افزایش ۱۳ درصدی دیم زار‌های طرح جهش تولید در آذربایجان غربی

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: دیم زار‌های تحت پوشش طرح جهش تولید در استان نسبت به سال گذشته از رشد ۱۳ درصدی برخوردار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: ۳۵۰ هزار هکتار از دیم زار‌های استان در سال زراعی جاری با مشارکت ۳۴ هزار و ۲۵۸ کشاورز زیر پوشش طرح جهش تولید قرار گرفته که نسبت به سال گذشته از رشد ۱۳ درصد برخوردار است. 

خسرو شهبازی اظهارکرد: از مجموع ۳۵۰ هزار هکتار از مزارع زیر پوشش ابلاغی طرح جهش تولید در دیم زارها، ۲۶۷ هزار و ۴۹۵ هکتاراز مزارع زیرکشت محصول گندم، ۳۳ هزار و ۴۵۴ هکتار محصول جو، ۳۶ هزار و ۸۰۲ هکتار نخود و یکهزار و ۶۴۳ هکتار زیرکشت عدس قرار گرفته است.

وی افزود: در این طرح حدود ۳۶۰ هکتار دانه روغنی گلرنگ، ۸۰۰ هکتار دانه روغنی کاملینا، ۸ هزار و ۷۴۵ هکتار علوفه و ۷۰۱ گیاه دارویی هکتار در اراضی دیم استان کشت شده است.

این مسئول بیان کرد: عملیات به زراعی شامل حفظ بقایای ۳۰ درصدی، کشت عمود بر جهت شیب، کشت مستقیم بدون شخم و تبدیل آیش زرد به سبز بوده که ۱۹۷ هزارهکتار در قالب کشاورزی حفاظتی در اراضی دیم تحت پوشش طرح جهش تولید اجرا شده است.

شهبازی، با بیان اینکه این طرح در ۱۸ شهرستان استان در سطح یکهزار و ۶۹۹ روستا به غیر از شهرستان چهار برج اجرا می‌شود، گفت: بیشترین سطح کشت با ۷۷ هزار و ۴۲۸ هکتار، مربوط به شهرستان بوکان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: این طرح به منظور استفاده از ظرفیت دیمزار‌های استان با هدف پایداری تولید، افزایش تنوع محصول در اراضی دیم در استان اجرا شده است.

 وی اضافه کرد: کاهش سطح زیر کشت غلات و افزایش سطح زیر کشت حبوبات، گیاهان علوفه‌ای و دانه‌های روغنی در دیمزار‌ها از برنامه‌های این سازمان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.