل شهر اردبیل، اتمام خط دوم برج آبگیر به تصفیه‌خانه، اتمام مطالعات انتقال آب از حوضه سفیدرود و تکمیل آبگیر سد یامچی را از جمله اقدامات شرکت آب منطقه‌ای اردبیل برای تامین آب سالم و بهداشتی در استان ذکر کرد.

در استان اردبیل ۱۰ سد بزرگ و ۴۲ سد کوچک احداث شده است.

برچسب ها: ذخیره آب ، مصرف آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.